2022
Teknologi, innsamlingen og deg
Oktober 2022


“Teknologi, innsamlingen og deg”, Til styrke for ungdom, okt. 2022.

Hjelp i livets utfordringer

Teknologi, innsamlingen og deg

Du er en del av Herrens ungdomsbataljon. Og teknologi kan være til hjelp!

Du vet når du finner to ting som er ment å passe sammen, som den perfekte blandingen av peanøttsmør og sjokolade, eller chips og salsa? Kombinasjonen gir slik glede!

Vår profet har oppfordret oss til å samle Israel, til å delta i “den største utfordringen, den største saken og det største arbeidet på jorden”.1 Hvordan ville det se ut å kombinere arbeidet med å samle Israel med teknologi?

Da president Russell M. Nelson oppfordret deg til å hjelpe til med Israels innsamling, ga han flere innbydelser. La oss se på fem prinsipper basert på disse innbydelsene, med teknologi i tankene.

Bilde
gutt med forstørret mobiltelefon

Illustrasjoner: Jarom Vogel

1 Koble fra for å få kontakt

Profeten vår ba først om en syv dagers faste fra sosiale medier. Jeg elsket å gjøre dette! Noen ganger må vi sette alt på lydløs for virkelig å høre.

Når jeg tar meg tid til å være stille, kan jeg føle Den hellige ånds fred. Og ofte vil en tilskyndelse komme om noen vår himmelske Fader trenger at jeg skal yte tjeneste til. Å koble deg fra sosiale medier for å få kontakt med Ånden kan gi deg nye ideer og ny retning.

Bilde
ung kvinne med kalender

2 Ofre litt for å gi mye

President Nelsons andre innbydelse var å “gjøre et ukentlig offer av tid til Herren.” å “gi opp noe du liker å gjøre og bruk tiden på å hjelpe til med Israels innsamling”.2

Når du overveier hva du kan gi opp, tenk også på det som å gi til Herren og hans verk. Kan du gi opp å se den nyeste dansevideoen og gi denne tiden til teknologi med indeksering, slektshistorie, studium av evangeliet eller dele det du lærer med andre?

Jeg lover at det du tror du ofrer vil være lite sammenlignet med velsignelsene du mottar.

Bilde
ung mann lyser med telefonens lys

3 Stå sterkt

President Nelsons neste innbydelse var å gjøre en “grundig vurdering av [ditt liv] sammen med Herren”3 for å forsikre deg om at du er på paktens sti. En del av Israels innsamling er selv å komme nærmere Frelseren!

Det er så mye bra på Internett. Men det er ingen hemmelighet at det også finnes mye skadelig innhold. Å stå sterkt betyr alltid å være på vakt. Når du lytter til Den hellige ånds tilskyndelser, vil du vite når noe er upassende, nedverdigende eller ganske enkelt bortkastet tid. Be vår himmelske Fader øke din bevissthet og gi deg styrke til å vende deg bort eller slå den av.

Bilde
ung kvinne som ber

4 Se opp og ta kontakt med andre

Vår profet innbød oss deretter til å “be daglig om at Guds barn kan motta velsignelsene av Jesu Kristi evangelium.”4 Ja, han spurte deg fordi du er en del av dette store arbeidet, og dine bønner utgjør en forskjell.

Se opp fra telefonen og se på andre rundt deg. Se opp mot himmelen for å søke veiledning om hvordan du kan hjelpe. Ta så kontakt – enten gjennom en video, en tekstmelding, et innlegg, en telefonsamtale eller en samtale – og sett dine bønner og Herrens tilskyndelser ut i handling.

Bilde
smarttelefon i noens hender

5 Vær et lys

Til slutt innbød president Nelson oss til å “skill deg ut. Vær annerledes. Vær et lys.”5 Og det innbefatter hvordan du bruker teknologi! Husk at du er et barn av himmelske foreldre, med en guddommelig natur og en evig fremtid. La ditt lys skinne i enhver situasjon og omstendighet.

President Nelson avsluttet sine innbydelser med en påminnelse om at “dere er blant de aller beste Herren noen gang har sendt til denne jorden. Dere har kapasitet til å bli smartere og visere, og ha mer innflytelse på verden enn noen tidligere generasjon!”6

Når du bruker teknologi til det gode, vil du være en viktig del av Herrens bataljon som arbeider med flid for å samle Israel. Verden trenger din godhet og Herrens lys! Det er en mektig kombinasjon!

Skriv ut