2022
Hvordan unngå sorg som kan unngås
Oktober 2022


“Hvordan unngå sorg som kan unngås”, Til styrke for ungdom, okt. 2022.

Kom, følg med meg

Jeremia; Klagesangene

Hvordan unngå sorg som kan unngås

Én profet i oldtiden og én i vår tid lærer oss at å vende oss til Gud alltid er den beste veien å gå.

Bilde
kvinne med paraply i regn

Illustrasjoner: Michael Mullan

“Ødeleggelsen kommer!”

Hvilket vanskelig budskap å gi! Men det måtte gis. Jerusalems innbyggere hadde vendt seg bort fra Gud, forkastet hans profeter og levde i synd og ulydighet. Gud ville at de skulle vite at han hadde prøvd å hjelpe dem, men nå kom det fryktelige konsekvenser.

Gud kalte Jeremia til å advare folket. Dette var en vanskelig jobb fordi ingen lyttet. Til slutt førte utbredt urettferdighet til ødeleggelsen av Jerusalem og folk ble ført i fangenskap til Babylon.

Kraften i valg

Bilde
veiskilt

Noen ganger kommer sorg fra hendelser utenfor vår kontroll eller fra andres valg. Men mye sorg kan unngås gjennom valgene vi tar.

Jeremia advarte folk og sa at deres valg om å vende seg bort fra Gud og ignorere hans læresetninger ville føre til sorg. Heldigvis hjelper Skriftene og ordene til vår tids profeter oss å vite hvilke valg som vil føre til glede og hjelpe oss å unngå sorg som kan unngås. Her er noen eksempler:

Gi akt på Guds ord

Bilde
fotavtrykk

Gjennom Jeremia fortalte Gud Jerusalems innbyggere: “Meg har de forlatt, kilden med levende vann” (Jeremia 2:13). Vann er avgjørende for å opprettholde fysisk liv. I Skriftene er vann et symbol på Jesus Kristus og hans læresetninger, som er avgjørende for evig liv.

President Russell M. Nelson har undervist at når vi gir akt på Guds ord, “gir Gud oss mønsteret for suksess, lykke og glede i dette livet …

Jeg lover at du vil bli velsignet med større kraft til å takle fristelser, kamper og svakhet. Jeg lover mirakler i … dine familieforhold og ditt daglige arbeid. Og jeg lover at din evne til å føle glede vil øke selv om usikkerheten øker i livet ditt.”1

Velsignelsen ved regelmessig omvendelse

Bilde
en gutt ber

Et stort problem for innbyggerne på Jeremias tid var at de handlet som om de var hengivne til Gud, men de var ikke oppriktige (se Jeremia 3:10; 7:8–11). Gud bryr seg om vårt hjertes ønsker. Hvordan kan vi forsikre oss om at vi er oppriktige i å følge ham?

Herren fortalte Jeremia at vi kan “bedre [våre] veier og [våre] gjerninger” (Jeremia 7:3). Med andre ord kan vi omvende oss. President Nelson har oppfordret oss til å ha “et regelmessig, daglig fokus på omvendelse”. Han sa: “Omvendelse er ikke en hendelse, det er en prosess … [Det er] å gjøre litt bedre og være litt bedre for hver dag …

Når vi velger å omvende oss, velger vi å forandre oss! Vi lar Frelseren omforme oss til den beste versjonen av oss selv. Vi velger å vokse åndelig og motta … gleden av forløsning i Ham. Når vi velger å omvende oss, velger vi å bli mer lik Jesus Kristus!”2

Følg profeten

Bilde
Russell M. Nelson

Jeremias læresetninger ble ofte avvist. Det samme har hendt med profeter gjennom hele historien. De advarer oss mot de åndelige farene ved å forkaste eller forvrenge evangeliets sannheter for å gjøre dem mer tiltalende eller akseptable.

“Sannhet er sannhet,” har president Nelson sagt. “Sannhet er basert på lovene Gud har fastsatt.” Han har også sagt: “Det er nettopp fordi vi virkelig bryr oss om alle Guds barn at vi forkynner hans sannhet. Vi sier kanskje ikke alltid det folk vil høre. Profeter er sjelden populære. Men vi vil alltid undervise i sannheten!”3

Hjelp på veien

Bilde
jente i solskinn

Noen ganger kan det vi opplever føles overveldende. Jeremia følte det ihvertfall slik. Da Gud kalte ham til profet, var Jeremia usikker på sine evner. Gud forklarte at han kjente Jeremia før han ble født, og at han forutordinerte, eller utvalgte ham og hjalp til med å forberede ham til hans misjon (se Jeremia 1:5).

Gud kjenner deg også. Når du vender deg til ham, vil han hjelpe deg å unngå sorg som kommer av synd og ulydighet. Han vil gi deg styrke til å utføre det han trenger at du gjør, uavhengig av hva som måtte komme din vei.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Hør Ham”, generalkonferansen i april 2020 (Ensign eller Liahona, mai 2020, 89, 90).

  2. Russell M. Nelson, “Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, generalkonferansen april 2019 (Ensign eller Liahona, mai 2019, 67).

  3. Russell M. Nelson, “The Love and Laws of God” (Andakt ved Brigham Young University, 17. sept. 2019), 1, 2, 3, speeches.byu.edu

Skriv ut