2023
5 beginselen die je op het pad houden
Februari 2023


‘5 beginselen die je op het pad houden’, Voor de kracht van de jeugd, februari 2023.

5 beginselen die je op het pad houden

Jezus Christus wijst ons het pad en gaat ons voor op de weg naar ons hemelse thuis.

Afbeelding
Dale G. Renlund met een jongeman

Ouderling Dale G. Renlund bezoekt Natal (Brazilië) in november 2016.

Enkele jaren geleden besloten mijn gezin en ik een bergpad in IJsland te bewandelen om een beroemde waterval te zien. We waren nog nooit op deze berg geweest. We voelden ons onzeker over onze wandeling want we zijn geen ervaren wandelaars.

We zagen anderen het pad opgaan, en volgden hen. Al snel zagen we de anderen én het pad niet meer. We keken aandachtig rond en zagen dat iemand bewust stapels stenen – cairns – had neergelegd om het pad naar de waterval aan te geven. We zagen ook dat er naast het pad wit, pluizig wollegras groeide.1 Als we in het wollegras stapten, werden onze schoenen modderig en met water doorweekt.

We ontdekten dat het wollegras in moerassige gebieden groeit en een pad aangaf dat we niet wilden volgen. We waren ervan overtuigd dat het volgen van de cairns ons naar de waterval zou leiden.

Het was geen makkelijk wandelpad. Desondanks hielden we vol, keken goed naar de cairns en ontweken het wollegras. Uiteindelijk bereikten we de prachtige waterval en genoten van het uitzicht vanaf de bergtop en van het verfrissende water.

Toen we van de berg afdaalden, zagen we dat de cairns ons hadden geholpen om diepe waterplassen en steile rotsen te vermijden die we eerder niet hadden gezien. We waren dankbaar dat die cairns ons veilig naar ons doel hadden geleid.

Op onze reis naar ons hemelse thuis is het pad soms moeilijk te bewandelen. Gelukkig ‘wijst [Jezus Christus] ons terug’.2 Als we het leven en de leringen van Jezus Christus bestuderen, ontdekken we hoe Hij zijn weg in dit leven vond en metaforische cairns heeft neergelegd die wij kunnen volgen. Als we die cairns volgen en doen wat Jezus deed, kunnen we vol vertrouwen terugkeren en onze bestemming bereiken.

Cairn 1. Weet wie je bent

Afbeelding
cairn en Jezus Christus

Illustraties, Bryan Beach

Jezus Christus leerde toen Hij opgroeide en ging beseffen wie Hij was (zie Lukas 2:49). Omdat Hij vertrouwen in zijn identiteit had, kon Jezus Christus verklaren: ‘Ik ben het over wie er is geschreven door de profeten’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 4:18; Johannes 4:25–26).

Weten wie je bent, is een cairn van fundamenteel belang. Je belangrijkste identiteit is dat je een kind van God bent, ongeacht hoe je jezelf identificeert. Als je deze cairn niet vindt, kun je van het pad afdwalen en in het wollegras terechtkomen.

Cairn 2. Leer de wil van onze hemelse Vader kennen

Afbeelding
cairn en Jezus Christus

Jezus Christus probeerde de wil van zijn Vader te leren kennen. Na zijn doop ‘werd Jezus door de Geest naar de woestijn geleid om bij God te zijn’. Daar vastte Hij en sprak Hij met God (zie Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 4:12; cursivering toegevoegd). Hij ontdekte de wil van zijn Vader, zodat Hij zeker kon weten wat God van Hem verlangde. Gods wil voor ons leren kennen, is een cairn die Jezus ons heeft gegeven.

Je ontdekt Gods wil voor jou als je de Schriften en de woorden van levende profeten bestudeert, en door de influisteringen van de Heilige Geest. Maar je moet net als Jezus ook in gebed met God spreken. Als je jouw werkelijke relatie met God begrijpt, namelijk dat Hij jouw Vader is en dat jij zijn kind bent, zul je op een natuurlijke manier bidden (zie Mattheüs 7:7–11). We krijgen moeite met bidden als we deze relatie vergeten.

Cairn 3. Breng jouw wil in overeenstemming met de wil van je hemelse Vader

Afbeelding
cairn en jongen in gebed

Jezus Christus stemde zijn wil af op de wil van zijn Vader (zie Johannes 6:38). Onze wil op de wil van God afstemmen, is ook een cairn die Jezus voor ons heeft neergelegd om het pad aan te wijzen.

Je moet je wil gewetensvol in overeenstemming met de wil van je Vader in de hemel brengen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te bidden. Het gebed is niet bedoeld om de wil van God te veranderen, maar om je te helpen zijn wil te ontdekken en aanvaarden.

Cairn 4. Sluit verbonden met Hem en leef die na

Afbeelding
cairn en doop

Jezus zei tegen zijn discipelen: ‘Kom achter Mij’ (Mattheüs 4:19). Dat doen we door geloof in Jezus Christus te oefenen, ons te bekeren, ons in zijn naam te laten dopen en de Heilige Geest te ontvangen. Bij de doop verbinden we ons ertoe, of beloven we, de geboden te onderhouden en meer verbonden met God te sluiten en na te komen. Elk verbond is een cairn op het verbondspad dat tot Christus leidt.

Tijdens onze wandeling hadden we de vrijheid om een ander pad naar de top van de berg te kiezen. Maar een ander pad had waarschijnlijk niet tot de waterval geleid. Waarschijnlijk waren we in de modder terechtgekomen, zouden we door gevaarlijke rotsen zijn belemmerd of uit vermoeidheid met onze wandeling zijn gestopt. Op het pad blijven was de meest directe en zekere route naar onze bestemming.

We kunnen niet ons eigen pad bewandelen en de resultaten verwachten die God heeft beloofd (zie Mattheüs 7:24–27). We zijn vrij om ons eigen pad te kiezen, maar we kunnen niet de gevolgen kiezen als we Gods geopenbaarde pad niet volgen. We kunnen niet van een klif afstrompelen en ‘besluiten’ om niet te vallen.

Cairn 5. Volhard tot het einde

Afbeelding
cairn en Jezus Christus in Gethsémané

Jezus Christus volbracht met zijn verzoening het werk dat God Hem had gegeven (zie Johannes 17:4). Tot het einde toe volharden en ons werk volbrengen is een cairn die we nodig hebben om onze gewenste bestemming te bereiken.

Als we niet begrijpen wat de Heiland heeft volbracht, zullen onze schoenen doorweekt en modderig worden, omdat we Hem nooit hebben gekend en nooit met Hem aan zijn werk hebben deelgenomen (zie Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 7:23).

Jezus Christus wist wie Hij was. Hij kende de wil van zijn Vader en stemde zijn wil daarop af. Hij sloot verbonden met God en kwam die na. Hij volhardde tot het einde. Zo gaf Hij het pad aan en ging Hij ons voor. Het is aan ons om de cairns te volgen. Niet alleen wanneer we op aarde leven, maar tot in de eeuwigheid.3 Dan zullen we zijn mede-erfgenamen zijn en alles ontvangen wat onze hemelse Vader heeft (zie Bijbelvertaling van Joseph Smith, Johannes 3:36).

Noten

  1. Eriophorum.

  2. ‘Hoe groot de wijsheid’, Lofzangen, nr. 131.

  3. Zie ‘Kom, volg Mij na’, Lofzangen, nr. 82.

Afdrukken