2022
Jouw boek van mogelijkheden
Augustus 2022


‘Jouw boek van mogelijkheden’, Voor de kracht van de jeugd, augustus 2022.

Jouw boek van mogelijkheden

Je patriarchale zegen zal je enorm helpen. Je kunt je nu al voorbereiden om die te ontvangen.

Afbeelding
handen op het hoofd van jongevrouw

Illustraties, Joshua Dennis

Jongeren vragen me vaak hoe ze weten of ze klaar zijn om hun patriarchale zegen te ontvangen. Dat is een geweldige vraag! De kans is groot dat je er klaar voor bent wanneer je die vraag stelt.

Wat is een patriarchale zegen?

Een patriarchale zegen is een geïnspireerde zegen van onze hemelse Vader, gegeven door een geordende patriarch, meestal vanuit je ring. Het is een persoonlijke, geopenbaarde boodschap speciaal voor jou. Je zegen zal raad, waarschuwingen, advies en beloften bevatten die je leven tot leidraad kunnen zijn.

Karl G. Maeser, voormalig rector van de Brigham Young Academy, omschreef deze zegeningen als ‘alinea’s uit het boek van iemands mogelijkheden’.1 Ik ontving mijn patriarchale zegen als jongevrouw en dit heeft me enorm geholpen. Het kan jou ook enorm helpen!

Wat kun je uit je patriarchale zegen halen?

Je identiteit

In je zegen zal je goddelijke erfgoed als dochter of zoon van hemelse Ouders worden bevestigd. Door middel van je zegen zal je hemelse Vader zijn liefde voor jou bevestigen. Hij wil dat je bij Hem terugkeert. De leidraad die Hij je in je zegen openbaart, zal je helpen om op het verbondspad te blijven dat terug naar Hem leidt. Telkens als je je zegen leest, zul je zijn liefde voelen.

In je patriarchale zegen staat ook wat je afstamming is, dat je tot het huis van Israël behoort – een afstammeling van Abraham bent, die recht heeft op alle zegeningen die aan zijn nageslacht zijn beloofd.2

Persoonlijke hulp en leiding

Een van de belangrijkste aspecten van je patriarchale zegen is dat hij advies op maat voor jou bevat. Onze hemelse Vader kent je beter dan jij jezelf kent. Daarom zal het je helpen om je leven lang de specifieke raad op te volgen die Hij je geeft.

Ik weet nog goed hoe ik als jongevrouw door allerlei wereldse keuzes werd verleid. Op die momenten van verleiding dacht ik aan mijn patriarchale zegen. De raad en beloften in mijn zegen gaven me de kracht en de moed om goede keuzes te maken.

Wees niet ontmoedigd als sommige dingen uit je zegen niet direct plaatsvinden. Je zegeningen strekken zich tot in de eeuwigheid uit. Als je ernaar streeft om waardig te blijven, zal je alles ontvangen wat je hemelse Vader je heeft beloofd.

Jouw doel

Onze hemelse Vader heeft in zijn grote plan van geluk een werk voor jou. In je zegen kunnen specifieke dingen staan die Hij van je verlangt. Er kan ook iets in staan over je unieke gaven en talenten. En je kunt erachter komen wat je moet ontwikkelen om jezelf en anderen tot zegen te zijn. Denk eens aan alle mogelijkheden!

Hoe kun je je op een patriarchale zegen voorbereiden?

Broeder Dennis Lifferth, patriarch in Centerville (Utah, VS) heeft goede raad voor je voorbereiding. Hij zei: ‘De voorbereiding op je patriarchale zegen is bijna net zo belangrijk als de zegen zelf. Tijdens je voorbereiding kun je nadenken over je leven, het pad dat je nu bewandelt, wie je wilt worden en welke geestelijke gave je wilt ontwikkelen.’

Afbeelding
Schriften

Probeer je te bidden, de Schriften te bestuderen en je best te doen om de Heiland te volgen? Deze dingen zullen je helpen bij je voorbereiding.

Je hoeft niet volmaakt te zijn om je patriarchale zegen te ontvangen, maar je moet wel waardig zijn. Als je tempelwaardig bent, ben je ook waardig voor het ontvangen van je patriarchale zegen. Praat met je bisschop als je voelt dat je interesse in en verlangen naar je patriarchale zegen zijn toegenomen.

Een zegen voor de rest van je leven

Afbeelding
jongeman die zijn patriarchale zegen leest

Aangezien iedere patriarchale zegen heilig en persoonlijk is, hoor je deze niet met die van anderen te vergelijken. Vergeet niet dat deze zegen speciaal voor jou is! Neem hem met eerbied door en bespreek hem alleen met naaste familieleden.3

Je zult gesterkt worden door je zegen regelmatig te lezen en de woorden te overpeinzen. Wanneer je naar een leven streeft dat de beloofde zegeningen waardig is, zul je de gemoedsrust, leiding en vreugde vinden die onze hemelse Vader jou wil geven.

Noten

  1. Karl G. Maeser, aangehaald door Alma P. Burton in Karl G. Maeser: Mormon Educator (1953), 82.

  2. Zie Trouw aan het geloof, ‘Patriarchale zegens’, 129. Zie ook Abraham 2:9.

  3. Zie Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 18.17.1, ChurchofJesusChrist.org.

Afdrukken