2022
Navigering gjennom vanskelige tider
August 2022


“Navigering gjennom vanskelige tider”, Til styrke for ungdom, aug. 2022.

Kom, følg med meg

Job

Navigering gjennom vanskelige tider

Det er mye vi kan lære av Job om å komme gjennom prøvelser.

Bilde
flyktninger

Foto: Getty Images

“Hvorfor skjer vonde ting med gode mennesker?”
Dette spørsmålet synes å ha eksistert bestandig, og det er vanskelig å besvare. Når uheldige ting skjer, kan det være lett å spørre: “Hvorfor må dette skje?” eller “Hvorfor nå?” Men slike spørsmål er egentlig ikke nyttige uansett. Det er så mye vi ikke vet eller forstår. Heldigvis har vi vår himmelske Faders og Jesu Kristi gjengitte evangelium som kan vise oss en bedre måte.

Et bedre spørsmål enn “hvorfor?”
Noe av det største vi kan lære i dette liv, er å slutte å fokusere på hvorfor vonde ting skjer, og i stedet spørre oss selv: “Hvordan skal jeg reagere?” Det var det Job i Det gamle testamente fant ut.

Jobs prøvelser

Bilde
Job og hans familie

Job and His Family [Job og hans familie], av Greg K. Olsen

Job var en rettferdig mann som ble velsignet med en stor familie og stor rikdom (se Job 1:1–3). Men hans tro og lojalitet til Gud ble prøvet da alt ble tatt fra ham.

Til å begynne med ble Jobs dyr stjålet eller drept. Så rev en sterk vind ned huset hans og drepte sønnene hans som var inne. Istedenfor å bli sint, sa Job: “Herren ga, og Herren tok, Herrens navn være lovet!” (Job 1:21).

Flere prøvelser kom Jobs vei da han ble plaget med “smertefulle byller fra fotsålen til issen” (Job 2:7). Jobs venner sa til ham at hans lidelse måtte ha blitt forårsaket av synd. De antydet til og med at han skulle “si Gud farvel og dø” (Job 2:9). (Hva slags “venner” ville antyde det!?)

Likevel nektet Job å ta farvel med Herren og holdt seg trofast. (Det er hva en sann venn gjør!)

Gjennom det hele opplevde Job stunder med fortvilelse. Men da Herren så Jobs trofasthet, velsignet han Job: “Og Herren økte alt det Job hadde eid, til det dobbelte” (Job 42:10).

Job visste ikke alle grunnene til at han måtte lide. Men Herren ga Job grunner til å ha tro og tålmodighet når det er vanskelige tider. Jobs eksempel kan hjelpe oss i prøvelsene vi står overfor.

Bilde
ung mann i rullestol ved en arbeidsbenk

Prøvelser kommer til alle, også de rettferdige

Jobs venner antydet feilaktig at Gud straffet Job for en eller annen synd (se for eksempel Job 22). Sannheten er at selv om lidelse kan være en konsekvens av synd, opplever vi alle prøvelser – selv når vi lever rettskaffent. Jesus Kristus er den eneste fullkomne person som noensinne har levd, men han led likevel mer enn noen annen person. Skriftene lærer oss at prøvelser og utfordringer faller “over rettferdige og urettferdige” (Matteus 5:45).

Selv når Gud er taus, er han fortsatt der

Jobs lidelse ble verre da han følte at Gud hadde forlatt ham. Da Guds taushet ble uutholdelig, ropte Job til slutt i kvaler: “Jeg skriker til deg, men du svarer meg ikke” (Job 30:20). Noen ganger kan vi føle oss som Job. Hva gjør vi når Gud virker taus i vår lidelse?

Vi kan følge Jobs eksempel og likevel vende oss til Gud når vi føler avvisning, sinne, smerte eller sorg. Vi legger kanskje ikke merke til det i øyeblikket, men Gud er fortsatt med oss. Han befrir oss ikke fra våre prøvelser, men han vil styrke oss i våre vanskelige stunder. Og husk at etter Jobs prøvelser talte Herren til ham igjen, underviste ham, korrigerte vennene hans og velsignet Job storlig.

Jesus Kristus forstår

I vanskelige tider kan det være vanskelig å forestille seg at noen kan forstå hvordan du føler deg. Men det var én som forsto Job, og det er også Han som forstår hva du gjennomgår.

Bilde
Jesus Kristus

Jesus Kristus “[hadde] smerter og lidelser og fristelser av alle slag” (Alma 7:11). Han gjorde dette slik at han personlig kunne føle og forstå våre fristelser, våre kamper, vår hjertesorg og våre lidelser. Fordi han forstår disse tingene, vet han hvordan han kan hjelpe oss å komme gjennom dem. (Se Alma 7:12.)

Alt vil bli satt i orden

Få har hatt det like ille som Job. Men dine kamper er virkelige også. Gjennom Jobs eksempel kan vi se velsignelsene som kommer ved å holde oss trofaste, stole på Guds vilje og velge å tro når det synes å være mange grunner til ikke å gjøre det.

Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum har undervist: “I evigheten vil vår himmelske Fader og Jesus Kristus løse all urettferdighet … [De har] ikke åpenbart hvordan eller når. Det jeg vet, er at de vil gjøre det.”1

Hvis vi trofast vil respondere på vanskelige prøvelser akkurat slik Job gjorde, vil vi lære og vokse og bli velsignet på måter vi aldri ellers kunne.

Så hold ut, hold deg trofast og husk at Gud alltid er med deg.

Skriv ut