2021
Perkeleen viekkaus vastaan Jumalan viisaus: Selvä peli
Helmikuu 2021


”Perkeleen viekkaus vastaan Jumalan viisaus: Selvä peli”, Nuorten voimaksi, helmikuu 2021, s. 16-19.

Tule ja seuraa minua

Perkeleen viekkaus vastaan Jumalan viisaus: Selvä peli

Voit oppia saman, mitä Joseph Smith oppi: Lopulta Jumalan viisaus voittaa aina.

Kuva
nuori mies hapuilee sumussa

Kuvitus id-work

Yksi usein toistettu tapahtuma varhaisesta kirkon historiasta käsittelee Mormonin kirjan 116 käsikirjoitussivun katoamista. Kerromme tästä tapahtumasta niin usein kahdesta syystä: 1) se liittyy suoraan kahteen Opin ja liittojen ilmoitukseen (luvut 3 ja 10), joten se tulee esiin säännöllisesti tutkiessamme pyhiä kirjoituksia; ja 2) kestävät opetukset, joita Joseph Smith oppi näistä kokemuksista, voivat auttaa meitä monin tavoin nykyään.

Yhden näistä opetuksista Herra opetti näillä sanoilla: ”Minun viisauteni on suurempi kuin Perkeleen viekkaus” (OL 10:43). Herra haluaa meidän luottavan Häneen. Jos teemme niin, me saamme enemmän ymmärrystä, voimaa ja rauhaa.

Joseph Smithin kokemus

Kun 116 sivua olivat kadonneet, Herra kielsi Joseph Smithiä kääntämästä sitä osaa kultalevyistä uudelleen, koska jumalattomat ihmiset juonittelivat pettävänsä ihmisiä näyttämällä eroavuuksia niiden kahden käännöksen välillä. Mutta vuosisatoja aiemmin Herra oli käskenyt Nefiä valmistamaan pienet levyt ja käskenyt Mormonia sisällyttämään ne omaan aikakirjaansa. Niinpä Joseph pystyi aloittamaan kääntämisen uudelleen siitä, ja nykyään meillä on Mormonin kirja. (Ks. OL 10; 1. Nefi 9; Mormonin sanat.)

Kuva
kultalevyt ja Mormonin kirja

Perkele ja ne, jotka työskentelivät hänen päämääriensä hyväksi, olivat laatineet viekkaan suunnitelman, mutta Herran viisaus teki sen tyhjäksi.

Perkeleen viekkaus

Perkeleen viekkaus voi esiintyä monissa muodoissa, mutta yksi perusviesti sen taustalla näyttää olevan ”Älä usko”. Tämä oli pääväite vastustajan aivan ensimmäisessä viestissä Aadamin ja Eevan lapsille, kun heidän vanhempansa olivat opettaneet heille pelastussuunnitelman (ks. Moos. 5:13). Ja sama viesti on hänen viekkaiden suunnitelmiensa ytimessä tänä päivänä.

Mitä Perkele ei halua sinun uskovan? No, yleisesti ottaen mitään totta tai hyvää. Jos hän saa sinut olemaan uskomatta taivaallisen Isän, Jeesuksen Kristuksen, pelastussuunnitelman, pyhien kirjoitusten, käskyjen, palautuksen ja profeettojen todellisuuteen, niin hän on onnistunut. Silloin sinut on helpompi saada myöntymään erilaisiin kiusauksiin ja pitää erossa totuudesta, parannuksesta ja korotuksesta.

Entä kuinka hän saa sinut olemaan uskomatta? Kylvämällä mieleesi pelkoa, epävarmuutta ja epäilyksiä.

Nykyajan esimerkki

Esimerkiksi tänä päivänä (aivan kuten Joseph Smithin aikoina) Perkeleen epäuskon viesti keskittyy paljolti Joseph Smithiin ja hänen työhönsä palautuksen profeettana. Ihmiset yrittävät saada sinut vakuuttuneeksi siitä, ettei Joseph Smith ollut profeetta ja ettei Mormonin kirja ole totta. Jos teet verkkohaun, voit saada sen vaikutelman, että profeetan ja hänen työnsä vastaisia todisteita on kasapäin. Mutta tämä on viekas petos.

