2022
Gelovige vrouwen
Juni 2022


‘Gelovige vrouwen’, Voor de kracht van de jeugd, juni 2022.

Kom dan en volg Mij

Richteren 4–5; Ruth 1–4

Gelovige vrouwen

Hoewel ze lang geleden leefden, zijn vrouwen uit de Bijbel een voorbeeld van geloof, dienstbetoon en vriendschap. Zulke jongevrouwen hebben we tegenwoordig nog steeds.

Debora
uit de Bijbel

Afbeelding
Debora

Toen Israël door de Kanaänieten werd onderdrukt, gaven veel Israëlieten zich over aan kwade praktijken. Maar Debora bleef getrouw. Ze was richter en profetes (zie Richteren 45), wat inhoudt dat ze een getuigenis van de Heer en de geest van openbaring had (zie Openbaring 19:10). Ze had veel invloed op de Israëlieten. Ze kreeg inspiratie van de Heer om Israël van de Kanaänieten te verlossen.

Het voorbeeld van Debora toont ons de zegeningen die we ontvangen wanneer we op Jezus Christus vertrouwen.

Francisca
uit Ghana en Idaho (VS)

Afbeelding
jongevrouw

Francisca stelt haar vertrouwen in de Heer, net zoals Debora dat deed.

Francisca komt uit Ghana. Ze werd lid van de kerk nadat zij en haar tweelingbroer door een gezin in Idaho werden geadopteerd. Ze gaat graag naar jongerenactiviteiten, maar soms vraagt Francisca God of ze er wel echt bij hoort.

‘Ik vind het moeilijk om mijn plek in deze wereld te vinden’, zegt Francisca. ‘Maar wanneer ik echt hulp nodig heb, is Jezus Christus er om me op weg te helpen. Jezus Christus heeft me door mijn moeilijkheden heen geholpen en me gemoedsrust en troost geschonken. Ik weet dat deze kerk waar is, en ik houd van mijn Heiland, die voor ons is gestorven.’ 

Debora en Francisca zijn allebei voorbeelden van een standvastig geloof in Jezus Christus.

Ruth
uit de Bijbel

Afbeelding
Ruth

Toen de man van Ruth overleed, spoorde Naomi, haar schoonmoeder, haar aan om terug te keren naar haar familie in haar geboorteland, zodat die voor haar kon zorgen. Maar Ruth besloot bij Naomi te blijven en voor haar te zorgen. Ruth was trouw en vastbesloten om haar schoonmoeder te dienen. Ruth diende Naomi op allerlei manieren. Ze zorgde bijvoorbeeld voor eten (zie Ruth 2:17–18).

Lees meer over Ruth en Naomi in deze uitgave.

Daynalee
uit Massachusetts (VS)

Afbeelding
jongevrouw

Daynalee heeft net als Ruth geleerd hoe belangrijk dienstbetoon is.

Daynalee werd drie jaar geleden vrijwilliger bij een gaarkeuken. Hoewel ze daarvoor iedere zaterdag wat tijd opoffert, ziet ze het als een kans om nieuwe dingen te leren en mensen in nood te helpen.

Daynalee geeft aan dat ze door haar vrijwilligerswerk verantwoordelijker is geworden en heeft leren communiceren met verschillende mensen. ‘Ik word rustig en blij van het besef dat ik anderen dien’, zegt ze. ‘Ik weet dat mijn hemelse Vader blij is als ik dien, en dat maakt mij ook blij.’

Ruth en Daynalee grepen allebei de kans om anderen te dienen. God is verheugd als we ervoor kiezen om zijn kinderen te dienen.

Naomi
uit de Bijbel

Afbeelding
Naomi

Naomi was de schoonmoeder van Ruth. Ruth diende niet alleen Naomi, maar Naomi hielp Ruth ook. Naomi stelde Ruth aan nieuwe mensen voor en hielp Ruth voor haar baby te zorgen (zie Ruth 4:16). Ze steunden elkaar en waardeerden hun vriendschap.

Eunice
uit de Filipijnen

Afbeelding
jongevrouw

Eunice leerde net als Naomi hoe belangrijk goede vrienden zijn.

Voordat Eunice lid van de kerk werd, was ze erg verlegen. Toen ze als klaspresidente jongevrouwen in haar wijk werd geroepen, aarzelde ze om de roeping aan te nemen. Maar ze vertrouwde op de Heer en aanvaardde de roeping.

Hoewel ze verlegen was, wachtte Eunice niet tot anderen naar haar toe kwamen. Ze zette zelf de eerste stap om vriendschap te sluiten met andere jongeren. ‘Dit is een van de zegeningen van het herstelde evangelie van Jezus Christus: eeuwige vrienden en vriendinnen die samen met jou op het verbondspad volharden en je helpen het evangelie na te leven’, zegt Eunice.

God stuurt vrienden op ons pad om ons in moeilijke tijden te helpen. Net zoals Naomi en Eunice kun jij anderen de hand reiken en dienen.

Afdrukken