2022
7 måter Herren kan befri deg på
April 2022


“7 måter Herren kan befri deg på”, Til styrke for ungdom, april 2022.

Kom, følg med meg

2 Mosebok 7–20

7 måter Herren kan befri deg på

Lær om syv av de mange måtene Herren kan befri oss fra våre daglige utfordringer på.

Bilde
ung kvinne

Hva gjør du når du møter en utfordring som ikke ser ut til å ha noen løsning?

Da oldtidens israelitter var i Egypt, opplevde de store vanskeligheter. De var slaver. De ble tvunget til å gjøre hardt arbeid. De hadde ikke noe håp om et bedre liv. Så hva gjorde de? “Deres rop [om hjelp] steg opp til Gud” (2 Mosebok 2:23).

Og Herren svarte. Han husket sitt paktsfolk og sendte Moses for å hjelpe til med å befri dem. Gjennom Moses sendte Herren tegn og undere, landeplager og mirakler. Farao forherdet sitt hjerte i lang tid. Men etter forferdelige landeplager lot han endelig israelittene dra (se 2 Mosebok 2–12).

Men selv etter at de ble befridd, var ikke israelittenes problemer over. De opplevde prøvelse etter prøvelse, problem etter problem.

Gjennom alt dette prøvde Herren, om og om igjen, å gi dem én enkel lærdom: Hvis du stoler på ham, vil han befri deg.

Forskjellige former for befrielse

Herren har makt til å befri oss fra utfordringene og problemene vi står overfor. Men han har mange forskjellige måter å befri oss på, og noen ganger er de kanskje ikke det vi forventer. Vi kan lære av Skriftene hva noen av disse forskjellige formene for befrielse er.

Her er syv forskjellige måter Herren befridde Moses og hans folk på – og hvordan han kan befri deg.

1
Ved å bløtgjøre ditt hjerte

Det var kanskje ikke lett for israelittene å tro at Moses hadde blitt sendt av Herren. Men for dem som utøvde tro, kunne Herren bløtgjøre deres hjerte for Moses’ budskap. (Dette er omtrent som det han gjorde for Nephi, slik at han skulle tro på sin fars ord [se 1 Nephi 2:16]).

Noen ganger har du kanskje vanskelig for å tro, forstå eller godta noe Herrens tjenere har sagt. Men hvis du er ydmyk og oppriktig, kan Herren befri deg fra forvirring, bitterhet og frustrasjon ved å bløtgjøre ditt hjerte.

2
Ved å bløtgjøre andres hjerte

Etter at Moses ble født, erklærte Farao at alle israelittiske gutter som ble født på den tiden, skulle drepes. Men Moses ble spart fordi hans mor sendte ham flytende nedover elven i en kurv. Faraos datter fant Moses og ble rørt, så hun bestemte seg for å oppdra ham som sin egen. Hennes hjerte ble bløtgjort. (Se 2 Mosebok 2:1–10.)

Noen ganger åpner de som kan skade deg, sitt hjerte akkurat nok til at Herrens røst bryter gjennom og får dem til å ha barmhjertighet. Herren kan befri deg fra vanskeligheter ved å bidra til å bløtgjøre andres hjerte.

3
Ved å gi deg styrke

Første gang Moses ba Farao om å la israelittene dra, svarte Farao med å gi dem større byrder enn de hadde hatt før. Mange av israelittene klaget, men de utholdt disse byrdene.

Herren ønsker at du skal legge dine byrder på ham. Hvis du stoler på ham, kan han faktisk få byrdene til å virke lettere (se Mosiah 24:13–15). Han kan befri deg fra fysisk, psykisk eller følelsesmessig lidelse ved å styrke deg til å bære dine byrder.

4
Ved å gi deg en måte å unnslippe på

Etter landeplagene gikk Farao til slutt med på å la israelittene dra. Mens de var på vei, ombestemte Farao seg og sendte vogner etter dem. Ved Rødehavet innhentet Faraos vogner dem, og Herren ba Moses dele vannet. Israelittene krysset gjennom på tørr grunn. (Se 2 Mosebok 14.)

I vanskelige situasjoner kan Herren gi deg en måte å unnslippe på. Dette gjelder spesielt når det er snakk om fristelser – han vil hjelpe deg hvis du ber til ham (se 1 Korinter 10:13; Lære og pakter 95:1; Alma 13:28).

5
Ved å inspirere deg til å finne en løsning

Mens israelittene vandret i villmarken, ønsket de ofte at Moses skulle løse problemene deres. Men det virker som om Moses noen ganger ønsket at de kunne lære å motta inspirasjon fra Herren på egenhånd (se 4 Mosebok 11:29). Nephi var et godt eksempel på dette. Når Herren ikke ga ham detaljerte instruksjoner om hvordan han skulle løse et problem, tok Nephi initiativ, gjorde det han kunne, søkte Herrens veiledning og fant inspirerte løsninger underveis (se 1 Nephi 16:18–32).

Herren kan befri deg fra problemer ved å inspirere deg med løsninger.

6
Ved å inspirere andre til å hjelpe deg

Etter at israelittene forlot Egypt, besøkte Moses’ svigerfar Jetro ham. Jetro så hvordan folket la alle spørsmål og tvister frem for Moses. Han sa at dette ville slite Moses ut. Han rådet Moses til å gi myndighet til andre menn som kunne hjelpe ham. Moses fulgte dette rådet og ble velsignet ved det. (Se 2 Mosebok 18:13–24.)

Herren inspirerer ofte familiemedlemmer, lærere, ledere, profeter og apostler eller venner til å hjelpe deg med utfordringer. Herren kan befri deg fra dine problemer ved å inspirere andre til å hjelpe deg. (Og du kan bli inspirert til å være til hjelp for andre også.)

7
Ved å dekke dine behov med mirakler

I villmarken hadde israelittene mange behov, blant annet for mat og vann. Herren sørget for deres behov på mirakuløse måter. Han ga dem for eksempel manna å spise, som dukket opp hver morgen (se 2 Mosebok 16). Når de trengte vann, ga Herren Moses kraft til å gi dem det på mirakuløst vis – til og med ut av en solid klippe (se 2 Mosebok 15:23–26; 17:1–7).

Hvis du stoler på ham, kan Herren utføre mirakler og gi deg det du trenger. Han kan befri deg fra usikkerhet, bekymring og frykt ved sin mirakuløse kraft.

Vår Befrier

Herren kan befri oss fra problemer og vanskeligheter fra dag til dag. Når vi opplever hans befrielse daglig, øker vi vår tro på hans uovertrufne stryke til å befri oss fra våre største utfordringer: synd og død.

Når vi minnes Herren og hans utfrielse, husker han oss. Han tilbyr oss pakter som binder oss til ham og velsigner oss med enda større hjelp og styrke ved hans Ånd. Han er virkelig vår Befrier.

Skriv ut