2022
Förenade med Frälsaren genom förbund
Februari 2022


”Förenade med Frälsaren genom förbund”, Vägledning för de unga, feb. 2022.

Kom och följ mig

1 Moseboken 17; 22; Abraham 2

Förenade med Frälsaren genom förbund

Bild
David A. Bednar

När vi ingår och håller heliga förbund förenas vi med Frälsaren.

Bild
bild

I president Russell M. Nelsons första tal som president för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga betonade han vikten av heliga evangelieförbund. Han sa:

”Nu säger jag till varje medlem i kyrkan: Stanna kvar på förbundsstigen. Din beslutsamhet att följa Frälsaren genom att ingå förbund med honom och sedan hålla dessa förbund öppnar dörren för varje andlig välsignelse och förmån som är tillgänglig för män, kvinnor och barn överallt.”1

Herren Jesus Kristus inbjuder var och en av oss att ”ta del av hans frälsning och hans återlösnings kraft”.2 Löftena, välsignelserna och kraften i de heliga förbund vi ingår med honom kan förändra våra hjärtan, ge oss andlig vägledning och skydd och göra det möjligt för oss att få bestående glädje.

Vad är förbund?

Ett förbund är en överenskommelse mellan Gud och hans barn. Det är viktigt att komma ihåg att han sätter villkoren för alla evangeliets förbund – det gör inte du och jag. Vi utövar vår moraliska handlingsfrihet för att lära oss om, acceptera och hedra de förbund som Gud har upprättat.

Många av er har redan ingått förbund i och med att ni döptes. Och när ni går framåt i Jesu Kristi evangelium sluter ni fler förbund. De allra heligaste förbunden tas emot i ett heligt tempel – Herrens hus.

Följande fyra principer betonar några av de löften och välsignelser som följer av att värdigt ingå och troget hålla förbund med Gud.

Bild
familj vid tempel

Förbund hjälper oss att inse vilka vi verkligen är

Gud har ingått förbund med sina trofasta barn sedan världens begynnelse. Abraham var till exempel en stor profet som önskade rättfärdighet och lydde alla Guds bud – inklusive budet att offra sin dyrbara son Isak. På grund av Abrahams orubbliga lydnad slöt Gud ett förbund med honom och lovade honom de härliga välsignelserna att få många efterkommande och att jordens folk skulle bli välsignade genom hans ”avkomma”.3

Alla jordens folk välsignas genom Abrahams efterkommande eftersom hans ”avkomma” har ansvaret att dela med sig av Jesu Kristi evangelium och bjuda in alla att ta emot frälsningens och upphöjelsens förrättningar genom prästadömets sanna myndighet.4 Herren förnyade senare detta förbund med Abrahams son Isak och hans sonson Jakob, och i dag genom oss som lever och tjänar i tidernas fullbordans utdelning.

Hur gäller dessa löften och välsignelser dig? Genom bokstavlig härstamning eller genom adoption är du en rättmätig arvinge till Guds löften till Abraham. Din uppgift är att välsigna Guds söner och döttrar genom att vittna om Jesu Kristi gudomlighet, förklara budskapet om hans återupprättade evangelium och bjuda in alla att ta emot heliga förbund och prästadömsförrättningar.

Vi är Guds söner och döttrar och Abrahams ”avkomma”. Vi förutordinerades i den förjordiska tillvaron till att komma till jorden för att fullborda det förbund och de löften som Gud ingick med och gav till Abraham. Det är vår identitet och det är därför vi är här — i dag och alltid.

Förbund för oss närmare Frälsaren

Förbundens löften och välsignelser skulle inte vara möjliga utan vår Frälsare Jesus Kristus. Han uppmanar oss att vända oss till honom5, komma till honom6, lära oss av honom7 och förbinda oss att följa honom8 genom förbunden och förordningarna i hans återupprättade evangelium.

Förrättningar och förbund är byggstenarna som gör det möjligt för oss att bygga våra liv på ”klippan, vår Återlösare”9 och hans försoning. Just därför att troget hedrande av heliga förbund förankrar oss säkert till Frälsaren blir han den yttersta källan till andlig vägledning och styrka i våra liv.

Ta på er hans ok

Frälsaren sa: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.

Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar,

för mitt ok är milt, och min börda är lätt.”10

Ett ok är ett träredskap som brukar användas mellan ett par oxar eller andra djur som gör att de kan dra en last tillsammans. Oket länkar djuren samman sida vid sida så att de kan gå tillsammans för att utföra en uppgift.

När vi ingår och håller heliga förbund läggs ett ok på oss som förenar oss med Frälsaren. Det betyder att vi litar på honom, förlitar oss på honom och drar vår last tillsammans med honom under livets resa. Våra bästa ansträngningar kan inte jämföras med hans. Men när vi genom ok är kopplade till Frälsaren kan vi ta emot de renande, stärkande och ytterligare krafter som hans försoning ger oss i våra liv.

Du är aldrig ensam

Ett annat stort löfte och en stor välsignelse av att förena oss med Frälsaren genom förbund är att vi inte är, och aldrig behöver vara, ensamma. Vi kan glatt kämpa framåt i våra dagliga liv med himmelsk hjälp. Genom Frälsarens försoning och våra förbund får vi styrka att göra och bli det som vi helt enkelt inte kunde göra och bli genom att bara förlita oss på vår begränsade kapacitet.

Vi blir enormt välsignade när vi förenas med Frälsaren genom heliga förbund. Och jag vittnar om att denna Herrens förkunnelse är sann: ”Fortsätt därför er resa och låt era hjärtan glädjas, för se och ge akt, jag är med er ända till slutet.”11

Skriv ut