2022
Når denne julen er annerledes
Desember 2022


“Når denne julen er annerledes”, Til styrke for ungdom, des. 2022.

Når Denne julen er annerledes

Fred i julen, eller når som helst på året, er vanligvis et spørsmål om fokus.

Bilde
Pearl Harbor-angrepet

Illustrert av Jim Madsen

David gjentok en apostels ord og sa: “Frykt er et av Satans fremste våpen for å gjøre menneskeheten ulykkelig.”1

Bilde
ung mann ved talerstol

David Ikegami, en diakon fra Oahu på Hawaii, fikk i oppdrag å tale under en misjonskonferanse en søndag. For syv måneder siden hadde han opplevd en av de verste julehøytidene noensinne – ikke bare for familien hans, men for hele landet. Han valgte å snakke ut mot frykt.

Han visste litt av hvert om frykt. Året var 1942. Noen måneder tidligere hadde den vakre øya hvor Davids familie bodde, blitt snudd på hodet av ødeleggelsen da Japan bombet Pearl Harbor. Dagen etter dette overveldende angrepet gikk USA inn i 2. verdenskrig.

Fremtidsfrykt dekket fortsatt landet som et teppe. For å gjøre saken enda vanskeligere levde japansk-amerikanere, som familien Ikegami, med alvorlige rasefordommer etter at Pearl Harbor ble bombet. Livet var hverken enkelt eller lett for denne unge mannen.

Hvordan fant han fred? For det første fokuserte han på tjeneste. Han ble med i en gruppe som hjalp til med å bygge stier og fjerne tornete johannesbrødtrær fra stier til militære leirer. Samtidig engasjerte familien hans seg i innsamlingsarbeidet for å hjelpe de amerikanske soldatene. Disse midlene ble brukt til alt fra å kjøpe bøker til filmskjermer og projektorer for å bidra til å heve moralen.

David sa så, igjen siterte han den samme apostelen, eldste John A. Widtsoe: “Det finnes trygghet overalt hvor Herrens folk lever så verdig at de kan gjøre krav på den hellige tittelen borgere av vår Herres Sion.”2

David fant fred ved å fokusere på Jesus Kristus.3

Bilde
Rekonstruksjon av julekrybben

Fred i julen

Å finne fred er viktig når som helst på året. Men visse tider av året har ofte mange tradisjoner, forventninger og aktiviteter som kan føles på kant med den fred vi alle håper på. Du har kanskje for eksempel en liste over det du liker best å gjøre om sommeren, kanskje en slik vinterliste, og nesten helt sikkert en juleliste. Hva gjør vi med disse listene når livet er vanskelig?

Særlig i høytider blir det tydelig når ting ikke går bra for oss. Selv hendelser som fant sted mye tidligere på året, som for eksempel dødsfall i familien, kan føles tungt igjen i julen. I et slikt år er det helt klart noe viktig som er annerledes i julen.

Maria, en 16-åring fra Brasil, strevde en jul etter å ha mistet enda en elsket besteforelder. For noen år siden var det hennes bestefar på morens side, og nå hadde hun mistet sin andre bestefar.

“Jeg husker at julen alltid var en magisk og fantastisk opplevelse,” sier Maria. “Jeg husker at jeg sang salmer sammen med familien min, våknet om natten for å se julegaven min, fremføre Kristi fødsel som teaterstykke på barneskolen, og mye annet som satte sitt preg på barndommen min.”

Maria likte alltid tid sammen med familien. Men nå, da hennes andre bestefar døde, ble noe av gleden stjålet fra henne i julen. Hennes vei gjennom sorgen, i likhet med Davids, innebar å fokusere på Kristus.

“Å fokusere på Jesus Kristus, spesielt ved juletider, gir meg visshet om at disse følelsene av sorg og lengsel ikke vil vare evig,” sier Maria. Jeg vet at Gud alltid er med meg. Med tiden har jeg følt at dette hullet inne i meg har blitt fylt med Frelserens kjærlighet.”

Maria har fortsatt én besteforelder som lever – mormoren sin. “Jeg nyter hver stund jeg har sammen med bestemor,” sier hun. “Selv om mine andre besteforeldre og slektninger ikke lenger er sammen med meg, vet jeg at jeg vil få se dem igjen en dag. En evighet sammen ligger foran oss.”

Bilde
Jesus Kristus

Fredens kilde

Det første presidentskap delte nylig dette budskapet med verden: “Vi vet at vi kan finne varig fred gjennom Jesus Kristus. Han kan berolige og trøste vår sjel selv midt i fryktelige konflikter.”4

Hvis din egen verden synes å falle fra hverandre personlig eller over hele verden, er løsningen den samme. Fokuser på Jesus Kristus. Fred vil følge.

Noter

  1. John A. Widtsoe, “Hvis dere er beredt, skal dere ikke frykte”, i Conference Report, april 1942, 33; se også Hellige 3:434.

  2. Widtsoe, “Hvis dere er beredt, skal dere ikke frykte” 33; se også Hellige 3:434.

  3. Se Hellige, 3:433–35.

  4. First Presidency Statement on Armed Conflict” [Det første presidentskaps uttalelse om væpnet konflikt], 25. feb. 2022, newsroom.ChurchofJesusChrist.org)

Skriv ut