2022
Himlens vinduer
December 2022


»Himlens vinduer«, Til styrke for de unge, dec. 2022.

Kom og følg mig

Malakias 3:8-12

Himlens vinduer

Jeg er blevet velsignet hele mit liv ved at efterleve tiendeloven.

Billede
familie

Fotografier fra Getty Images og med tilladelse fra ældste Revillo

Da mine forældre blev omvendt til Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, havde min far ingen stabil indkomst. Dengang, som i dag, var der meget fattigdom i Filippinerne. Det var svært at finde arbejde.

Så han bad og fortalte Gud, at han havde et vidnesbyrd om tiendeloven, men han var nødt til at finde arbejde, så han kunne efterleve den. Han lovede vor himmelske Fader, at han ærligt ville betale tiende hele sit liv.

Så fik min far et job. Han fandt arbejde som rengøringsmand på den lokale Coca Cola-fabrik! Da han begyndte at betale tiende, begyndte hans liv at ændre sig.

Umådelig velsignelse

Vi plejede at gå i kirke, da vi ikke havde penge nok til at betale for offentlig transport. Det begyndte at ændre sig. Min far arbejdede hårdt i sit ydmyge job og begyndte langsomt at stige i graderne, til sidst blev han salgschef. Vi havde udover mad råd til transport. Det er et sandt mirakel, at alle seks af mine forældres børn var i stand til at komme på universitetet og afslutte det.

Billede
skoleafslutning

Dette særlige mirakel gjorde selv min fars kolleger overraskede. »Hvordan kan du sende alle dine børn på universitetet?« spurgte de. »Du tjener det samme, som vi gør. Det giver ikke mening!«

Min far smilede altid og sagde: »Jeg er blevet velsignet af at efterleve evangeliet. Jeg er blevet velsignet, fordi jeg betaler tiende.«

Løfter og beskyttelse

Profeten Malakias fra Det Gamle Testamente har lært os: »Bring hele jeres tiende til forrådskammeret … Sæt mig på en prøve, om ikke jeg åbner himlens vinduer for jer og udøser velsignelser uden mål over jer« (Mal 3:10).

Jeg har set, hvordan min familie og jeg er blevet velsignet timeligt og åndeligt ved at efterleve denne befaling. Jeg har haft flere oplevelser i mit liv, hvor jeg blev beskyttet mod fysiske eller åndelige farer. Jeg tror, at Herren beskyttede mig, fordi jeg trofast betalte min tiende.

Billede
familie

Når det er svært at betale tiende

I Filippinerne så jeg fattigdom overalt. Jeg rådførte mig med mange af Kirkens medlemmer om vigtigheden af at betale tiende og offerydelser, selv når det ikke var let.

Jeg mindes en mand, der lige havde tilsluttet sig Kirken. Jeg var på det tidspunkt stavspræsident. »Præsident, hvordan kan jeg betale tiende?,« spurgte han. »Min indkomst er allerede utilstrækkelig til at købe mad nok.«

Denne gode bror arbejdede med at køre trehjulet knallert. Han arbejdede hårdt for alt, hvad han tjente. »Det kræver tro,« svarede jeg ham. »Men jeg lover dig, at når du efterlever tiendeloven, så vil Herren velsigne dig.«

Det gjorde han. Adskillige måneder senere mødtes jeg igen med denne bror. Han fortalte mig, at Herren virkelig havde velsignet ham med alt, han havde brug for.

Præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) besøgte engang Filippinerne og var foruroliget over den fattigdom, han så. »[Jeg tror] af hele mit hjerte, at hvis de vil tage imod evangeliet og efterleve det og betale deres tiende og offerydelser, selvom de ikke er store, så vil Herren holde sit ældgamle løfte, og de vil have ris i deres skåle, tøj på kroppen og tag over hovedet.«1

Billede
Gordon B. Hinckley besøger Filippinerne

Jeg har set det løfte blive opfyldt.

Virkningen af offerydelser

Jeg vil gerne dele en tanke om offerydelser. Nogle unge indser måske ikke det utrolige gode, der kommer af fasteofre, humanitære offerydelser og andre bidrag. Men jeg oplevede virkningen af disse bidrag på første hånd i Filippinerne.

Billede
fisk

Jeg har set familier blive reddet fra sult på grund af fasteofre. Derudover bliver der gjort meget godt med humanitære og andre offerydelser. At donere prisen for et måltid til humanitær hjælp kan for eksempel give en familie i en anden del af verden mad i en dag eller mere.

Når I efterlever loven om tiende og offerydelser, vidner jeg som Malakias om, at Herren vil åbne himlens vinduer og »øse en velsignelse ud over jer«.

Det kræver blot tro på Jesus Kristus.

Note

  1. I Gordon B. Hinckley, »Profetens ord«, Liahona, juni 1997, s. 33.

Udskriv