2022
Vælg at lade Gud råde
August 2022


»Vælg at lade Gud råde«, Til styrke for de unge, aug. 2022.

Vælg at lade Gud råde

Tre valg, I kan træffe, som vil indbyde mere af Guds kraft i jeres liv.

Billede
en ung mand

Illustrationer: Adam Howling

På vores jordiske rejse indbyder Herren os til at tage ham som vores vejleder. Han elsker os mere og kender os bedre, end vi elsker og kender os selv. Han giver os skrifter, profeter, bøn, Helligåndsgaven og andre måder at modtage hans vejledning på.

Stol på ham. Lad ham lede jer på jeres stier (se Ordsp 3:5-6). Når I gør det, lader I Gud råde i jeres liv. Det er det, som præsident Russell M. Nelson tilskynder os til at gøre (se »Lad Gud råde«, oktoberkonferencen 2020 (Liahona, nov. 2020, s. 92-95)).

Her er tre valg, der kan hjælpe jer til at lade Gud råde i jeres liv.

1. Vælg at tro

Tro er et valg. Tro omfatter jeres ønske og villighed til at handle. Når I vælger tro, ser og lever I på en anden måde – på Guds måde.

I vil føle, at jeres lykke og glæde vokse og bliver større, når I vælger at tro og leve med tro på Guds pagtssti.

Når I studerer og beder for at træffe jeres bedste beslutninger, vil I ofte modtage vejledning, beskyttelse eller se stier åbne sig, som I ikke ville have tænkt på eller forventet.

Herren vil åbne op for vidunderlige muligheder for jer. Åbenbaring fra Helligånden mærkes i jeres sind og hjerte. Disse beskrives ofte som varme og behagelige følelser. De tilskynder jer til kun at gøre det, der er godt og rigtigt.

Tro ikke, at andre har åndelige oplevelser, og at I ikke har det. Vær tålmodig med Gud og jer selv. Åndelige oplevelser kommer linje på linje, erfaring efter erfaring.

Når I hver uge indgår og fornyr jeres pagter gennem nadverordinancen, så reflekter og husk på Jesus Kristus. Husk med taknemlighed jeres indsats for at tjene Gud og dem omkring jer. Når I udøver tro og gør en indsats, lover jeg jer, at jeres ønske og valg om at tro vil velsigne jer og dem, I elsker hele jeres liv.

Ved at vælge at tro tager I et vigtigt skridt hen imod at lade Gud råde i jeres liv.

2. Vælg at være god

Billede
unge med en stige

Vi føler os glade, når vi træffer gode beslutninger.

Nogle gange har I brug for mod til at stå ved jeres venner. Andre gange har I måske brug for mod til at stille jer lidt væk fra dem – ikke for at dømme dem eller føle jer overlegne, men ved at vælge det rette idet I gør noget andet.

Husk: Rigtige venner beder os ikke om at se på ting, gøre ting eller spise, drikke eller bruge ting, der vil skade os eller andre. Bedste venner hjælper hinanden til at blive deres bedste.

Vær en rigtig ven, så vil I finde eller udvikle rigtige venskaber. Vær en sand, pålidelig ven, der hjælper dem omkring jer til at elske Herren og efterleve hans gengivne evangelium. I kan have få eller mange sande venner, men i årene fremover vil I og de være glade for, at I er stærke i evangeliet sammen.

Må jeg fortælle noget, jeg har lært om at vælge venner? Se, hvad der får dem til at grine. Det, der får os til at grine, fortæller meget om os.

Find dem, der ler med, som ikke ler af; som inkluderer andre og gør cirklen større, ikke mindre; som er venlige og ikke mobber eller gør nar af andre personligt eller online, især dem med fysiske eller mentale udfordringer eller dem, der er nye eller fra andre lande eller baggrunde.

Vær munter, ikke letsindig. Munter betyder sund, god humor – meget af det. I modsætning hertil kan letsindig være at gøre nar af noget helligt, bruge et grimt sprog eller gøre vovede, verdslige ting.

Som Lære og Pagter 88:40 lærer os, så tiltrækker lignende ting hinanden. Vær den slags ven, I ønsker, at andre er for jer. Søg efter venner, der hjælper jer til at blive det, I virkelig ønsker at være.

Valget om at være god og lade Gud råde i jeres liv omfatter at ændre sig og komme Gud nærmere, selv når vi begår fejl, hvilket vi alle gør. Hvis I har skyldfølelser eller føler jer uværdige, så lad jeres biskop, ledere og andre, der elsker jer, hjælpe. Lad Gud og vores samfund af hellige støtte og opmuntre jer, hvis I møder udfordringer eller usikkerhed. Gud står altid, altid ved jeres side. Selv om I farer vild, så kalder han og er klar til at byde jer velkommen tilbage. Med Gud er der aldrig et punkt, vi ikke kan vende tilbage fra.

Vi lader Gud råde, når vi vælger at være gode.

3. Vælg at standse op

Billede
en ung kvinde med en fugl

Vor himmelske Fader lover os kærligt: »Stands, og forstå, at jeg er Gud« (Sl 46:11).

Det kræver en bevidst indsats at sætte tempoet ned og »standse op«. Det kræver åndelig åbenhed og ydmyghed at »forstå, at [Gud] er Gud.« Nogle gange kan det at sætte tempoet ned på områder, der betyder mindre, hjælpe os til at finde det, der betyder mest.

Lær at se Guds hånd i hans skaberværk.

Se efter godhed og mening i guddommelige forhold – venlighed, tjeneste, fryd og sjov.

Sæt lejlighedsvist farten ned, hiv stikket ud og forbind jer åndeligt med himlen og dem omkring jer.

»Stands, og forstå, at [han] er Gud.« Lad Gud råde i jeres liv.

Han søger at velsigne os.

Herren er venlig og nådig. Når vi gør vores bedste, vil han gøre os i stand til at gøre mere, end vi ellers kunne.

Herren mangedoblede brødene og fiskene (se Matt 6; 14). På samme måde forstørrer han det, vi tilbyder, og gør det til mere, end vi kan forestille os.

Vor himmelske Fader elsker jer og ønsker kun det bedste for jer. Lad ham være jeres vejleder på jeres vej gennem livet. Når I lader Gud råde i jeres liv, lader I ham mangedoble de velsignelser, han ønsker at give jer. Det giver ham og jer varig glæde.

Udskriv