2022
Door moeilijke tijden heen komen
Augustus 2022


‘Door moeilijke tijden heen komen’, Voor de kracht van de jeugd, augustus 2022.

Kom dan en volg Mij

Job

Door moeilijke tijden heen komen

We kunnen van Job veel leren over beproevingen doorstaan.

Afbeelding
vluchtelingen

Foto, Getty Images

‘Waarom overkomen goede mensen slechte dingen?’
Die vraag wordt al heel lang gesteld en is moeilijk te beantwoorden. Als er betreurenswaardige dingen gebeuren, zijn de vragen ‘Waarom moet dit gebeuren?’ of ‘Waarom nu?’ al snel gesteld. Maar dergelijke vragen brengen je eigenlijk nergens. Er zijn zoveel dingen die we niet weten of begrijpen. Gelukkig laten de liefde van onze hemelse Vader en het herstelde evangelie van Jezus Christus ons een betere manier zien.

Een betere vraag dan ‘waarom?’
Een van de belangrijkste lessen die we in dit leven kunnen leren, is ons niet te richten op de reden waarom er nare dingen gebeuren, maar ons af te vragen hoe we ermee kunnen omgaan. Daar kwam Job uit het Oude Testament ook achter.

De beproevingen van Job

Afbeelding
Job en zijn gezin

Job en zijn gezin, Greg K. Olsen

Job was een rechtschapen man die gezegend was met een groot gezin en grote rijkdom (zie Job 1:1–3). Maar zijn geloof en trouw aan God werden op de proef gesteld toen hem alles werd ontnomen.

Eerst werden de dieren van Job gestolen of gedood. Toen werd zijn huis door een stormwind geraakt, waardoor zijn kinderen om het leven kwamen. In plaats van boos te zijn zei Job: ‘De Heere heeft gegeven en de Heere heeft genomen; de Naam van de Heere zij geloofd’ (Job 1:21).

Job werd nog meer beproefd toen hij ‘vreselijke zweren, van zijn voetzool af tot aan zijn schedel’ kreeg (Job 2:7). Jobs vrienden zeiden dat hij wel gezondigd moest hebben, als hij zo door ellende werd geteisterd. Job kreeg zelfs te horen: ‘Zeg God vaarwel en sterf’ (Job 2:9). (Wie zegt zoiets?!)

Maar Job weigerde de Heer te verloochenen en bleef trouw. (Dat doet een goede vriend!)

Job werd soms wanhopig. Maar toen de Heer de getrouwheid van Job zag, ‘vermeerderde [Hij] alles wat Job bezeten had tot het dubbele toe’ (Job 42:10).

Job wist niet precies waarom hij zo moest lijden. Maar de Heer gaf Job redenen om geloof en geduld in moeilijke tijden te hebben. Het voorbeeld van Job kan ons in onze beproevingen tot lering zijn.

Afbeelding
jongeman in rolstoel bij werkbank

Alle mensen worden beproefd, ook de rechtschapenen

Jobs vrienden suggereerden onterecht dat Job door God voor bepaalde zonden werd gestraft (zie bijvoorbeeld Job 22). Leed kan weliswaar een gevolg van zonde zijn, maar we krijgen allemaal met beproevingen te maken, zelfs als we rechtschapen leven. Jezus Christus was de enige volmaakte persoon die ooit heeft geleefd, maar Hij heeft meer geleden dan enig ander mens. In de Schriften staat dat beproevingen en moeilijkheden ‘regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen’ (Mattheüs 5:45).

God is er altijd, ook wanneer Hij stil is

Job leed meer toen hij zich door God in de steek gelaten voelde. Toen Gods stilte ondraaglijk werd, riep Job uiteindelijk met smart uit: ‘Ik roep tot U, maar U antwoordt mij niet’ (Job 30:20). Soms voelen we ons misschien als Job. Wat doen we als God stil lijkt te zijn?

We kunnen het voorbeeld van Job volgen en ons nog steeds met onze gevoelens van afwijzing, boosheid, pijn of verdriet tot God wenden. We zien het op dat moment misschien niet, maar God is er nog steeds. Hij bevrijdt ons misschien niet van onze beproevingen, maar Hij zal ons in tijden van nood sterken. En bedenk dat de Heer na Jobs beproevingen weer tot hem sprak, hem onderwees, zijn vrienden terechtwees en Job met zegeningen overlaadde.

Jezus Christus begrijpt het

In moeilijke tijden kun je je misschien moeilijk voorstellen dat iemand begrijpt hoe je je voelt. Maar er was Iemand die Job begreep en diezelfde Persoon begrijpt wat jij doormaakt.

Afbeelding
Jezus Christus

Jezus Christus doorstond ‘pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingen’ (Alma 7:11). Hij heeft dit gedaan zodat Hij onze verleidingen, onze moeilijkheden, ons verdriet en ons leed persoonlijk kon ervaren en begrijpen. Omdat Hij deze dingen begrijpt, weet Hij hoe Hij ons kan helpen ze te overwinnen. (Zie Alma 7:12.)

Alles komt in orde

Maar weinig mensen hebben het zo zwaar gehad als Job. Maar jouw worstelingen doen er net zo goed toe. Het voorbeeld van Job toont aan dat we zegeningen zullen ontvangen als we getrouw blijven, op Gods wil vertrouwen en ervoor kiezen om te geloven, zelfs wanneer er genoeg redenen zijn om dat niet te doen.

Ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘In de eeuwigheid zullen onze hemelse Vader en Jezus Christus alle onrecht goedmaken. […] Ze [hebben] het hoe en wanneer niet geopenbaard. Wat ik wél weet, is dat Ze het zullen doen.’1

Als we net als Job getrouw met zware beproevingen omgaan, zullen we leren, groeien en gezegend worden op manieren die anders niet mogelijk waren.

Dus houd vol, blijf getrouw en bedenk dat God altijd bij je is.

Afdrukken