2022
Jeg har ikke hatt noen sterke åndelige opplevelser. Hvordan kan jeg bære vitnesbyrd?
August 2022


“Jeg har ikke hatt noen sterke åndelige opplevelser. Hvordan kan jeg bære vitnesbyrd?”, Til styrke for ungdom, aug. 2022.

Spørsmål og svar

“Jeg har ikke hatt noen sterke åndelige opplevelser. Hvordan kan jeg bære vitnesbyrd?”

La Gud råde

Bilde
ung kvinne

“Du kan få et vitnesbyrd når du følger president Nelsons læresetninger om å la Gud råde i ditt liv ved å adlyde budene, holde pakter, lese i Skriftene, be og ha Den hellige ånds veiledning. Vår himmelske Fader kan hjelpe deg å se og verdsette de små miraklene som skjer i ditt liv, slik at du gradvis kan styrke ditt vitnesbyrd.”

Rosewin C., 19, Filippinene

Be for å “Høre Ham”

Bilde
ung kvinne

“Selv om du ikke har hatt noen åndelige opplevelser ennå, kan du be til vår himmelske Fader om evnen til å ‘høre ham’ og motta bekreftelse på visse ting du vet er sant. Hvis ditt sinn og hjerte er åpent, vil lys og åpenbaring strømme oftere inn i ditt liv. Snart vil du vite hva som fungerer best for deg når du mottar åpenbaring fra ham.”

Chloe L., 13, Arizona i USA

Ha tro

Bilde
ung kvinne

“Du trenger ikke sterke åndelige opplevelser som for eksempel et syn. Du trenger bare tro. I Lære og pakter 63:9 står det: ‘Tro kommer ikke ved tegn, men tegn følger dem som tror.’ Ha tro, vær konsekvent i å følge Herrens prinsipper, og prøv å se hans hånd i ditt liv. Å være takknemlig er også en del av et vitnesbyrd.”

Rebecca J., 14, India

Alle er forskjellige

Bilde
ung mann

“Alle har forskjellige erfaringer. Vi har kanskje ikke mektige besøk som profeten Joseph Smith, men det betyr ikke at vi ikke har hatt en åndelig opplevelse. Å få svar på en bønn er en åndelig opplevelse. Det kan virke lite, men vårt vitnesbyrd er verdt å dele hvis det er basert på sannhet, enten svarene vi mottar er store eller små.”

Ramon S., 17, Mexico

Fortell andre om din enkle tro

Bilde
ung kvinne

Å bære vitnesbyrd handler om å uttrykke din takknemlighet og tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. I Alma 37:6 står det: ‘Ved små og enkle ting vil store ting skje.’ Du kan vitne om et skriftsted eller noe du er takknemlig for, som Gud ga deg. Du vil oppdage at du har et sterkere vitnesbyrd ved å dele enkle ting du tror på.”

Hannah H., 16, Utah i USA

Lær av tidligere erfaringer

“Vi gjør alle feil, men gjennom omvendelse blir våre feiltrinn til lærdommer. Våre erfaringer kan hjelpe oss å hjelpe andre å forstå at Herren alltid er der for dem og vil åpne en vei for dem. Del dine følelser og dine livslærdommer. Du vet aldri hvem som kan trenge det.”

Andrea R., 18, Mexico

Be

Du kan få et vitnesbyrd ved å lese i Skriftene, lære av ledere og ved å søke Den hellige ånds ledsagelse. I 3 Nephi 14:7 lærer vi: “Be, så skal dere få.” Hvis vi ber med tro og et villig hjerte, vil alle våre spørsmål bli besvart, og vi kan få et fast, dyptfølt vitnesbyrd.”

David R., 18, Mexico

Strev fremover

“Fortsett å lese i Skriftene. Fortsett å be. Fortsett å arbeide med flid. Ingen som fortsetter å prøve og fortsetter å be, har mislykkes. Herren vil velsigne deg med et sterkt vitnesbyrd som du kan dele, når du fortsetter å strebe fremover.”

Edezza T., 18, Filippinene

Sett i gang

“Som misjonær og ny konvertitt har jeg hatt mange av mine åndelige opplevelser i løpet av de siste to årene siden jeg ble døpt. Jeg har lært at hvis du ønsker et vitnesbyrd om noe, kan du prøve å gjøre det. For å utvikle et vitnesbyrd om å dele evangeliet med andre, kan du prøve å dele det med andre. Eller les Mormons bok, be og se hva Ånden forteller deg.”

Eldste Benavente, 27, California i USA

Skriv ut