2022
Artikkelens tittel
April 2022


“Gå fremover med tillit til Herren”, Til styrke for ungdom, april 2022.

Kom, følg med meg

2 Mosebok

Gå fremover med tillit til Herren

Når du setter din lit til Herren, har du hans hjelp hver dag.

Bilde
ung kvinne som går på tørr grunn gjennom delt hav

Tenk deg at du var sammen med Moses da han førte Israels barn ut av Egypt og slaveriets bånd. Etter at dere har slått leir ved Rødehavet, ser du den egyptiske hæren komme farende mot dere i vognene sine. Farao har sendt dem etter dere.

Rødehavet ligger foran dere. Faraos hær er bak dere. Dere er fanget!

Mange rundt deg blir redde. De sier det ville være bedre å bli i Egypt enn å dø i ørkenen. Du hører Moses be alle stole på at “Herren skal stride for dere” (2 Mosebok 14:14).

Moses tar så staven i hånden og rekker den ut over Rødehavet. Plutselig deler vannet seg, slik at du og alle Israels barn kan gå gjennom på tørr grunn (se 2 Mosebok 14:16–22). Herren har gjort det mulig å unnslippe.

Delingen av Rødehavet er et av de mest spektakulære miraklene i Bibelen. Moses var i stand til å utføre dette mirakelet fordi han satte sin lit til Herren. Forestill deg hva du kan oppnå hvis du gjør det samme!

Kraften i tillit

Vi vil kanskje ikke bli kalt til å takle de samme utfordringene som Moses gjorde, men vi vil fortsatt ha våre egne unike utfordringer. Løsningen på våre utfordringer er den samme som den var for Moses: Tillit til Herren.

Moses visste at Herren var den eneste som kunne redde Israels barn. Han visste dette fordi han hadde hatt erfaringer med å lære å stole på Herren tidligere i sitt liv (se 2 Mosebok 1:21; 3:2–10; 7–11).

Tenk på erfaringene du eller andre du kjenner, har hatt som forteller deg at du kan stole på Herren. Disse kan hjelpe deg å ha tro på ham nå. Her er noen måter det å sette din lit til Herren kan hjelpe deg på i hverdagen.

Stol på at ting vil ordne seg

Noen ganger kan det være vanskelig å stole på Herren, spesielt når du ikke kan se utfallet av ting. I slike stunder oppfordrer Skriftene oss: “Søk flittig, be alltid og ha tro, og alle ting skal tjene dere til det gode” (Lære og pakter 90:24). Slik eldste Gerrit W. Gong i De tolv apostlers quorum har sagt at dette er sant fordi vår himmelske Fader og Jesus Kristus “vet hvordan alle ting kan samvirke, og de vet hva som er bra for oss.” 1

Stol på åpenbaring

Hvordan visste Moses hva han skulle gjøre da han og Israels barn var fanget i en håpløs situasjon? Skriftene lærer oss at det var ved “åpenbaringens ånd” (Lære og pakter 8:3). I likhet med Moses kan vi stole på tilskyndelsene og inspirasjonen Herren gir oss gjennom Den hellige ånd.

President Russell M. Nelson har sagt at vi kan “motta veiledning og rettledning, bli advart mot farer og distraksjoner og bli styrket til å gjøre ting som vi rett og slett ikke kunne klart på egenhånd”. 2

Ta det første skrittet

Moses og Israels barn viste sin tillit til Herren da de tok sine første skritt ut på den tørre grunnen hvor havet hadde vært.

Vi viser vår tillit til Herren når vi har mot til å gjøre det han ber oss om. Noen ganger betyr det at vi må “gå til kanten av lyset, og deretter et par skritt inn i mørket. Da vil lyset dukke opp og vise vei”. 3

Husk det store arbeidet Herren gjør for deg

Etter sin opplevelse ved Rødehavet så Israels barn “Guds mektige hånd som han viste … [og] de trodde på Herren og på hans tjener Moses” (2 Mosebok 14:31). Dessverre glemte de etter hvert disse tingene. Det er ikke nok å se Herrens hånd i vårt liv. Vi må også huske hva han har gjort for oss. Når vi gjør det, vil vi ha tro til å sette vår lit til ham igjen.

Noter

  1. Gerrit W. Gong, “Be Not Afraid – Believe Our Lord Jesus Christ”, New Era, juli 2019, 4.

  2. Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, generalkonferansen i april 2018 (Liahona eller Ensign, mai 2018, 94).

  3. Harold B. Lee, som sitert i Boyd K. Packer, “The Edge of the Light”, BYU Today, mars 1991, 23.

Skriv ut