2021
Hvordan kan jeg holde op med at tvivle på mit selvværd?
Juli 2021


»Hvordan kan jeg holde op med at tvivle på mit selvværd?« Til styrke for de unge, juli 2021, s. 30-31.

Spørgsmål og svar

»Hvordan kan jeg holde op med at tvivle på mit selvværd?«

Igennem vor himmelske Faders øjne

Billede
ung kvinde

»Hver dag beder jeg til min himmelske Fader og beder ham om at hjælpe mig med at se mig selv, som han ser mig. Så lytter jeg nøje efter, når Ånden giver mig positive beskeder fra Gud om mit værd og min identitet, og jeg siger disse ord til mig selv i spejlet. Denne enkle aktivitet er en måde, hvorpå vi kan interagere med himlen og lære, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus elsker os og tror på os.«

Madeleine M. er 14 år og fra New York i USA

Hold af vores forskelligheder

Billede
ung kvinde

»Jeg gør altid mit bedste for at huske, at jeg er et elsket barn af Gud. Jeg prøver på at lade være med at sammenligne mig selv med andre, for det gør det sværere at tro på mit eget værd. Gud har skabt os alle unikke og smukke på hver vores måde, og disse forskelle er en god ting.«

Brooke D. er 14 år og fra Alberta i Canada

Held i uheld

Billede
en ung mand

»Vi tror ofte, at det at være svag eller have mangler gør os værdiløse. I virkeligheden bliver vi velsignet, så vi kan hæve os over vores svagheder og blive bedre udgaver af os selv gennem ydmyghed og selvforbedring. Hvis vi arbejder på det, der er svært for os, vil Herren se og belønne vores indsats. Det handler om at prøve og aldrig give op.«

Ricardo R. er 17 år og fra Chihuahua i Mexico

Vores guddommelige identitet

Billede
en ung mand

»Intet kan sammenlignes med at vide, at vi som børn af den levende Gud kan blive som ham. Det ændrer alting! Når vi får dårlige tanker, der får os til at tvivle på vores værd, så husk på, at disse tanker kommer fra Satan, ikke fra Gud. Vi har et uendeligt potentiale og en guddommelig natur, ligesom vores himmelske Fader. Han stoler på og elsker hver eneste af os.«

Alexandre S. er 16 år og fra Minas Gerais i Brasilien

Stort ansvar

Billede
ung kvinde

»Når jeg bestræber mig på at studere skrifterne og de levende profeters ord, kan jeg mærke, at Helligånden er hos mig og minder mig om, at jeg er en elsket datter af himmelske forældre, og at Gud har store planer for mig. Præsident Nelson viser os altid det store ansvar, vi har i disse sidste dage, og at Gud stoler på os og ved, hvad vi er i stand til.«

Mirian P. er 16 år og fra Paraná i Brasilien

Gør noget, I elsker

»Når vi begynder at tvivle på vores selvværd, kan vi altid søge hjælp hos andre mennesker. Men først kan vi begynde at arbejde på vores egen tankegang. Vi kan dyrke motion, omgås venner og familie på sunde måder eller udføre en aktivitet, som vi elsker. Det hjælper os med at indse, at vi er Guds børn, som har givet os værdi og talent.«

Carlos V. fra Mexico

Lær jer selv at kende

»Jeg fandt ud af, at det er lettere at elske mig selv, når jeg tager mig tid til at finde ud af, hvem jeg er. Min morfar fortalte mig engang: »Du skal leve med dig selv for evigt, så du kan lige så godt være en, du kan lide at være sammen med.« Jeg har fulgt dette råd og forsøgt at blive den bedste udgave af mig selv. Nu føler jeg mig mere selvsikker, fordi jeg ved, hvad jeg kan lide, hvad jeg er god til, og hvad jeg står for. Jeg føler mig glad, når jeg prøver at blive den person, vor himmelske Fader vil have mig til at være.«

Sarah Nielson er fra Utah i USA

Husk, hvem I er

»Jeg tænker på primarysangen ›Jeg er Guds kære barn‹. Den minder mig om, at jeg har fået gaver og talenter til at hjælpe verden med at forberede sig på Herrens andet komme. Alle spiller en unik og vigtig rolle i det, og vi er alle mirakler i hinandens liv. I er virkelig et mirakel i dette liv for alle omkring jer. Hvis I nogensinde glemmer det, så tænk over alle de ting, Jesus gjorde på jorden, og prøv at følge hans eksempel. Når I føler jer trist til mode eller værdiløse, så led efter nogle at hjælpe, der føler det samme, og I vil føle jer opløftede.«

Brigham M. fra Mexico

Guddommelig accept

»Når jeg lytter til Gud, hjælper han mig med at holde op med at tvivle på mit personlige værd. Andre mennesker kender ikke helt mit værd, men Gud gør, og jeg stoler på ham. Hvis jeg lader mennesker omkring mig afgøre mit værd, så vil jeg hele tiden kredse om deres ord og tænke dårligt om mig selv. Men når jeg giver slip på deres negative ord, behøver jeg ikke længere tvivle på mit eget værd. Jeg har lært, at jeg ikke længere har brug for deres accept. Vi har hver især arvet en iboende værdi som børn af vores himmelske Fader. Det er vi nødt til at minde os selv om, især hvis ingen andre gør det.«

Anna G. er 23 år og fra Frankrig

Tillid til evangeliet

»På de sociale medier ser jeg alle slags mennesker, der ser ud som om, de er perfekte eller i hvert fald bedre end mig. Når jeg efterlever evangeliet, hjælper det mig med at udvikle en taknemmelig holdning til, hvem jeg er. Når jeg efterlever evangeliske principper som tro og omvendelse og grunder over skrifterne, føler jeg mig unik. Jeg føler ikke behov for at sammenligne mig selv med andre, og i sidste ende bliver jeg meget mere selvsikker.«

Alexandra R. fra Mexico

Tilgiv jer selv.

»Vi synes ikke altid, at vi fortjener tilgivelse, fordi vi kender til de fejl, vi har begået. Men vi er mennesker – vi begår fejl og vil fortsætte med at gøre det. Vi har brug for at være tilgivende over for os selv, for alle fortjener en ny chance. Vi er nødt til at se os selv gennem andres øjne – de mennesker, der elsker os. Da vil vi se en unik og fantastisk person, der fortjener ubetinget kærlighed, uanset hvad.«

Valerie J. fra Mexico

Udskriv