2021
Jesu Kristi följare på lärjungeskapets stig
April 2021


”Jesu Kristi följare på lärjungeskapets stig”, Vägledning för de unga, april 2021, s. 2–5.

Kom och följ mig

Jesu Kristi följare på lärjungeskapets stig

Från ett tal under generalkonferensen i april 2010, ”Vi följer Jesus Kristus”.

Frälsaren har gjort det möjligt för oss alla att nå frälsning och upphöjelse. Men vi måste följa den stig av trygghet och frid han har gett oss.

Bild
Jesus Kristus

Foto: Tyler Rickenbach

På påskdagen firar vi vår Herres och Frälsares, Jesu Kristi, seger över döden. Vi gläds åt vår kunskap och känner tacksamhet i hjärtat över Frälsarens villiga försoningsoffer för vår skull. Det är den viktigaste händelsen i människans historia.

Eftersom Kristus fullgjorde sin heliga mission som Frälsare och Återlösare kommer vi att uppstå från döden och vår ande kommer att återförenas med kroppen. Om vi är värdiga får vi genom hans nåd den härliga möjligheten att återvända till Guds närhet.

Vårt budskap till världen

Profeten Joseph Smith talade om händelserna kring påsken och sa: ”De fundamentala principerna i vår religion är apostlarnas och profeternas vittnesbörd om Jesus Kristus, att han dog, begravdes och uppstod på den tredje dagen och uppsteg till himlen. Allt annat som tillhör vår religion är endast tillägg till detta.”1

Vi gläds åt den eviga betydelsen av händelserna i Getsemane och på Golgata, men det centrala i vår tro har alltid varit den uppståndne Herren. Vårt budskap till världen är att han lever! Kristussymbolen för sista dagars heliga återfinns i ett meningsfullt uttryck för vår tro och vårt sätt att leva efter hans evangelium.2

När vi begrundar vad det betyder att vara kristen i dag bör vi tänka på vad lärjungeskapets stig kan kräva av oss. Jag föreslår att vi begrundar och på rätt sätt följer det Frälsaren gjorde under sina två sista dagar i dödligheten och sin verksamhet.

Minnas och vörda sakramentet

Under den sista måltiden införde Frälsaren sakramentet. Han tog bröd, bröt det, bad över det och delade ut det till sina lärjungar med orden: “Detta är min kropp som blir utgiven för er. Gör detta för att minnas mig” (Luk. 22:19). På det sättet instiftade han sakramentet. Om vi vill vara hans lärjungar och hängivna medlemmar i hans kyrka måste vi minnas och vörda sakramentet.

Sakramentet låter var och en av oss, med förkrossat hjärta och botfärdig ande, uttrycka vår villighet att följa Frälsaren, omvända oss och bli en helig genom Kristi försoning (se Mosiah 3:19). När vi förnyar vårt dopförbund genom sakramentet ger det oss tillfälle att betyga för Gud att vi är villiga att minnas hans Son och hålla hans bud (se Mosiah 18:8–10; L&F 20:37, 77–79). Det ökar vår kärlek och vår uppskattning för både Fadern och Sonen.

Bild
ung kvinna tar sakramentet

Älska varandra

Frälsaren förkunnade också: ”Om ni har kärlek till varandra ska alla förstå att ni är mina lärjungar” (se Joh. 13:35). Med tanke på att han gav budet omedelbart innan han skulle utföra den försoning som påverkade evigheten, kräver det vår lydnad. Vi visar vår kärlek till Gud när vi håller hans bud och tjänar hans barn. Vi kan inte till fullo förstå Jesu Kristi försoning, men vi kan försöka vara mer kärleksfulla och goda, oavsett vilka svårigheter vi möter i livet.

Frälsarens uppmaning till sina apostlar och alla lärjungar som skulle komma efter dem, att de skulle älska varandra, är en av hans viktigaste lärdomar. Hur vi relaterar till och interagerar med varandra är ett mått på vår villighet att följa Jesus Kristus.

Bild
unga män med skjorta och slips

Var värdiga den Helige Andens maningar

Vid det här tillfället lovade Frälsaren att ge den Helige Anden, den tredje medlemmen i gudomen, till apostlarna. Den Helige Anden är en person som består av ande, Hjälparen. Han vittnar om Fadern och Sonen, uppenbarar sanningen om allting och helgar dem som omvänder sig och döps.

Vi lever i en bullrig, grälsjuk värld där vi kan titta på eller lyssna på information, musik eller rent nonsens praktiskt taget varje vaken timme. Om vi vill få inspiration av den Helige Anden måste vi ta oss tid att sakta ner, begrunda, be och leva så att vi är värdiga att ta emot och följa hans maningar. Vi undviker större misstag när vi lyder hans varningar. Det är vår förmån som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga att ta emot ljus och kunskap från honom fram till den fullkomliga dagen (se L&F 50:24).

Följ Frälsarens stig

Den här påsken gläds vi över allt som Frälsaren gjort för oss. Han har gjort det möjligt för oss alla att nå frälsning och upphöjelse. Men vi måste följa den stig av trygghet och frid han har gett oss.

Ett sätt att göra det är att följa vår levande profets undervisning. Han är ett utmärkt exempel på en som följer Frälsaren. Ett annat sätt är att söka templets tillflykt och eviga skydd.

Jag bär mitt apostoliska vittnesbörd om att Jesus Kristus lever och är världens Frälsare och Återlösare. Han har gett oss vägen till sann lycka.

Skriv ut