2022
Hold deg i livbåten
April 2022


“Hold deg i livbåten”, Til styrke for ungdom, april 2022.

Hold deg i livbåten

Når verden vipper, slik Titanic gjorde, begynner noen å lete etter en livbåt. Jesus Kristus og hans kirke er livbåten.

Bilde
gutt som svømmer til livbåt, med synkende skip i bakgrunnen

Illustrasjoner: Melissa Manwill

“Dette er en elendig tid å være ung på”, sa en tenåring til meg. “Det føles som om verden faller fra hverandre.”

“Vi har definitivt opplevd noen utfordringer”, svarte jeg. “Men tenk på det slik: Verden er Titanic , og Kirken er livbåten! Dette er faktisk en storartet tid for deg å være ung! Du er i livbåten – det perfekte stedet for å rekke ut en hånd og hjelpe andre.”

Da Titanic la ut på sin jomfrutur i 1912, sa folk at det var et skip som ikke kunne synke. Men da det traff et isfjell midt i det nordlige Atlanterhavet, begynte det å synke. Kapteinen ba alle om å komme seg til livbåtene, men de var overbevist om at de var på et skip som ikke kunne synke. De fleste passasjerene så ingen grunn til å sette seg i livbåten – før Titanic vippet faretruende til den ene siden. Da ønsket alle å sette seg i en livbåt. 1

Men da var det for sent.

Bilde
ung kvinne med munnbind

I 2019 erklærte noen: “Ingenting kan stoppe verdensøkonomien. Arbeidsledigheten over hele verden er lavere enn noensinne.” Så kom et virus vi ikke engang kan se, og det vippet verden. Ikke bare ble millioner av mennesker syke og mange døde, men mange mistet også jobben og frykten rådet overalt. Under pandemien ble mange klar over at Jesus Kristus og hans kirke er en livbåt.

Tro på Gud

En fersk internasjonal undersøkelse viste at flere unge kaller seg ateister enn noensinne før. De mener at tro på Gud ikke spiller noen rolle når det gjelder å være en god, moralsk og etisk person. 2

Her er utfordringen: Gud har gitt oss frihet til å tro på ham eller ikke, men det er ikke riktig å si at det ikke spiller noen rolle. Vår tro på Gud påvirker hvordan vi ser oss selv og hvordan vi ser og behandler andre. Undersøkelser viser at i vanskeligheter og krisetider klarer troende seg mye bedre enn ikke-troende. 3

Sett pris på organisert religion

Mange tror på Gud, men ikke på organisert religion. De sier: “Jeg er åndelig, ikke religiøs.” Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har forklart at åndelighet kanskje kunne være alt vi trengte hvis vi bodde alene på en fjelltopp, men vi bor i familier, lokalsamfunn og storsamfunn. 4 Det er lett å sitte alene på en fjelltopp og si: “Jeg er glad i alle.” Når ingen andre er i nærheten, trenger du aldri å omsette denne åndelige troen i praksis. Vi trenger religionens normer for å hjelpe oss å bringe idealer som å “elske alle” helt ned til virkeligheten i øyeblikket da noen er uelskelig. Det er det Jesu Kristi Kirke hjelper oss å gjøre.

Noen sier at de ikke ser noe behov for organisert religion, og likevel krever de organiserte skoler, byer, butikker og sykehus. De ser fordelen ved å dra til et sykehus hvor arbeidet og arbeiderne er organisert, og det er regler og forventninger for alle. Vi ser den samme fordelen i en organisert kirke.

Hjelp andre å finne livbåten

Bilde
Jesus Kristus klemmer en jente

Når verden vipper, slik Titanic gjorde, begynner noen å lete etter en livbåt. Jesus Kristus og hans kirke er livbåten. Dette er storartet tid å være ung, fordi du kan utgjøre en forskjell! Du er i en fantastisk posisjon til å hjelpe andre å finne det de har manglet før det er for sent. Ikke gå tilbake til Titanic. Hold deg i livbåten der du kan finne sikkerhet, styrke og muligheten til å hjelpe andre å bli med deg.

Noter

  1. Se Susan Wels, Titanic: Legacy of the World’s Greatest Ocean Liner (1997).

  2. Se Christine Tamir og andre, “The Global God Divide”, Pew Research Center, 20. juli 2020, pewresearch.org.

  3. Se Jacqueline Ruth Mickley og andre, “God and the Search for Meaning among Hospice Caregivers”, Hospice Journal, årg. 13, nr. 4 (1998), 1–17, doi.org.

  4. Se Jeffrey R. Holland, “Religion: Bound by Loving Ties” (andakt ved Brigham Young University, 16. aug. 2016), 2, speeches.byu.edu.

Skriv ut