2022
Samlet i Hans lys: Unngå trelldom
Oktober 2022


“Samlet i Hans lys: Unngå trelldom”, Til styrke for ungdom, okt. 2022.

Samlet i Hans lys: Unngå trelldom

Når du lever rettferdig, vil du ikke bare unnslippe motstanderens trelldom, men du vil også bli et eksempel på håp og lys for andre.

Bilde
kvinne som står foran en lysstøtte

Illustrasjoner: Maggie Stephenson

Vi har alle på et eller annet tidspunkt følt oss alene. Du har kanskje til og med i det siste følt deg alene. Men det vidunderlige med evangeliet er at uansett hvor du er, kan du fortsatt føle tilhørighet. Dette kan gjelde selv om det er få medlemmer av Kirken i nærheten.

Vår familie bodde i 33 år på San Francisco-halvøya i USA. Jeg tror aldri det noen gang var mer enn ett annet medlem av Kirken i klassene til barna våre på videregående skole.

Likevel visste vi gjennom disse årene at Herren hadde samlet oss som en del av Israels hus. Vi følte tilhørighet når vi etterlevde evangeliet. Som president Russell M. Nelson har sagt, handler ikke innsamlingen “om et fysisk sted, men om individuell forpliktelse. Folk kan bli ‘[bragt] til kunnskap om Herren’ [3 Nephi 20:13] uten å forlate sitt hjemland.”1

Når du etterlever evangeliet, samler du deg selv til Herren. Når du gjør din del for å samle andre til evangeliet, utfører du det viktige arbeidet med å hjelpe Herren med å samle Israel.

Unnslippe trelldom og urettferdighet

Når vi samler oss til Kristus ved å følge hans læresetninger, opplever vi en frihet som bare evangeliet kan gi – frihet til å ha personlig åpenbaring og frihet til å bli den vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli. Urettferdig livsførsel kan føre til trelldom og begrensninger, både fysiske og åndelige.2 Når vi hjelper til med å samle våre venner og våre kjære til evangeliet, herunder ved å hjelpe dem å inngå og holde hellige pakter med Gud, kan vi hjelpe dem å finne frihet fra mange typer trelldom.

En opera jeg liker, illustrerer prinsippet åndelig og fysisk trelldom. I sin ungdom ble Giuseppe Verdi fascinert av profeten Jeremia fra Det gamle testamente. I 1842, da han var 28 år gammel, skrev han operaen Nabucco, som handlet om Babels konge Nebukadnesar, som levde på Jeremias tid.

Denne operaen tar for seg erobringen av Jerusalem og jødenes fangenskap og trelldom, som kom av urettferdig livsførsel (se Jeremia 13:9–19). Salmene 137 er inspirasjonen bak Verdis rørende og inspirerende “De hebraiske slavers kor”. Overskriften til denne salmen i våre skrifter er svært dramatisk: “Da de var i fangenskap, gråt jødene ved Babylons elver – På grunn av sorg, fikk de seg ikke til å synge Sions sanger.” [Se overskrift i Salmene 137 i den engelske utgaven av Bibelen, KJV, ]

Gud ville at menn og kvinner skulle være fri til å velge mellom det gode og det onde. Når onde valg blir det dominerende kjennetegn på en kultur eller nasjon, får det alvorlige konsekvenser både i dette liv og i livet som kommer. Folk kan bli slavebundet eller sette seg i trelldom ikke bare til skadelige og vanedannende stoffer, men også til skadelige, vanedannende filosofier som avleder fra rettskaffen livsførsel. Vi kan se at det skjer i vår tid.

Vi skulle gjøre alt i vår makt for å unngå synd og opprør som fører til trelldom.3 Når vi gjør det, kvalifiserer vi oss til inspirasjon når vi bistår Herren med å samle hans utvalgte og med Israels innsamling i bokstavelig forstand.

Når du lever rettferdig, vil du ikke bare unnslippe motstanderens trelldom, men du vil også bli et eksempel på håp og lys for andre.

La deres lys skinne

Er det noen venner eller kjære i ditt liv som har så mye sorg at de ikke kan synge Sions sanger eller føle evangeliets glede?

Når det gjelder å dele evangeliet med andre, kan du være et skinnende lys når du omfavner og etterlever evangeliets lys, enten det er i ditt eget hjem eller hos fremmede.4 Men hvis folk ikke vet at du er glad i dem, vil du ikke ha den samme innflytelsen. Derfor må vi alltid søke å bli fylt med kjærlighet til andre. Når du er full av kjærlighet til alle vår himmelske Faders barn, vil alle se ditt lys. Dette lyset kan ha vidtrekkende konsekvenser utover det du vil legge merke til.

Bare ved å være den du er og ved å leve et rettskaffent liv, kan du tiltrekke deg andre som vil legge merke til deg og måten du lever på. Dette vil plante utallige frø som med tiden kan komme til å bære mye frukt.5 Lenge før du er gammel nok til å reise på misjon, kan du hjelpe til med å så frø, søke de utvalgte og samle dem til Kristus.

Bilde
ung kvinne tar tak i Frelserens hender

Du kan begynne med å utvikle denne kjærligheten og dette lyset i ditt eget hjem. Dette kan være en lang prosess, så ikke føl deg motløs på grunn av individuelle stridigheter eller argumenter i familien. Langsiktig respekt krever langsiktig innsats. Ta deg tid til å arbeide med familieforhold. Du kan begynne med å vise respekt og lære å unngå kritikk.

I hjemmet er kritikk en form for gift som kan ødelegge samhold. Hvis noen gjør en feil, som å miste en tallerken i gulvet, krever ikke dette omvendelse eller kritikk. I stedet er mild tilrettevisning alt som trengs. Vi må lære å være tålmodige med hverandre, spesielt i familien. Jeg tror at hvis et hjem kan være et sted hvor det ikke er kritikk, kan kjærligheten blomstre.

Samlet i trygghet

Igjen, når vi er i trelldom, blir vårt handlingsrom begrenset. Løsningen er å finne frihet, lys og kjærlighet i den trygghet evangeliet gir. Syndens trelldom kan få deg til å føle at du ikke kan synge Sions sanger. Men omvendelse er alltid tilgjengelig. Vi kan samles i Israels hus og hjelpe andre å samles i trygghet sammen med oss.

Bilde
folk som danser i lys

Når du holder fokus på evangeliet, på Frelseren og på tempelet, gjør du nøyaktig det du trenger å gjøre. Du kan bo hvor som helst i verden, selv med et lite antall medlemmer av Kirken, og kan likevel være en del av Kirken og riket og innsamlingen. Du er aldri alene når du er i Israels hus.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Mormons bok og Israels innsamling”, (tale under seminaret for nye misjonspresidenter, 26. juni 2013), 6, Kirkehistorisk bibliotek, Salt Lake City. [Se Liahona, november 2006, Russell M. Nelson, “Innsamlingen av det adspredte Israel”, 79.]

  2. Se 2 Nephi 1:13, 23.

  3. Herren har i vår tid sagt: “Hele verden ligger i synd og stønner under mørke og under syndens trelldom … fordi de ikke kommer til meg” (Lære og pakter 84:49–50).

  4. Se Matteus 5:16.

  5. Se Alma 32, Matteus 13.

Skriv ut