2022
Jag fick dela min tro med min terapeut
Februari 2022


”Jag fick dela min tro med min terapeut”, Vägledning för de unga, feb. 2022.

Temat och jag

Ungdomar delar med sig av hur de lever efter orden i Unga kvinnors tema och temat för aronska prästadömets kvorum

Jag fick dela min tro med min terapeut

”Jag ska bidra till att förbereda världen för Frälsarens återkomst genom att inbjuda andra att komma till Kristus och ta del av hans försonings välsignelser.”

Bild
bild

Foto med tillstånd av Ethan Trujillo

Jag har ångest, så jag går i terapi varje vecka. Under de första sessionerna undvek jag att prata med min terapeut om min tro. Jag har blivit mobbad för att jag är annorlunda, och jag var rädd för att vara sårbar igen.

Men i januari förra året reste min pappa från Kalifornien till New Mexico i USA för att ordinera mig till lärare. Mina föräldrar är skilda, så min terapeut undrade varför min pappa skulle resa 160 mil för att träffa mig och mina bröder i bara ett par dagar.

Jag tänkte: ”Okej, nu kör vi!” Jag förklarade att min pappa ordinerade mig till prästadömet och hur speciellt det är.

Det öppnade upp slussarna! Vi började prata mer öppet om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag fick veta att hon har släktingar som är medlemmar i kyrkan. Hon sa att hon genom att få höra om min tro och mina upplevelser kunde förstå kyrkan bättre.

Det har inte blivit någon fantastisk omvändelseberättelse av det här. Min terapeut är inte intresserad av att gå med i kyrkan. Men det här är stort för mig – att prata med min terapeut har gett mig självtillit nog att inte hålla tyst om det jag tror på.

Förut var jag rädd för att prata om religion, men med mycket övning kan jag gå rakt på sak. Jag tvivlar inte på att min himmelske Fader har en uppgift för mig att utföra. Min uppgift skiljer sig kanske från vad andra människor gör, men vem annars kan dela evangeliet med de människor jag känner, som min terapeut? Det är min uppgift.

Alla sattes vi på den här jorden för att lära och tillväxa. Vi kan vara vår himmelske Faders händer genom att älska andra människor och plantera små evangeliefrön i deras hjärtan. Så närhelst en möjlighet att vara en missionär dyker upp tar jag den eftersom jag känner att jag har Anden med mig – och jag älskar varenda minut av det.

Författaren bor i New Mexico, USA.

Skriv ut