2022
Frelseren kan befri oss
Desember 2022


“Frelseren kan befri oss”, Til styrke for ungdom, des. 2022.

Frelseren kan befri oss

Du vil oppleve mange problemer i livet. Men vår himmelske Fader ga sin Sønn Jesus Kristus for å hjelpe deg.

Bilde
Jesus Kristus

The Light of Christ [Kristi lys], av Regan Reichert

Har du noen gang hatt et problem som føltes for stort til å håndtere? Kanskje det på en måte var din feil – eller enda mer enn på en måte. Kanskje det i stedet ble forårsaket av noen du er glad i. Eller kanskje det bare kom av å leve i en ufullkommen verden. I livet er det ingen mangel på problemer. Noen ganger kan det føles veldig, veldig vanskelig.

Den gode nyheten er at vi ikke trenger å takle problemene våre alene. Frelseren har påtatt seg våre synder, våre sorger og våre skrøpeligheter (se Alma 7:11–13). Han vet hva vi gjennomgår og hva vi trenger. Når vi stoler på Ham og aksepterer Hans vilje, kan han befri oss fra ethvert problem vi står overfor.

Han frigjør oss …

fra synd

En ung kvinne som het Thricia, følte skyld, skam og uverdighet etter å ha gjort noe galt. Hun begynte å lytte til Kirkens musikk, se Kirkens videoer og studere evangeliets taler mer intenst, men følelsene forsvant ikke. Til slutt bestemte hun seg for å snakke med grenspresidenten. Da hun møtte ham, følte hun vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet til henne. Nå er hun takknemlig for at hun gjennom Frelserens forsoning kan få tilgivelse for sine synder og få hjelp til å heve seg over sine svakheter. “Det jeg holder fast ved akkurat nå, er at han alltid er med meg på denne reisen,” sier hun.

Hver enkelt av oss kommer til kort og synder. Men Frelseren kan hjelpe. Han vil ikke nødvendigvis ta bort alle konsekvensene av våre handlinger, men han kan hjelpe oss når vi ber vår himmelske Fader om tilgivelse og prøver å gjøre ting riktig.

Frelseren blødde og døde for dine synder i Getsemane og på korset. Når du velger å omvende deg og følger Ham, “om [dine] synder er som purpur, skal de bli hvite som snø” (Jesaja 1:18).

Bilde
Jesus Kristus sammen med en kvinne som ble grepet i hor

Neither Do I Condemn Thee [Heller ikke jeg fordømmer deg], av Eva Timothy

fra sinne

Noen ganger opplever vi problemer på grunn av andres dårlige valg. En ung kvinnes beste venn begynte å fortelle løgner om henne til andre jenter i menigheten. Den unge kvinnen var forståelig nok sint, men hun valgte å være snill, og vår himmelske Fader og Frelseren hjalp henne.

Du har sikkert også hatt tilfeller da du var sint. Kanskje din yngre bror “låner” ting som ikke er hans, eller din eldre søster erter deg hele tiden. Eller kanskje du har opplevd mer alvorlige ting å være sint for, som forsømmelse eller overgrep.

Når du føler deg sint, kan du be til vår himmelske Fader. Lytt til tilskyndelser du mottar, og stol på Frelserens kraft til å befri deg. Akkurat slik han påtok seg dine synder, betalte han prisen for andres handlinger som sårer oss. Han kan hjelpe oss å gi slipp på sinnet vårt og finne fred med tiden.

fra frykt

En ny søstermisjonær var redd for mange ting – å dra til et nytt sted, snakke med tilfeldige mennesker om evangeliet – til og med å ta fly. Så hun ble redd da de fikk turbulens på en flyvning en dag. Men i det øyeblikket husket hun Frelseren, og selv om hun fortsatt var redd, ga hennes tro på ham en følelse av fred. “Jesus Kristus hadde roet havet, og han kunne definitivt roe min flyskrekk,” sier hun.

Kanskje du er redd for ting som høyder, edderkopper eller å holde tale i Kirken. Eller kanskje du opplever angst eller er redd for alvorlige problemer som sykdom, familiekonflikter eller vanskeligheter i lokalsamfunnet.

Uansett hva årsaken til din frykt er, så husk at Frelseren elsker og forstår deg. Du føler deg kanskje fortsatt redd noen ganger, men din tro på Jesus Kristus kan gjøre det mulig for ham å roe dine stormfulle hav og fri deg fra frykt.

Fra sorg

Chase ble veldig lei seg da foreldrene hans gikk gjennom en skilsmisse. En dag gråt han og ba til vår himmelske Fader. Mens han ba følte han fred, og visste at Jesus Kristus brydde seg om ham og visste hva han gjennomgikk.

Vi har alle perioder med sorg. Men Frelseren påtok seg smerter, lidelser, fristelser, sykdommer og død, slik at han “i kjødet kan vite hvordan han skal hjelpe sitt folk” (Alma 7:11–12). Han vet nøyaktig hva du føler og hvordan Han kan hjelpe deg.

Problemene dine vil kanskje ikke forsvinne, men han vil “lette de byrder som er lagt på [dine] skuldre” og “[styrke deg] så [du] kan bære [dine] byrder med letthet” (Mosiah 24:14–15).

Bilde
Jesus Kristus

He is Risen [Han er oppstått], av Dan Wilson

fra døden

Cherry var 12 år gammel da mammaen hennes døde. Cherry var ennå ikke medlem av Kirken, og følte at livet hennes ikke lenger hadde mening. Hun følte seg knust og trist og alene. Hun tenkte til og med på å ta sitt eget liv. Så lærte hun om evangeliet, og hun forbereder seg nå til å bli døpt for mammaen sin i tempelet. Hun vet at fordi Frelseren døde og oppsto, vil vi alle oppstå en dag. Døden er ikke enden.

Å miste en av våre nærmeste er noe av det vanskeligste vi kan oppleve. Men Frelseren gir håp. Når vi stoler på ham, kan vi håpe på en evighet som er lykkeligere enn vi kan forestille oss.

Ja, livet er fullt av problemer – små, store og noen som føles større enn vi kan takle. Men vår himmelske Fader ga sin Sønn som løsningen på dem alle. Når du streber etter å følge Jesus Kristus, vil han gi deg styrke til å holde ut og befri deg gang på gang.

Skriv ut