2021
Hur får man svar av Herren?
Juni 2021


”Hur får man svar av Herren?” Vägledning för de unga, juni 2021, s. 26–27.

Hur får man svar av Herren?

Här är tre saker att tänka på som hjälper dig att få svar på dina böner.

Bild
ungdomar som ser frågande eller frustrerade ut

Fotoillustration från Getty Images

Har du någonsin frågat Gud om något och känt att han inte besvarade din bön? Jag vet att jag har det – och det var svårt att förstå varför. Men det betyder inte att Gud inte lyssnar. Faktum är att han hör och besvarar alla våra böner (se Matt. 7:7–8). Ibland krävs det bara tid och ansträngning för att vi ska förstå hans svar.

Här är tre principer att tänka på som hjälper dig att få svar av Herren och känna igen dem när de kommer.

1. Försök inte skynda på Guds tidsplan

Om du är som jag så tycker du inte om att vänta på svar när du har en fråga. Jag tycker om att kunna vända mig till Google, Siri eller Alexa och få ett omedelbart svar.

Men Herren arbetar vanligtvis inte på det sättet. Ibland väntar han tills vi är redo. Till och med profeten Joseph Smith behövde ofta vänta på svar på sina böner. År 1833 bodde många av medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Jackson County i Missouri i USA. Men i november samma år drev pöbelhopar ut dem ur området. Joseph var bekymrad. Han frågade Herren varför det hade hänt. Herren besvarade inte frågan genast, men han tröstade Joseph och sa: ”Var stilla och vet att jag är Gud.”1 Resten av svaret kom månaden därpå (se L&F 101).

När mina böner inte besvaras genast får jag styrka av att veta att även profeter ibland måste vänta. Om vi har tro på och litar på Herrens tidsplan, som Joseph gjorde, besvarar Herren våra böner i sin egen tid. Och ibland kan vi behöva vänta väldigt länge.

2. Fortsätt arbeta

President Russell M. Nelson har sagt: ”Herren älskar ansträngning, för ansträngning belönar oss.”2 Vid närmare eftertanke så gäller det allt vi gör. Det krävs ansträngningar för att stärka muskler och för att lära sig nya färdigheter.

Samma princip gäller när man tar emot svar av Herren. Alma den yngre såg en ängel, men den upplevelsen i sig räckte inte. Hans vittnesbörd om Jesus Kristus och hans försoning blev starkare först efter att han hade ”fastat och bett i många dagar” (Alma 5:46).

Tänk på Joseph Smith och den första synen. Joseph vaknade inte bara en morgon och bestämde sig för att fråga Gud vilken kyrka han skulle gå med i. Han hade faktiskt funderat på den frågan i två år.3 Han hade verkligen ansträngt sig för att få svar, och när han var redo svarade vår himmelske Fader honom.

Bild
ung man

3. Kolla en gång till – du kanske redan har fått ditt svar

När jag var yngre trodde jag att Gud bara besvarade böner på vissa sätt. Många gråter när de bär sitt vittnesbörd, och jag trodde att om jag inte grät så talade inte Anden till mig. Eller om jag inte hade en brinnande känsla i bröstet, som Herren beskrev för Oliver Cowdery (se L&F 9:8), trodde jag att jag inte kände Anden.

Men jag har lärt mig att Gud talar till var och en av oss på olika och personliga sätt. För mig var nyckeln att lära mig vilka de sätten är. I Nya testamentet berättade Paulus hur Anden kan få oss att känna: ”Andens frukt … är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet, självbehärskning” (Gal. 5:22– 23). Den Helige Anden kan använda alla de här känslorna för att kommunicera med oss.

Och svar från den Helige Anden är ofta lågmälda och enkla. De kan ibland komma ”snabbt, fullständigt och på en gång”, som när ljuset tänds i ett mörkt rum, som äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt. Men oftare kommer de som en soluppgång – ”en gradvis ökning av ljus” – eller som ljus en dimmig dag. Vi får tillräckligt med vägledning för att ta några steg framåt.4 Så kolla en gång till, och försäkra dig om att Gud inte har gett dig ett svar som du inte kände igen därför att du förväntade dig något annat.

Vill Gud verkligen tala med dig?” har president Russell M. Nelson frågat. ”Ja!”5 Om vi är tålmodiga och gör de nödvändiga ansträngningarna så får vi svar på våra böner. Tills de här svaren kommer kan vi lita på Herren och fortsätta framåt. Herren sa till Joseph Smith: ”Var stilla och vet att jag är Gud” (L&F 101:16). Det rådet kan trösta oss också.

Skriv ut