2022
Himmelens luker
Desember 2022


“Himmelens luker”, Til styrke for ungdom, des. 2022.

Kom, følg med meg

Malaki 3:8–12

Himmelens luker

Jeg har blitt velsignet hele mitt liv ved å etterleve tiendeloven.

Bilde
familie

Fotografier: Getty Images og gjengitt med tillatelse fra eldste Revillo

Da foreldrene mine konverterte til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, hadde far ingen stabil inntekt. Den gangen, som i dag, var det mye fattigdom på Filippinene. Arbeid var vanskelig å finne.

Så han ba og fortalte Gud at han hadde et vitnesbyrd om tiendeloven, men trengte å finne arbeid slik at han kunne etterleve den. Han lovet vår himmelske Fader at han ville betale en ærlig tiende hele sitt liv.

Far fikk en jobb. Han fikk jobb som rengjører på den lokale Coca-Cola-fabrikken. Da han begynte å betale tiende, begynte livet hans å forandre seg.

Store velsignelser

Vi måtte gå til kirken siden vi ikke hadde nok penger til å betale for kollektivtransport. Ting begynte å forandre seg. Far arbeidet hardt i sin enkle jobb og begynte sakte å stige i rekkene, og til slutt ble han salgssjef. Vi hadde råd til transport i tillegg til mat. Et sant mirakel er at alle seks av mine foreldres barn var i stand til å gå på og fullføre universitetet.

Bilde
skoleavslutning

Med hensyn til dette mirakelet virket til og med min fars kolleger overrasket. “Hvordan kan du sende alle barna dine til universitetet?” spurte de. “Du tjener like mye penger som oss. Det gir rett og slett ingen mening.”

Far smilte alltid og sa: “Jeg har blitt velsignet fordi jeg etterlever evangeliet. Jeg har blitt velsignet fordi jeg betaler tiende.”

Løfter og velsignelser

Han siterte Malaki: “Bær hele tienden inn i forrådshuset … Prøv meg på denne måten, sier Herren, hærskarenes Gud, om jeg ikke vil åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere i rikelig mål” (Malaki 3:10).

Jeg har vært vitne til hvordan min familie og jeg har blitt velsignet timelig og åndelig ved å etterleve dette budet. Jeg har hatt flere hendelser i mitt liv der jeg ble beskyttet mot fysiske eller åndelige farer. Jeg tror Herren beskyttet meg fordi jeg trofast betalte tiende.

Bilde
familie

Når det er vanskelig å betale tiende

På Filippinene så jeg fattigdom overalt. Jeg snakket med mange av Kirkens medlemmer om hvor viktig det er å betale tiende og offergaver, selv når det ikke var lett.

Jeg husker en mann som nettopp hadde sluttet seg til Kirken. Jeg var stavspresident den gangen. “President, hvordan kan jeg betale tiende?” spurte han. “Inntekten min holder ikke engang til å kjøpe nok mat.”

Denne gode broren jobbet som fører av en motorisert trehjulssykkel. Han arbeidet hardt for alt han tjente. “Det krever tro,” svarte jeg ham. “Men jeg lover deg at hvis du etterlever tiendeloven, vil Herren velsigne deg.”

Det gjorde han. Noen måneder senere møtte jeg denne broren igjen. Han fortalte meg at Herren virkelig hadde velsignet ham med alt han trengte.

President Gordon B. Hinckley (1910–2008) besøkte en gang Filippinene og var bekymret over fattigdommen han fant der. “[Jeg tror] av hele mitt hjerte,” sa president Gordon B. Hinckley, “at hvis de tar imot evangeliet og etterlever det, betaler tiende og offergaver, selv i beskjeden målestokk, vil Herren holde sitt fordums løfte til dem, og de vil ha ris i bollene og klær på kroppen og tak over hodet.”1

Bilde
Gordon B. Hinckley besøker Filippinene

Jeg har sett dette løftet bli oppfylt.

Virkningen av offergaver

Jeg ønsker å dele en tanke om offergaver. Noen ungdommer er kanskje ikke klar over det fantastiske som kommer av fasteoffer, humanitære offergaver og andre bidrag. Men jeg var vitne til virkningen av disse bidragene på Filippinene.

Bilde
Fisk

Jeg har sett familier bli reddet fra sult på grunn av fasteoffer. I tillegg gjøres mye godt gjennom humanitære og andre offergaver. Å gi kostnadene for ett måltid til humanitærhjelp kan for eksempel gi en familie mat i en annen del av verden en dag eller mer.

Når dere etterlever loven om tiende og offergaver, vitner jeg sammen med Malaki om at Herren vil åpne himmelens luker og “øse ut velsignelser over dere”.

Det begynner med tro på Jesus Kristus.

Note

  1. I Gordon B. Hinckley, “Inspirational Thoughts”, Ensign, aug. 1997, 7; eller “Profetens ord”, Lys over Norge, juni 1997, 33.

Skriv ut