2022
7 tapaa, joilla Herra voi vapauttaa sinut
Huhtikuu 2022


”7 tapaa, joilla Herra voi vapauttaa sinut”, Nuorten voimaksi, huhtikuu 2022.

Tule ja seuraa minua

2. Moos. 7–20

7 tapaa, joilla Herra voi vapauttaa sinut

Opi seitsemän niistä monista tavoista, joilla Herra voi vapauttaa meidät päivittäisistä haasteistamme.

Kuva
nuori nainen

Kun kohtaat haasteen, jolle ei näytä löytyvän ratkaisua, mitä teet?

Muinaiset israelilaiset kohtasivat Egyptissä valtavia koettelemuksia. He olivat orjia. Heidät pakotettiin raskaaseen työhön. Heillä ei ollut toivoa paremmasta elämästä. Mitä he siis tekivät? ”He huusivat – –, ja heidän avunhuutonsa kohosi Jumalan luo” (2. Moos. 2:23).

Ja Herra vastasi. Hän muisti liittokansansa ja lähetti Mooseksen avuksi heidän vapauttamisekseen. Mooseksen kautta Herra antoi merkkejä ja ihmeitä, vitsauksia ja ihmetekoja. Farao paadutti sydämensä pitkäksi aikaa. Kauheiden vitsausten jälkeen hän kuitenkin päästi viimein israelilaiset lähtemään (ks. 2. Moos. 2–12).

Israelilaisten vaikeudet eivät kuitenkaan päättyneet vielä heidän vapautumiseensa. He kohtasivat koettelemuksia ja ongelmia toisensa perään.

Kaiken tämän keskellä Herra yritti yhä uudelleen antaa yhden yksinkertaisen opetuksen: jos turvaat Häneen, Hän vapauttaa sinut.

Erilaisia vapautuksia

Herralla on voima vapauttaa meidät kohtaamistamme haasteista ja ongelmista. Hänellä on kuitenkin monia erilaisia tapoja vapauttaa meidät, ja toisinaan ne eivät ehkä ole sitä, mitä me odotamme. Pyhistä kirjoituksista voimme oppia erilaisista vapautumisen tavoista.

Tässä on seitsemän eri tapaa, joilla Herra vapautti Mooseksen ja hänen kansansa – ja kuinka Hän voi vapauttaa sinut.

1
Pehmittämällä sydämesi

Israelilaisten ei ehkä ollut helppoa uskoa, että Herra oli lähettänyt Mooseksen. Herra kuitenkin pehmitti Mooseksen sanomalle niiden israelilaisten sydämen, jotka osoittivat uskoa. (Tämä muistuttaa paljolti sitä, mitä Hän teki Nefin hyväksi, jotta Nefi uskoisi isänsä sanat [ks. 1. Nefi 2:16]]).

Sinun voi olla joskus vaikea uskoa, ymmärtää tai hyväksyä jotakin, mitä Herran palvelijat ovat sanoneet. Mutta jos olet nöyrä ja vilpitön, Herra voi vapauttaa sinut hämmennyksestä, katkeruudesta ja turhautumisesta pehmittämällä sydämesi.

2
Pehmittämällä muiden sydämen

Mooseksen syntymän jälkeen farao julisti, että jokainen niihin aikoihin syntynyt israelilainen poika pitäisi surmata. Mooses kuitenkin säästyi, koska hänen äitinsä pani hänet koriin ja laski korin kellumaan jokeen. Faraon tytär löysi Mooseksen, ja hänet valtasi sääli, joten hän päätti kasvattaa Mooseksen omanaan. Hänen sydämensä pehmeni. (Ks. 2. Moos. 2:1–10.)

Joskus ne, jotka voisivat vahingoittaa sinua, avaavat sydäntään sen verran, että Herran ääni pääsee läpi ja saa heidät tuntemaan armoa. Herra voi vapauttaa sinut vaikeuksista auttamalla muiden sydämen pehmittämisessä.

3
Antamalla voimaa

Kun Mooses pyysi ensimmäisen kerran faraota päästämään israelilaiset, farao vastasi koventamalla heidän pakkotyötään. Monet israelilaisista valittivat, mutta he kantoivat silti taakkansa.

