2022
Geef jij gehoor aan de oproep van de Heer?
Juni 2022


‘Geef jij gehoor aan de oproep van de Heer?’, Voor de kracht van de jeugd, juni 2022.

Kom dan en volg Mij

1 Samuel 3:1–11

Geef jij gehoor aan de oproep van de Heer?

De Heer zal je roepen om nu en in de toekomst grootse dingen te doen.

Afbeelding
jongeman

Duizenden jaren geleden leerde een jongen, Samuel, zijn taken in de tempel van een priester, Eli. Op een avond viel Samuel in slaap en hoorde hij iemand hem roepen. Samuel dacht dat Eli hem had geroepen, dus snelde hij naar Eli toe en zei: ‘Zie, hier ben ik, want u hebt mij geroepen’ (1 Samuel 3:5). Eli had hem niet geroepen en stuurde Samuel terug naar bed.

Samuel hoorde opnieuw dat hij werd geroepen en ging nog twee keer naar Eli, met hetzelfde resultaat.

Toen Samuel voor de derde keer naar Eli ging, zag Eli in dat de Heer Samuel had geroepen. Eli zei dat Samuel weer naar bed moest gaan. Eli zei dat hij het volgende moest zeggen als de Heer hem nog eens riep: ‘Spreek, Heere, want Uw dienaar luistert’ (1 Samuel 3:9).

De Heer riep opnieuw en Samuel volgde de raad van Eli op. De Heer openbaarde vervolgens zijn wil aan Samuel (zie 1 Samuel 3:11–14). Hoewel Samuel nog jong was, kende de Heer hem en had Hij een taak voor hem.

Jij hebt net als Samuel de kans om de Heer en zijn woord te leren kennen en begrijpen, zodat zijn wil aan jou geopenbaard kan worden. De Heer zal je roepen om nu en in de toekomst grootse dingen te doen.

Geef jij daar gehoor aan?

Afbeelding
Samuel en Eli

Illustratie, Robert Barrett

Wees bereid om te handelen

Vóór deze ervaring met de Heer, ‘kende Samuel de Heere nog niet; het woord van de Heere was nog niet aan hem geopenbaard’ (1 Samuel 3:7; cursivering toegevoegd).

Ik vind het woord nog in dit vers erg mooi. Samuel kende de Heer misschien niet, maar toen hij eenmaal gehoor gaf aan de Heer, ‘werd [hij] groot. De Heere was met hem en liet niet een van al Zijn woorden onvervuld’ (1 Samuel 3:19).

Het verhaal van Samuel doet me denken aan Leer en Verbonden 107:99, waarin staat: ‘Welnu, laat eenieder zijn plicht leren kennen, en het ambt waartoe hij is aangewezen, met alle ijver leren uitoefenen’ (cursivering toegevoegd). We leren en groeien door te handelen, niet door aan de kant te blijven staan. Laten we ontdekken wat de Heer van ons verlangt en vervolgens handelen!

Bidden om te weten wat je moet doen is belangrijk. Bidden is altijd belangrijk, maar je moet ook bereid zijn om uit je luie stoel te komen en iets te doen. De Heilige Geest kan je makkelijker helpen als je in beweging bent.

Voorbereiding komt door kleine dingen

Als diaken diende ik het avondmaal rond en haalde ik de vastengaven op. Ik zette ook stoelen klaar voor de diensten en ruimde ze weer op. In mijn ogen waren het slechts kleine taken. Nu ik erop terugkijk, zie ik in dat dit het beginpunt was van mijn inzet in de kerk. Die kleine dingen bereidden me voor op de dag dat de Heer me zou roepen om meer te doen.

Afbeelding
jongevrouw

Soms denken we dat geestelijke ervaringen of ingevingen wonderbaarlijk moeten zijn of op grootse, opmerkelijke wijze moeten plaatsvinden, bijvoorbeeld in een droom of door het horen van een stem. Maar meestal, in mijn geval tenminste, werkt de Geest door middel van kleine gedachten en ideeën om iets te doen of iemand de hand te reiken. De Geest zal meer met je werken naarmate je naar die ingevingen handelt. Dus als je een kleine aansporing krijgt om iets goeds en positiefs te doen, doe het dan! De Heer zal je pas grote dingen geven als je naar de kleine dingen luistert en daarnaar handelt.

De Heer heeft vertrouwen in jou

Als bisschop zag ik een jongeman in mijn wijk vooruitgang maken als diaken, leraar en priester. Daarna bereidde hij zich voor op een zending. Hij was verlegen en stil, en hij kwam uit een gezin dat niet erg actief in het evangelie was.

De zondag voor zijn vertrek zou hij spreken en ik vroeg of hij zijn toespraak had voorbereid.

‘Ja’, zei hij. Hij opende een map en liet me zijn toespraak zien.

‘Geweldig!’ zei ik. ‘Maar ik wil graag een experiment doen. Kun je in plaats daarvan vanuit je hart spreken?’

Wat wilt u dat ik doe?’ zei hij.

‘Ik heb vertrouwen in je’, zei ik. ‘Spreek gewoon vanuit je hart. Ik weet dat je in deze dienst iets geweldigs zult teweegbrengen. Ik ben er wanneer je me nodig hebt.’

Hij gaf me zijn toespraak. Ik zal nooit vergeten hoe zenuwachtig hij was tijdens de toespraken vóór hem. Maar toen hij aan de beurt was, stond hij op en verkondigde hij een krachtige boodschap. Alle aanwezigen waren geraakt door deze verlegen jongen, die nu een woordvoerder van de Heer was geworden.

Het echte wonder vond na de dienst plaats. Drie van zijn vrienden die eerder niet op zending wilden gaan, kwamen met tranen in hun ogen naar me toe. Ze wilden nu alle drie op zending gaan. Het getuigenis van deze jongeman had hen overtuigd om op zending te gaan. Ze waren alle drie succesvol als zendeling. Deze jonge man is nu vader en is nog steeds actief in het evangelie van Jezus Christus. Door hem zijn ook veel familieleden terug naar de kerk gekomen.

Door deze ervaring weet ik dat de Heer vertrouwen heeft in de jongeren van de kerk. De Heer laat op meer manieren dan ooit blijken hoeveel vertrouwen Hij in jullie heeft. Op jullie leeftijd was ik nog lang niet klaar voor de mogelijkheden die jullie ter beschikking hebben! Maar ik weet dat jullie er klaar voor zijn om de kerk in jullie gemeenschap op te bouwen.

Afbeelding
Jezus Christus

Illustratie, Ben Sowards

Je staat er niet alleen voor

De Heer belooft je niet in de steek te laten, als je gedurende je leven gehoor geeft aan zijn oproep. De Heer zal je leiden. Misschien moet je, net als ik, wat ouder worden om te beseffen hoe de Heer je leidt. Dat doet Hij bijvoorbeeld door middel van de profeet en de apostelen. De stem van de Heer is hun niet onbekend. Hij geeft je ook leiding wanneer je in de Schriften leest.

Je bent gezegend met gaven, talenten en capaciteiten om grootse dingen te doen. Dat zou je het vertrouwen moeten geven om gehoor te geven aan de oproep van de Heer en te worden wat Hij voor ogen heeft.

Afdrukken