2022
Från ingenting till någonting
Februari 2022


”Från ingenting till någonting”, Vägledning för de unga, feb. 2022.

Åskådningsundervisning för hemaftnar

Från ingenting till någonting

När du känner att dina ansträngningar inte räcker till, vänd dig då till Jesus Kristus så förvandlar han dina ansträngningar till något större.

Misslyckande. Att inte räcka till. Att göra ett misstag. Till och med synd. Oavsett hur, har du förmodligen upplevt att du känner att du inte håller måttet. Som Jesu Kristi efterföljare vill vi alltid göra vårt bästa, men ibland kan vi bli missnöjda med oss själva för att vi inte är fullkomliga.

Sanningen är att det inte finns något sätt att vara fullkomlig på egen hand. Fullkomningen finns i Jesus Kristus (se Moro. 10:32–33). När vi kommer till honom, är ödmjuka, omvänder oss och utövar vår tro, ”ska [han] göra så att det svaga blir starkt” (Eth. 12:27). Som president Russell M. Nelson har lärt: ”Med tro på honom kan vi förflytta bergen i våra liv.”1

Med hjälp av den här åskådningsundervisningen kan du och din familj prata om hur vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan hjälpa var och en av er att förvandla era brister till något bättre än ni trodde.

Hur man gör

  1. Be en familjemedlem att rita något enkelt på papperet med pennan. Be dem att medvetet försöka att inte rita något som någon annan skulle känna igen.

  2. Ge pappret till en annan familjemedlem och be honom eller henne att använda markörer eller färgpennor för att göra något nytt av klottret på pappret – ett föremål, en person, ett konstverk. Det kan vara vad som helst som hon eller han kan föreställa sig. Var kreativa!

  3. När personen är färdig ber du honom eller henne att visa sin nya skapelse för resten av familjen. Det kan vara kul för andra familjemedlemmar att försöka.

1

Bild
teckning

2

Bild
teckning

3

Bild
flicka och ung man med teckning

Låt Gud hjälpa dig

Precis som med klotter på ett papper blir det ibland inte så mycket av våra ansträngningar att göra gott. Ibland kan vi vara nära att uppnå våra mål, men andra gånger är resultatet av våra ansträngningar helt oigenkännligt.

Men när vi lägger våra ansträngningar i Herrens händer kan han göra fantastiska saker. President Ezra Taft Benson (1899–1994) lärde: ”Män och kvinnor som överlämnar sina liv åt Gud upptäcker att han kan göra mycket mer av deras liv än de själva kan. Han fördjupar deras glädje, ökar deras klarsyn, upplivar deras förstånd, stärker deras muskler, upplyfter deras ande, mångfaldigar deras välsignelser, ökar deras möjligheter, tröstar deras själar, ger dem vänner och utgjuter frid. Den som mister sitt liv i Guds tjänst finner evigt liv.”2

Vi kan bli frustrerade när våra ansträngningar att göra gott inte blir som vi hade hoppats, men vi behöver inte bli missmodiga. När du ”[ber] till Fadern i Kristi namn att han ska helga [dina] gärningar åt [dig]” kommer dina ansträngningar att vara ”till [din] själs välfärd” (2 Ne. 32:9). Trots våra svagheter kommer Gud, när vi är ödmjuka och har tro på honom, att hjälpa oss bli mer som han!

Skriv ut