Aivan kuten ihmiset halusivat saattaa Joseph Smithin huonoon valoon hänen omana aikanaan ja olivat valmiita sen eteen valehtelemaan ja pettämään, niin tänäkin päivänä on niitä, jotka haluavat sinun keskittyvän ainoastaan muutamiin vaillinaisiin tai virheellisiin seikkoihin profeetasta tai Mormonin kirjasta. He eivät halua sinun näkevän koko kuvaa. He haluavat sinun rypevän epäilyksessä.

Kolme neuvoa

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on antanut nämä kolme neuvoa profeetta Joseph Smithin tutkimiseen: ”Ole kärsivällinen, älä ole pintapuolinen ja älä sivuuta Henkeä” (”The Prophet Joseph Smith”, hartaustilaisuuden puhe BYU–Idahossa, 24. syyskuuta 2013, byui.edu/devotionals).

  1. Ole kärsivällinen. Herra siunaa meitä aina meidän kärsivällisyytemme ja uskomme vuoksi. Jos olemme kärsivällisiä ja uskomme edelleen, niin se, mikä on epäselvää, tulee ajan mittaan usein selvemmäksi. Ja ne ”todisteet”, joita esitetään profeettaa vastaan tänä päivänä, saatetaan hylätä huomenna, koska esiin tulee uusia todisteita, jotka kumoavat ne.

  2. Älä ole pinnallinen. Jos olemme tutkimisessamme perusteellisia, me vältymme juuttumasta jonkun muun tietoisen rajalliseen, kielteiseen näkemykseen ja sen sijaan näemme laajemman kuvan profeetasta – tosiseikat ja niiden asiayhteyden. Huomaamme, että hänen työnsä hedelmät ovat ylivoimaisen hyviä.

  3. Älä sivuuta Henkeä. Jos kiinnitämme huomiota Hengen antamiin ajatuksiin, kehotuksiin ja tuntemuksiin, meillä on täydellisempi työkalupakki totuuden saamiseen ja ymmärtämiseen. Ja pystymme kulkemaan eteenpäin ja kasvamaan hengellisesti, vaikka meillä ei olisikaan kaikkia vastauksia kysymyksiimme.

Jumalan viisaus

Jumalan viisaus on todellakin suurempi kuin Perkeleen viekkaus. Vaikka emme tietäisikään kaikkia syitä Herran käskyihin, me voimme silti luottaa Häneen ja Hänen profeettoihinsa.

Nefi ei tiennyt, miksi Herra käski häntä valmistamaan pienet levyt. Hän ei tiennyt 116 sivusta ja suunnitelmista saattaa Joseph Smith huonoon valoon 2 400 vuotta myöhemmin tulevaisuudessa. Mutta Nefi tiesi, että se oli Herran viisasta tarkoitusta varten, ja hän tiesi voivansa luottaa Herraan (ks. 1. Nefi 9:5–6).

Tänä päivänä mekin voimme luottaa Herraan, vaikka emme tietäisikään kaikkia syitä neuvoihin, joita Hän antaa meille profeettojensa välityksellä. Me voimme jatkaa luottamista ja uskomista Jeesukseen Kristukseen ja Hänen valittuun palautuksen profeettaansa Joseph Smithiin, vaikka meillä ei olisikaan vastauksia kaikkiin kysymyksiimme. Voimme luottaa Herran ajoitukseen. Meillä voi edelleen olla toivoa, vaikka haasteemme tuntuisivatkin pelottavilta ja lannistavilta.

Me pystymme kaikkeen tähän, koska tulipa eteen mitä tahansa, kun Perkeleen viekkaat suunnitelmat ovat vastakkain Jumalan suunnitelman kanssa, peli on selvä. Jumalan viisaus voittaa aina.

Tulosta