2021
4 grundstenar i Frälsarens fullkomliga försoning
April 2021


”4 grundstenar i Frälsarens fullkomliga försoning”, Vägledning för de unga, april 2021, s. 18–19.

Kom och följ mig

4 grundstenar i Frälsarens fullkomliga försoning

Jesu Kristi försoning är fullkomlig för alla, dig också!

Bild
Jesus Kristus

Illustrationer: Corey Egbert

Har du någon gång undrat hur Jesus Kristus kan rädda alla som någonsin har levt? Vad är det som gör att hans försoningsoffer fungerar för alla?

Allt började med frälsningsplanen. Vår himmelske Faders verk är ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv” för alla sina barn, även dig och mig (Mose 1:39). Men det finns några hinder som alla behöver övervinna för att ta emot odödlighet och evigt liv. Var och en av oss kommer att dö en dag, så vi är inte odödliga. Och var och en av oss begår synder vilket gör att vi inte är värdiga evigt liv, eller att vara i vår himmelske Faders närhet och att leva som han gör.

Vår himmelske Fader visste att vi skulle möta de här hindren, så han sände sin Son Jesus Kristus till jorden så att han kunde leva, lida för våra synder, dö och sedan återuppstå. Vi kallar det här för Jesu Kristi försoning. Tack vare Jesus Kristus kommer alla att uppstå. Och om vi väljer att omvända oss kan vi renas från våra synder och återvända till vår himmelske Fader (se 2 Ne. 9:8–9; Alma 11:41–43).

Ingen av oss kan göra det här på egen hand. Jesus Kristus är den enda personen som kunde utföra ett försoningsoffer för oss, för det måste vara fullkomligt. Men vad menar vi när vi säger att hans försoningsoffer var fullkomligt?

Här är fyra saker som gjorde vår Frälsare Jesu Kristi försoning fullkomlig.

1. Hans gudomliga födelse

Bild
Jesusbarnet, i en krubba, med Maria

Jesus Kristus föddes som Guds Son (se Mosiah 3:5–8). Han hade en jordisk mamma och en himmelsk Fader. Det här betydde att Kristus kunde uppleva dödligheten och göra egna val, men han skulle också ha Guds hjälp och styrka samt kraften att återuppstå.

2. Hans syndfria liv

Bild
Jesus Kristus med ett lamm

Jesus Kristus syndade inte när han levde. Han använde sin handlingsfrihet till att välja lydnad och rättfärdighet i stället för synd (se Mosiah 15:5; L&F 19:24; 20:22). Eftersom han levde ett fullkomligt liv var han ett värdigt offer som kunde återlösa andra från synd.

3. Hans lidande i Getsemane trädgård och på korset

Bild
Jesus Kristus i Getsemane

I Getsemane trädgård och på Golgatas kors led vår Frälsare allas synder och smärtor, alla som någonsin har levt (se L&F 19:16–19; Alma 7:11–14). På grund av det lidandet förstår Jesus Kristus vad du känner och upplever – det bra och det dåliga – och han hjälpa dig igenom dina prövningar.

4. Hans död och uppståndelse

Bild
den uppståndne Jesus Kristus vid graven

När Jesus Kristus hade lidit i trädgården greps han, gisslades och korsfästes. Han förkastades av sitt folk trots att han var oskyldig (se Mosiah 3:9; L&F 45:3–4). På den tredje dagen efter sin död uppstod Jesus Kristus, den förste att göra så på jorden (se 1 Kor. 15:20–22). Han uppstod från de döda och fick en fullkomlig kropp. Efter sin uppståndelse var hans försoning för oss fullständig. Jesus har makten att hjälpa oss övervinna synd och död så att vi kan återvända och bo hos vår himmelske Fader ( se L&F 18:11–12; 20:23–26).

Hur hjälper det dig att förstå det här?

När vi förstår hur något hände kan det hjälpa oss att förstå vad som hände. Eftersom Jesus Kristus uppfyllde sin förutordinerade mission genom sin gudomliga födelse, sitt syndfria liv, sin död och uppståndelse så fullbordade han den fullkomliga försoningen.

Jesu Kristi försoning var så fullkomlig att han ”inte endast [återlöste] de som trodde sedan han kommit i köttet … utan även alla de från begynnelsen” (L&F 20:26). Alla som någonsin har levat – ja, du också! – kan välja att tro, omvända sig, ingå och hålla förbund och återvända till vår himmelske Fader.

Skriv ut