Herra haluaa sinun jättävän taakkasi Hänen huomaansa. Jos turvaat Häneen, Hän voi itse asiassa saada kuormat tuntumaan keveämmiltä (ks. Moosia 24:13–15). Hän voi vapauttaa sinut fyysisestä, henkisestä tai emotionaalisesta kärsimyksestä vahvistamalla sinua niin, että jaksat kantaa taakkasi.

4
Antamalla pakotien

Vitsausten jälkeen farao suostui viimein päästämään israelilaiset. Kun he olivat lähteneet matkaan, farao muutti mielensä ja lähetti sotavaunuja heidän peräänsä. Faraon sotaväki sai israelilaiset kiinni Punaisenmeren luona, ja Herra käski Mooseksen jakaa meren. Israelilaiset kulkivat meren poikki kuivaa maata pitkin. (Ks. 2. Moos. 14.)

Vaikeissa tilanteissa Herra voi antaa sinulle pakotien. Tämä koskee etenkin kiusauksia – Hän auttaa sinua, jos rukoilet Häntä (ks. 1. Kor. 10:13; OL 95:1; Alma 13:28).

5
Innoittamalla sinua löytämään ratkaisun

Kun israelilaiset vaelsivat autiomaassa, he pyysivät usein Moosekselta apua ongelmiensa ratkaisemisessa. Mooses vaikutti kuitenkin toisinaan toivovan, että he oppisivat saamaan innoitusta Herralta itse (ks. 4. Moos. 11:29). Nefi näytti tästä hyvää esimerkkiä. Kun Herra ei antanut Nefille yksityiskohtaisia ohjeita ongelman ratkaisemiseksi, hän toimi oma-aloitteisesti, teki voitavansa, pyysi johdatusta Herralta ja löysi niin tehdessään innoitettuja ratkaisuja (ks. 1. Nefi 16:18–32).

Herra voi vapauttaa sinut ongelmista innoittamalla sinua löytämään ratkaisut.

6
Innoittamalla muita auttamaan sinua

Kun israelilaiset olivat lähteneet Egyptistä, Mooseksen appi Jetro kävi hänen luonaan. Jetro näki, kuinka ihmiset hakivat Moosekselta apua jokaiseen kysymykseen ja riitaan. Hän sanoi, että tämä uuvuttaisi Mooseksen. Hän neuvoi Moosesta antamaan valtuuden muille miehille, jotka voisivat auttaa häntä. Mooses noudatti tätä neuvoa, ja se siunasi häntä. (Ks. 2. Moos. 18:13–24.)

Usein Herra innoittaa perheenjäseniä, opettajia, johtohenkilöitä, profeettoja ja apostoleja tai ystäviä avuksesi haasteissa. Herra voi vapauttaa sinut ongelmistasi innoittamalla muita avuksesi. (Sinäkin voit saada innoitusta muiden auttamiseen.)

7
Vastaamalla tarpeisiisi ihmeteoilla

Autiomaassa israelilaisilla oli monia tarpeita, muun muassa ruoan ja veden tarve. Herra huolehti heidän tarpeistaan ihmeellisin tavoin. Hän esimerkiksi antoi heille syötäväksi mannaa, jota ilmestyi joka aamu (ks. 2. Moos. 16). Kun he tarvitsivat vettä, Herra antoi Moosekselle voiman hankkia heille vettä ihmeellisellä tavalla – jopa kalliosta (ks. 2. Moos. 15:23–26; 17:1–7).

Jos luotat Herraan, Hän voi tehdä ihmeitä ja antaa sinulle sen, mitä tarvitset. Hän voi vapauttaa sinut epävarmuudesta, huolesta ja pelosta ihmeellisellä voimallaan.

Meidän Vapahtajamme

Herralla on voima vapauttaa meidät ongelmista ja vaikeuksista päivästä päivään. Kun koemme Hänen vapautuksensa päivittäin, vahvistamme uskoamme Hänen äärimmäiseen voimaansa vapauttaa meidät suurimmista haasteistamme: synnistä ja kuolemasta.

Kun muistamme Herran ja Hänen vapautuksensa, Hän muistaa meidät. Hän tarjoaa meille liittoja, jotka sitovat meidät Häneen ja siunaavat meitä entistä suuremmalla avulla ja voimalla Hänen Henkensä kautta. Hän on todellakin meidän Vapahtajamme.

Tulosta