2022
Jesus Kristus er din Frelser
April 2022


“Jesus Kristus er din Frelser”, Til styrke for ungdom, april 2022.

Jesus Kristus er din Frelser

Jesu Kristi forsoning er for deg.

Bilde
den oppstandne Jesus Kristus ved graven

He Lives [Han lever], av Simon Dewey

“Han er ikke her, han er oppstått” (Matteus 28:6).

Dette er noen av de mest meningsfylte ordene i Skriftene. De ble uttalt av engler nær en tom grav. De erklærte at Herren Jesus Kristus hadde overvunnet synd og død ved sin forsoning, som kulminerte i hans strålende oppstandelse.

Jeg vil du skal vite at Jesu Kristi forsoning er for deg! Hans misjon var for deg! Hans offer og død var for deg! Og hans oppstandelse er for deg! Noen ganger kan det være lett å føle at Jesus Kristus gjorde alt dette for en annen. Men jeg vitner om at han gjorde det for deg.

Dette er budskapet den første påskemorgenen gir oss: Gud elsket verden så høyt at han sendte sin enbårne Sønn for å hjelpe oss. Og hans Sønn Jesus Kristus ga sitt liv for oss.

Jesu Kristi offer påvirker hele verden – også deg.

Forutsagt og bebudet

Helt fra begynnelsen underviste Gud menneskene om Frelseren. Han sendte en engel for å undervise Adam og Eva: “[Du skal] gjøre alt hva du gjør i Sønnens navn, og du skal omvende deg og påkalle Gud i Sønnens navn for evig og alltid” (Moses 5:8). Fra den dagen av og frem til Jesu Kristi tid ofret folk dyr for å hjelpe dem å se frem til det offer som Guds Sønn senere skulle gjøre.

I tillegg hadde Jesu Kristi forsoning blitt forutsagt lenge før han ble født i Betlehem. Profeter hadde profetert om det i mange generasjoner.

Hans altomfattende forsoning og oppstandelse

Vi kan ikke virkelig forstå alt Jesus Kristus gjorde for oss. Vi kan ikke forstå hvor stor hans lidelse var og hvor vidtrekkende virkningene av hans offer er. Men du kan føle virkningene av hans forsoning hver dag.

I Getsemane og på korset led han “alle menneskers smerte så alle … kunne omvende seg og komme til ham” (Lære og pakter 18:11). Han påtok seg vekten av alle menneskers synder. Å bære en så stor byrde fikk ham til å blø fra hver pore (se Lukas 22:44; Lære og pakter 19:18).

Senere ble han slått og pisket. En krone av skarpe torner ble trykket ned over hodet hans. Så ble han tvunget til å bære sitt eget kors til Golgata, hvor forsoningens kvaler ble fullført da han ble naglet til dette korset og tvunget til å lide uutholdelig smerte. Han gjorde sin Faders vilje. Han led og ga avkall på sitt liv.

Bilde
Korsfestelsen

The Crucifixion [Korsfestelsen], av Harry Anderson

Akkurat slik han og hans profeter hadde forutsagt, sto han opp fra graven på den tredje dagen. Han ble den første til å oppstå. På grunn av ham vil alle som noensinne har levd, motta oppstandelsens gave. Takket være ham vil ethvert legeme gjenopprettes til sin fullkomne skikkelse.

Frelseren betalte prisen for våre synder og overtredelser. På grunn av ham kan alle mennesker bli forløst fra synd – hvis de vil omvende seg.

Jesu Kristi forsoning var altomfattende. Han reddet hele menneskeheten fra en uendelig død. Han led intenst, mer enn det noe dødelig menneske kunne lide. Hans lidelse var for alle mennesker i et uendelig antall verdener skapt av ham (se Lære og pakter 76:24; Moses 1:33).

Jesus var den eneste som kunne tilveiebringe en slik altomfattende forsoning fordi han var født av en dødelig mor og en udødelig Far. Dette gjorde Jesus til en uendelig person – den eneste som kunne velge å legge ned sitt liv og ta det opp igjen (se Johannes 10:14–18). Frelserens fullkomne liv var også en viktig kvalifikasjon for at han skulle kunne tilfredsstille rettferdighetens krav på våre vegne (se Alma 34:8–14).

Hans misjon på jorden – som omfatter hans sonoffer og hans oppstandelse fra de døde – gir hver enkelt av oss anledninger til forløsning fra synd og en strålende oppstandelse! Vår gjeld til ham kan ikke måles.

Både altomfattende og personlig

Jesu Kristi forsoning er altomfattende. Men den var også personlig. I tillegg til den fullkomne kjærlighet han hadde til sin Fader, var han også motivert av sin kjærlighet til hvert av vår himmelske Faders barn. Og hans forsoning velsigner hver enkelt av oss på en svært personlig måte. Les nøye denne forklaringen av Frelseren:

“For se, jeg, Gud, har lidd dette for alle for at de ikke skulle lide, hvis de ville omvende seg.

Men hvis de ikke vil omvende seg, må de lide likesom jeg.

Hvilken lidelse fikk meg, ja, Gud, den største av alle, til å skjelve av smerte og til å blø fra hver pore og lide, både på legeme og ånd, og ønske at jeg ikke måtte drikke den bitre kalk, og vike tilbake –

men ære være Faderen, jeg drakk og fullendte mine forberedelser for menneskenes barn” (Lære og pakter 19:16–19).

Jesus led intenst fordi han er inderlig glad i deg! Han ønsker at du skal omvende deg og bli omvendt slik at han fullt ut kan helbrede deg.

Jesu Kristi forsoning er for deg. Han påtok seg dine synder. Han betalte prisen for dine synder slik at du kan omvende deg. Han gir deg kraft til å flytte hvert eneste fjell du noensinne vil stå overfor. Du oppnår denne kraften med din tro, tillit og villighet til å følge ham.

Når du ber og studerer målrettet, kan du lære hvordan hans misjon velsigner deg. Og Den hellige ånd kan undervise deg og vitne for deg om den evige betydningen av hans forsoning.

Jeg takker Gud for hans Sønn Jesus Kristus. Han er “oppstandelsen og livet” (Johannes 11:25). Han lever. Av hele mitt hjerte elsker jeg ham, og jeg vitner om ham. Jeg vitner om at han er den levende Guds Sønn. Jesus er Kristus – vår Frelser og Forløser.

Skriv ut