2022
Hvordan kunne jeg dele Mormons bok?
Desember 2022


“Hvordan kunne jeg dele Mormons bok?”, Til styrke for ungdom, des. 2022.

Hvordan kunne jeg dele Mormons bok?

Slik slo ungdom over hele verden seg sammen for å gi Mormons bok en ny røst.

Bilde
ung mann lytter til podkast

Husker du at president Nelson spilte sangen “Sions ungdom, kom nå alle” på piano under den verdensomspennende musikkfestivalen for ungdom 17. mars 2021? Han kalte oss Herrens ungdomsbataljon, og han oppfordret oss til å la Ånden veilede oss når vi hjelper til med Israels innsamling i disse siste dager.

Som sikkert mange av dere også tenkte, lurte jeg på hva jeg som 15-åring kunne gjøre for å følge profetens oppfordring, spesielt midt i en verdensomspennende pandemi.

Et år tidligere hadde president Nelson også oppfordret verden til å #HearHim, som betyr å lytte til Herren Jesu Kristi ord. Jeg visste at Mormons bok var enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus. Ideen om å hjelpe folk til å høre Herrens røst ved å dele Mormons bok på en ny måte kom til meg: som en podkast innspilt av tenåringer.

I tillegg til de profesjonelt produserte innspillingene av Mormons bok som er tilgjengelig fra Kirken, syntes jeg det ville være kult å høre boken bli lest av vanlige tenåringer som deg og meg, slik vi opplever den. Vi leser ikke alltid feilfritt, og ikke alle vet hvordan de skal uttale hvert ord riktig. Men det er greit, for ingen av oss er feilfrie uansett. Jeg liker faktisk ufullkommenhetene i noen av innspillingene – det får meg til å føle at jeg hører på en av vennene mine som leser.

Prosjektet krevde mye arbeid. Det viser seg at det å anmode om, redigere, samle, publisere og være vert for en podkast med innspillinger fra 250 forskjellige personer er en ganske stor jobb. Resultatet er et opptak av hele teksten i Mormons bok med lesere fra 15 amerikanske delstater og fra 10 land over hele verden. Opptakene kan høres på nettstedet www.teensreadthebook.com og på alle store podkast-vertsplattformer under Teens Read the Book [Tenåringer leser boken].

Bilde
Unge mennesker

McKay (i midten i gul t-skjorte) sammen med andre ungdommer som hjalp til med podkasten. De likte muligheten til å snakke om podkasten og reflektere over velsignelsen det var å jobbe med den.

Jeg elsker å høre mangfoldet av stemmer og aksenter fra ungdom som har sendt inn innspillinger. Siden de visste at stemmene deres ville bli hørt over hele verden, arbeidet mange lesere veldig hardt for å få innspillingene sine helt riktig. Som for eksempel Thomas fra New Zealand (som leste 3 Nephi 20) eller José fra Peru (som leste 3 Nephi 23), øvde i flere timer eller dager før opptak. En gruppe på 10 ungdommer fra Sør-Korea tok utfordringen med at engelsk ikke var deres morsmål. Løsningen deres var å samarbeide, hver av dem spilte inn noen få vers om gangen og satte dem sammen til det som ble 2 Nephi 28 og 29.

Målet mitt da jeg startet prosjektet, var å hjelpe folk til å føle Ånden og komme nærmere Jesus Kristus. Å se ungdom, som jeg ikke kjenner, svare på invitasjonen min, viste meg hvor dypt de følte for Mormons bok. Deres ord har nå blitt lastet ned og lyttet til tusenvis av ganger. De hjelper folk å føle Guds ånd.

En hjemvendt misjonær skrev til meg og sa at de siste månedene hadde han “bedt om en ny måte å lese Mormons bok på eller en ny måte å studere på. Dette prosjektet var et svar på mine bønner.”

Jeg er takknemlig til dem som bidro til dette prosjektet, og for måten jeg følte Herrens hjelp til å gjøre det på. Jeg er beæret over å være en del av Herrens ungdomsbataljon, som står sammen med andre som elsker Mormons bok. Jeg har også lært at når vi tar imot oppfordringer fra Herrens profet, vil Ånden veilede vår innsats.

Jeg vet at Mormons bok kan hjelpe oss å føle Ånden og komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Noen av de lykkeligste periodene i mitt liv har vært når jeg konsekvent har lest fra Mormons bok. Jeg håper vi alle i Herrens ungdomsbataljon vil høre Herrens røst og føle hans styrke gjennom ordene i Mormons bok.

Artikkelforfatteren bor i California i USA.

Skriv ut