2022
Naviger i svære tider
August 2022


»Naviger i svære tider«, Til styrke for de unge, aug. 2022.

Kom og følg mig

Jobs Bog

Naviger i svære tider

Der er meget, vi kan lære af Job om at komme igennem prøvelser.

Billede
flygtninge

Foto fra Getty Images

»Hvorfor rammes gode mennesker af dårlige ting?
Det spørgsmål synes at have eksisteret for evigt, og det er svært at besvare. Når der sker noget ulykkeligt, kan det være let at spørge: »Hvorfor skal det ske?« eller »hvorfor nu?« Men den slags spørgsmål er alligevel ikke nogen hjælp. Der er så meget, vi ikke ved eller forstår. Heldigvis har vi vor himmelske Faders kærlighed og Jesu Kristi gengivne evangelium til at vise os en bedre måde.

Et bedre spørgsmål end »hvorfor?«
En af de største ting, vi kan lære i dette liv, er at holde op med at fokusere på, hvorfor der sker dårlige ting, og i stedet spørge os selv, hvordan vi vil reagere? Det er det, Job i Det Gamle Testamente fandt ud af.

Jobs prøvelser

Billede
Job og hans familie

Job og hans familie, af Greg K. Olsen

Job var en retskaffen mand, der blev velsignet med en stor familie og stor rigdom (se Job 1:1-3). Men hans tro og loyalitet mod Gud blev prøvet, da alt blev taget fra ham.

Til at begynde med blev Jobs dyr stjålet eller dræbt. Så væltede en stærk vind hans hus ned og dræbte hans sønner, der var indeni. I stedet for at blive vred sagde Job: »Herren gav, Herren tog, Herrens navn være lovet« (Job 1:21).

Flere prøvelser ramte Job, da han blev plaget af »ondartede bylder fra isse til fod« (Job 2:7). Jobs venner fortalte ham, at hans lidelser måtte være forårsaget af synd. De foreslog endda, at han skulle »forband[e] Gud og dø« (Job 2:9). (Hvilken slags »venner« foreslår det?)!

Alligevel nægtede Job at forbande Herren, og han forblev trofast. (Det er sådan noget en god ven gør!]

I løbet af det hele oplevede Job stunder med fortvivlelse. Men da Herren så Jobs trofasthed, velsignede han Job med »dobbelt så meget, som han før havde haft« (Job 42:10).

Job kendte ikke alle årsagerne til, at han skulle lide. Men Herren gav Job grund til at have tro og tålmodighed, når tiderne er svære. Jobs eksempel kan hjælpe os i de prøvelser, vi møder.

Billede
ung mand i kørestol ved en arbejdsbænk

Prøvelser kommer til alle, inklusive de retfærdige

Jobs venner foreslog fejlagtigt, at Gud straffede Job for en eller anden synd (se f.eks. Job 22). Sandheden er, at selvom lidelse kan være en konsekvens af synd, oplever vi alle prøvelser – selv når vi lever retskaffent. Jesus Kristus var den eneste fuldkomne person, der nogensinde har levet her på jorden, og alligevel led han mere end nogen anden. Skrifterne lærer os, at prøvelser og udfordringer regner ned »over retfærdige og uretfærdige« (Matt 5:45).

Selv når Gud er tavs, er han der stadig

Jobs lidelser blev værre, da han følte, at Gud havde forladt ham. Da Guds tavshed blev uudholdelig, råbte Job til sidst i fortvivlelse: »Jeg råber til dig om hjælp, men du svarer ikke« (Job 30:20). Til tider kan vi føle som Job. Hvad gør vi, når Gud virker tavs i vores lidelser?

Vi kan følge Jobs eksempel og stadig vende os til Gud i vores følelse af afvisning, vrede, smerte eller sorg. Vi lægger måske ikke mærke til det i det øjeblik, men Gud er stadig med os. Han udfrier os måske ikke fra vores prøvelser, men han vil styrke os, når vi har brug for det. Og husk, at Herren efter Jobs prøvelser talte til ham igen, underviste ham, irettesatte hans venner og velsignede Job overordentligt meget.

Jesus Kristus ved det

I svære tider kan det være svært at forestille sig, at nogen anden kan forstå, hvordan man har det. Men der var én, der forstod Job, og han er den samme, der forstår, hvad I går igennem.

Billede
Jesus Kristus

Jesus Kristus »[led] smerter og trængsler og fristelser af enhver art« (Alma 7:11). Det gjorde han, så han personligt kunne føle og forstå vores fristelser, vores kampe, vores hjertesorg og vores lidelser. Fordi han ved disse ting, ved han, hvordan han kan hjælpe os igennem dem. (Se Alma 7:12.)

Alt vil blive gjort godt

Få mennesker har haft det så slemt som Job. Men jeres udfordringer er også virkelige. Gennem Jobs eksempel kan vi se de velsignelser, der kommer ved at forblive trofaste, stole på Guds vilje og vælge at tro, når der kan være mange grunde til ikke at gøre det.

Ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »I evighederne vil vor himmelske Fader og Jesus Kristus løse alle uretfærdigheder … De [har] ikke åbenbaret hvordan eller hvornår. Men jeg ved, at de vil1

Hvis vi vil tackle vores svære prøvelser med trofasthed, ligesom Job gjorde, vil vi lære og vokse og blive velsignet på måder, som vi ellers aldrig ville have.

Så hold ud, forbliv trofaste og husk, at Gud altid er med jer.

Udskriv