2022
Velg å la Gud råde
August 2022


“Velg å la Gud råde”, Til styrke for ungdom, aug. 2022.

Velg å la Gud råde

Tre valg du kan ta som vil innby mer av Guds kraft i ditt liv.

Bilde
ung mann

Illustrasjoner: Adam Howling

På vår jordiske reise innbyr Herren oss til å ta ham med som vår veileder. Han elsker oss mer og kjenner oss bedre enn vi elsker eller kjenner oss selv. Han gir oss Skriftene, profeter, bønn, Den hellige ånds gave og andre måter vi kan motta hans veiledning på.

Stol på ham. La ham gjøre dine stier rette (se Salomos ordspråk 3:5–6). Når du gjør dette, lar du Gud råde i ditt liv. Det er dette president Russell M. Nelson innstendig oppfordrer oss til å gjøre (se “La Gud råde”, generalkonferansen i oktober 2020 [Ensign eller Liahona, nov. 2020, 92–95]).

Her er tre valg som kan hjelpe deg å la Gud råde i ditt liv.

1. Velg å tro

Å tro er et valg. Tro innbefatter ditt ønske og din villighet til å handle. Når du velger tro, ser og lever du på en annen måte – på Guds måte.

Føl din lykke og glede vokse og bli dypere når du velger å tro og leve med tro på Guds pakts sti.

Når du studerer og ber om å ta dine beste avgjørelser, vil du ofte motta veiledning, beskyttelse eller bli vist veier fremover som du ikke ville ha tenkt på eller forventet.

Herren vil åpne fantastiske muligheter for deg. Åpenbaring fra Den hellige ånd føles i ditt sinn og hjerte. Disse beskrives ofte som varme og behagelige følelser. De tilskynder deg til bare å gjøre det som er godt og riktig.

Vær så snill å ikke tro at andre har åndelige opplevelser, og ikke du. Vær tålmodig med Gud og deg selv. Åndelige opplevelser kommer linje på linje, opplevelse etter opplevelse.

Hver uke når du inngår og fornyer pakter gjennom nadverdens ordinans, kan du reflektere og minnes Jesus Kristus. Husk med takknemlighet din innsats for å tjene Gud og andre rundt deg. Når du utøver tro og innsats, lover jeg at dine ønsker og valg om å tro vil velsigne deg og dem du er glad i hele ditt liv.

Ved å velge å tro, tar du et viktig skritt mot å la Gud råde i ditt liv.

2. Velg å være god

Bilde
unge personer med stige

Vi føler glede når vi tar gode avgjørelser.

Noen ganger trenger du mot til å stå sammen med vennene dine. Andre ganger trenger du kanskje mot til å skille deg ut – ikke til å dømme dem eller føle deg overlegen, men til å velge det rette ved å gjøre noe annet.

Husk: Virkelige venner ber oss ikke om å se på ting, gjøre ting eller spise, drikke eller bruke ting som vil skade oss eller andre. Bestevenner hjelper hverandre å bli sitt beste.

Vær en ekte venn, og du vil finne eller utvikle ekte vennskap. Vær en sann, pålitelig venn som hjelper menneskene rundt deg å elske Herren og etterleve hans gjengitte evangelium. Dine sanne venner er kanskje få eller mange, men flere år frem i tid vil du og de være glad for at dere er sterke i evangeliet sammen.

Kan jeg dele noe jeg har lært om å velge venner? Se hva som får dem til å le. Det som får oss til å le, sier mye om oss.

Finn dem som ler sammen med, som ikke ler av. De som tar med andre og gjør sirkelen større, ikke mindre, de som er snille og ikke mobber eller gjør narr av andre personlig eller på Internett, spesielt de med fysiske eller psykiske utfordringer eller de som er nye eller fra andre land eller med annen bakgrunn.

Vær munter, ikke lettsindig. Munter betyr sunn og god humor – mye av det. Til sammenligning kan lettsinnet omfatte å gjøre narr av hellige ting, bruke stygt språk eller gjøre tvilsomme ting som appellerer til verden.

Som Lære og pakter 88:40 underviser, tiltrekker like ting hverandre. Vær den vennen du ønsker at andre skal være for deg. Se etter venner som hjelper deg å bli det du virkelig ønsker å være.

Valget om å være god og la Gud råde i ditt liv, innebærer å forandre seg og komme nærmere Gud, selv når vi gjør feil, noe vi alle gjør. Hvis du har skyldfølelse eller føler at du er uverdig, bør du la biskopen, ledere og andre som er glad i deg, hjelpe. La Gud og vårt samfunn av hellige støtte og oppmuntre deg hvis du opplever utfordringer eller usikkerhet. Alltid, alltid står Gud ved din side, sammen med deg. Selv om du går deg bort, kaller han, klar til å ønske deg velkommen tilbake. Med Gud er det aldri for sent å snu.

Vi lar Gud råde når vi velger å være gode.

3. Velg å “holde opp”

Bilde
en ung kvinne med fugl

Vår himmelske Fader lover kjærlig: “Hold opp, og kjenn at jeg er Gud!” (Salmene 46:11).

Det fordrer bevisst innsats å dempe farten og “hold[e] opp”. Det fordrer åndelig åpenhet og ydmykhet å “kjenn[e] at [Gud er] Gud.” Å sette ned farten når det gjelder mindre viktige ting, hjelper oss noen ganger å finne det som betyr aller mest.

Lær å se Guds hånd i hans skaperverk.

Se etter godhet og mening i guddommelige relasjoner – vennlighet, tjeneste, glede og god moro.

Av og til er det bra å roe ned, koble fra og få kontakt på åndelige måter med himmelen og andre rundt deg.

Vær så snill, “Hold opp, og kjenn at [han] er Gud.” La Gud råde i ditt liv.

Han ønsker å velsigne oss

Herren er vennlig og nådig. Når vi gjør vårt beste, setter han oss i stand til å gjøre mer enn vi ellers ville ha klart.

Herren mangfoldiggjorde brødene og fiskene (se Matteus 6; 14). På samme måte foredler han det vi tilbyr og gjør det til mer enn vi kan forestille oss.

Vår himmelske Fader elsker deg og ønsker bare det som er best for deg. La ham være din veileder på veien gjennom livet. Når du lar Gud råde i ditt liv, lar du ham mangfoldiggjøre velsignelsene han ønsker å gi deg. Dette bringer varig glede til ham og deg.

Skriv ut