2022
En lampe for våre føtter
August 2022


“En lampe for våre føtter”, Til styrke for ungdom, aug. 2022.

Gjenstander fra Skriftene

Kom, følg med meg

Salmenes bok

En lampe for våre føtter

En vanlig gjenstand for oldtidens israelitter kan lære oss hvordan Herren veileder oss.

Bilde
oljelampe

Fakta

På gammeltestamentlig tid brukte folk oljelamper til å bære lys med seg i mørket. De fleste av disse lampene hadde tre grunnleggende bestanddeler:

  • 1. En beholder av leire til å ha olivenolje i, vanligvis liten nok til at man kunne holde den i håndflaten

  • 2. En linveke som skulle tennes etter at den hadde trukket til seg olje

  • 3. En snute eller et munnstykke for å holde veken

Enkle oljelamper med bare én veke ville gi lys bare noen få meter rundt dem. Hvis de ble brukt mens de gikk rundt, ga de akkurat nok lys til å se et skritt foran seg, slik at de kunne bevege seg forsiktig rundt i mørket.

Hva vi kan lære

Bilde
Jesus Kristus holder en oljelampe

Brukt med tillatelse. Lead, Kindly Light [Led,milde lys], av Simon Dewey. Gjengitt med tillatelse fra altusfineart.com © 2022.

Herrens ord kan lyse opp vår vei gjennom mørket og forvirringen som omgir oss i verden.

Herren har bedt oss om ikke å skjule vårt lys, men å ha evangeliets lys med oss slik at andre kan se det (se Matteus 5:14–16).

Det er opp til oss å sørge for at våre lamper er fylt med olje (se Matteus 25:1–13). Vi gjør dette gjennom bønn, skriftstudium, tjeneste, ved å følge profeten og andre troshandlinger og hengivenhet (se Spencer W. Kimball, Faith Precedes the Miracle [1972], 256).

Hvis vi utøver tro, lyser Herren noen ganger opp vår vei akkurat nok til at vi kan ta ett skritt til (se Boyd K. Packer, “Herrens lys”, Lys over Norge, juli 1983, 26).

Skriv ut