2022
Drie lessen uit Davids gevecht tegen Goliath
Juni 2022


‘Drie lessen uit Davids gevecht tegen Goliath’, Voor de kracht van de jeugd, juni 2022.

Kom dan en volg Mij

1 Samuel 17

3 lessen uit Davids gevecht tegen Goliath

We hebben allemaal wel met onze eigen Goliath te maken. Met de hulp van de Heer kunnen we die verslaan.

Afbeelding
David en Goliath

Illustraties, Alex Nabaum

De Israëlieten hadden een probleem. Een groot probleem.

De legers van de Filistijnen maakten zich gereed om tegen de Israëlieten ten strijde te trekken. Op een ochtend kwam Goliath, een reusachtige strijder, naar voren om de Israëlieten te tarten. Hij daagde ze uit om tegen hem te vechten. Toen de Israëlieten het geschreeuw van Goliath hoorden, ‘waren zij ontsteld en werden zeer bevreesd’ (1 Samuel 17:11).

Geen wonder, want Goliath was gigantisch! In de Bijbel staat dat hij bijna drie meter lang was. Hij droeg ook een grote bronzen helm en een zware wapenrusting. Zijn schild, speer en zwaard waren enorm. (Zie 1 Samuel 17:4–7.)

Veertig dagen lang daagde Goliath hen uit om te vechten. Niemand had de moed om het tegen hem op te nemen.

Totdat de jonge David zich aandiende.

David kwam het kamp van de Israëlieten bevoorraden toen hij Goliath hoorde. Hij was verbaasd toen hij soldaten van angst zag wegvluchten. Toen duidelijk werd dat iedereen te bang was om te vechten, bood David aan het tegen Goliath op te nemen.

David kreeg te horen dat hij nog maar een jongetje was, en dat hij Goliath nooit zou kunnen verslaan. Toch wist hij iets wat zij niet wisten, namelijk dat zijn kracht niet uit zijn lichaam kwam, maar van zijn God.

Jouw Goliaths verslaan

Wij krijgen ook met ‘Goliaths’ te maken. Onze Goliaths kunnen allerlei beproevingen, moeilijkheden en verleidingen zijn. David kende de volgende drie waarheden, die hem in staat stelden zijn Goliath te verslaan. Ze kunnen jou ook helpen.

1 De Heer zal met je zijn

Toen iedereen tegen David zei dat hij beter niet tegen Goliath kon vechten, antwoordde David dat hij al eens met een leeuw en een beer had afgerekend om de schapen van zijn vader te redden. David zei vol vertrouwen: ‘De Heere, Die mij uit de klauwen van de leeuw gered heeft en uit de klauwen van de beer, Die zal mij redden uit de hand van deze Filistijn’ (1 Samuel 17:37).

David wist dat de Heer met hem zou zijn. Samen met de Heer kunnen ook wij met vertrouwen onze Goliaths onder ogen zien.

2 Moed komt voort uit geloof in God

David ging naar een nabijgelegen beek en zocht vijf gladde stenen. Hij stopte de stenen samen met zijn slinger in zijn tas. Toen liep David Goliath tegemoet.

Toen Goliath David zag, bespotte hij David vanwege zijn jonge leeftijd. Hij vervloekte en bedreigde hem. Maar David was niet onder de indruk en niet bang. Hij zei: ‘U komt naar mij toe met een zwaard, met een speer en met een werpspies, maar ik kom naar u toe in de Naam van de Heere van de legermachten, de God van de gelederen van Israël’ (1 Samuel 17:45).

President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘David had een sterk geloof in de God van Israël en dat geloof gaf hem grote moed. […]

‘Soms moeten we allemaal pal staan tegen hen die spotten en schelden. Soms moeten sommigen van ons tegenover aardse krachten zoals Goliath staan. Als dat gebeurt, moeten we ons laten leiden door een moed als die van David, die sterk was omdat hij geloof had en in de naam van de Heer der heerscharen voor een goede zaak streed.’1

Met geloof kun jij ook jouw angsten moedig onder ogen zien.

3 Met Gods hulp is niets onmogelijk voor jou

Je weet waarschijnlijk wel wat er daarna gebeurde. David haalde een steen uit zijn tas en deed die in zijn slinger. Hij gooide de steen en raakte Goliaths voorhoofd. Goliath viel neer. Toen de Filistijnen zagen dat hun held was verslagen, vluchtten ze voor hun leven.

Vóór dit gevecht dachten de meeste mensen dat David geen schijn van kans had. Maar David toonde aan dat ‘geen ding bij God onmogelijk [zal] zijn’ (Lukas 1:37).

Afbeelding
David verslaat Goliath

President Russell M. Nelson heeft over het onder ogen zien van onze eigen Goliaths gezegd: ‘Als je getrouw bent, heb je recht op openbaring bij je rechtschapen inspanningen. Je kunt de naam van de Heer op je nemen. Je kunt in zijn heilige naam bidden. […] Je hebt door gebed net zozeer toegang tot hulp als David, toen hij tegen Goliath streed.’2

Met Gods hulp kun je met geloof standhouden en zegevieren.

Noten

  1. Dallin H. Oaks, algemene oktoberconferentie 1992 (De Ster, januari 1993, 33–34).

  2. Russell M. Nelson, ‘You Can Accomplish the Impossible!’, New Era, maart 2018, 48.

Afdrukken