2022
Jeres bog over muligheder
August 2022


»Jeres bog over muligheder«, Til styrke for de unge, aug. 2022.

Jeres bog over muligheder

Jeres patriarkalske velsignelse vil være en stor hjælp for jer. Og I kan allerede nu forberede jer på at modtage den.

Billede
en ung kvinde med hænder på sit hoved

Illustrationer: Joshua Dennis

Unge spørger mig ofte: »Hvordan ved jeg, hvornår jeg er klar til at modtage min patriarkalske velsignelse?« Sikke et godt spørgsmål! Hvis I spørger er det ganske sandsynligt, at I er klar.

Hvad er en patriarkalsk velsignelse?

En patriarkalsk velsignelse er en inspireret velsignelse fra vor himmelske Fader, der gives gennem en ordineret patriark, sædvanligvis fra jeres stav. Det er et personligt åbenbaringsbudskab alene til jer. Jeres velsignelse vil indeholde råd, advarsler, anvisninger og løfter til at vejlede jer.

Karl G. Maeser, tidligere rektor på Brigham Young Academy, beskrev disse velsignelser som »afsnit fra ens bog over muligheder«.1 Det var en stor hjælp for mig at modtage min patriarkalske velsignelse, da jeg var ung. Det kan også være en stor hjælp for jer!

Hvad kan man lære af sin patriarkalske velsignelse?

Jeres identitet

Jeres velsignelse vil forvisse jer om jeres guddommelige arv som datter eller søn af himmelske forældre. Vor himmelske Fader vil gennem jeres velsignelse bekræfte sin kærlighed til jer. Han ønsker, at I vender tilbage for at bo hos ham. Den vejledning, han åbenbarer for jer i jeres velsignelse, vil hjælpe jer til at blive på den pagtssti, der fører tilbage til ham. I kan mærke hans kærlighed, hver gang I læser jeres velsignelse.

Jeres patriarkalske velsignelse omfatter også en erklæring om jeres slægtslinje, som siger, at I er af Israels hus – efterkommer af Abraham og berettiget til alle de velsignelser, der er lovet hans efterkommere.2

Personlig hjælp og vejledning

En af de vigtigste dele af jeres patriarkalske velsignelse er de individuelle råd, I vil modtage. Vor himmelske Fader kender jer bedre, end I kender jer selv. Det er derfor, at det vil hjælpe jer nu og hele livet igennem at følge de specifikke råd, han giver jer.

Som ung kan jeg huske, at jeg var fristet af alle slags verdslige valg. Når disse fristelser kom, tænkte jeg på min patriarkalske velsignelse. Rådene og løfterne i min velsignelse gav mig styrke og mod til at træffe gode valg.

Mist ikke modet, hvis nogle af de ting, der står i jeres velsignelse, ikke sker med det samme. Jeres velsignelse rækker ind i evighederne. Når I stræber efter at forblive værdige, vil I modtage alt, hvad vor himmelske Fader har lovet jer.

Jeres formål

Vor himmelske Fader har et værk for jer at udføre i hans store plan for lykke. Jeres velsignelse kan fortælle jer om specifikke ting, han har brug for, at I gør. Den kan også fortælle jer om jeres unikke gaver og talenter. Og I kan også lære, hvad han har brug for, at I udvikler for at velsigne jer og andre. Tænk på alle mulighederne!

Hvordan kan I forberede jer på at modtage jeres velsignelse?

Bror Dennis Lifferth, patriark i Centerville i Utah i USA, har nogle gode råd til, hvordan man forbereder sig. Han siger: »Forberedelsen til jeres patriarkalske velsignelse er næsten lige så vigtigt som selve velsignelsen. Det er i jeres forberedelsestid, at I kan reflektere over jeres liv, overveje den vej, I er på, hvad I håber på at blive til, og hvilken åndelig gave I gerne vil udvikle.«

Billede
Skrifterne

Stræber I efter at bede jeres bønner, studere jeres skrifter og gøre jeres bedste for at følge Frelseren? Disse ting vil hjælpe jer til at forberede jer.

I behøver ikke at være fuldkomne for at modtage jeres patriarkalske velsignelse, men I må være værdige. Hvis I er værdige til at have en tempelanbefaling, er I værdige til at modtage jeres patriarkalske velsignelse. I takt med at jeres interesse for og ønske om at modtage denne velsignelse vokser, så planlæg et møde med jeres biskop.

En livslang velsignelse

Billede
en ung mand læser sin patriarkalske velsignelse

Eftersom hver eneste patriarkalske velsignelse er hellig og personlig, bør I ikke sammenligne jeres med andres. Husk, at denne velsignelse kun er til jer! I bør gennemgå den ærbødigt og kun dele den med nære familiemedlemmer.3

I vil blive styrket, når I læser jeres velsignelse ofte og tænker over de ord, der er blevet givet jer. Når I stræber efter at leve værdigt til at modtage jeres lovede velsignelser, vil I finde den fred, vejledning og glæde, som vor himmelske Fader ønsker for jer.

Noter

  1. Karl G. Maeser, i Alma P. Burton, Karl G. Maeser: Mormon Educator, 1953, s. 82.

  2. Se Gospel Topics, »Patriarchal Blessings«, topics.ChurchofJesusChrist.org; se også Abr 2:9.

  3. Se Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 18.17.1, JesuKristiKirke.org.

Udskriv