2023
Volg de profeet
Februari 2023


‘Volg de profeet’, Voor de kracht van de jeugd, februari 2023.

Volg de profeet

De profeet vertrouwen, geloven en volgen brengt troost en veiligheid.

Afbeelding
World Trade Center, 11 september 2001

Foto, Getty Images

Het leek een normale ochtend toen ik naar school liep. Maar deze doodnormale dag als 13-jarige veranderde toen ik daar eenmaal was aangekomen.

‘Heb je het nieuws gehoord?’ vroeg mijn vriend.

‘Nee’, antwoordde ik. ‘Hoezo?’

Toen we de eerste les binnenliepen, had de leerkracht de tv aan staan. Toen zag ik het nieuws van de verschrikkelijke gebeurtenis op de ochtend van 11 september 2001 in de Verenigde Staten. Gekaapte vliegtuigen waren in het World Trade Center in New York City en het Pentagon nabij Washington D.C. gevlogen. Een ander vliegtuig was in een weiland in Pennsylvania neergestort. Duizenden waren omgekomen of gewond geraakt. Het was een beangstigende en tragische dag.

In die tijd bevond mijn vader zich als straaljagerpiloot op een vliegdekschip van de Amerikaanse marine. In de daaropvolgende dagen bleef ik nieuws over de aanslagen zien. Ook hoorde ik klasgenoten hun angst en boosheid uiten. Ik maakte me daardoor zorgen om de toekomst en om mijn vader.

Afbeelding
straaljagerpiloot bij vliegtuig

Hal Murdock, kapitein in de Amerikaanse marine, in de cockpit van een F/A-18F Super Hornet op een marinestation in 2008.

Troost door het gebed van een profeet

Drie weken later vond de algemene conferentie plaats. Ik luisterde naar de woorden van de profeet, president Gordon B. Hinckley (1910–2008). Hij zei dat we in zware tijden leefden, maar dat ‘de God in wie ik geloof […] een barmhartige God [is]. Hij is een liefdevolle God. Hij is een God van vrede en geruststelling, en ik kijk in tijden zoals deze naar Hem op als een bron van troost en kracht.’1

In de laatste bijeenkomst sloot president Hinckley zijn toespraak af met een gebed. Hij bad om de zegens van geloof, naastenliefde en ‘de geest van volharding om het afgrijselijke kwaad in deze wereld uit te roeien.’ Hij vroeg God in gebed om ‘bescherming en leiding aan wie actief betrokken zijn bij de oorlog. Zegen hen; spaar hun leven; behoed hen voor kwaad en gevaar. Neig uw oor naar hun dierbaren die bidden voor hun veiligheid.’ Hij vroeg ook: ‘Spaar ons en leer ons te wandelen met geloof in U en uw geliefde Zoon.’2

Afbeelding
Gordon B. Hinckley

President Gordon B. Hinckley spreekt een gebed uit tijdens de algemene oktoberconferentie van 2001.

Ik had de profeet vaak horen zeggen dat hij voor veel dingen bidt, maar dit was een bijzondere ervaring. Ik had de profeet nog nooit een gebed in de algemene conferentie horen uitspreken. Het gebed van de profeet gaf me een gevoel van vrede dat ik al in geen weken had gevoeld. Hij bad over mijn zorgen. Het leek wel of hij voor mijn gezin had gebeden. Hoewel hij een gebed voor de wereld uitsprak, stond ik ervan versteld dat een gebed van een profeet ook voor mij kon zijn bestemd.

Een bijzondere brief

Enkele maanden later kreeg ons gezin een brief van mijn vader. Hij schreef dat hij en iedereen op het vliegdekschip op de dag van het gebed van president Hinckley aan hun missie waren begonnen om verdere aanvallen van de mensen die Amerika hadden aangevallen, tegen te houden.

‘Toen ik over het gebed van de profeet nadacht,’ schreef mijn vader, ‘ben ik tot bijzondere ontdekkingen gekomen. Tijdens de hele missie is niemand gewond geraakt of omgekomen. De andere piloten en ik bevonden ons soms ver van het vliegdekschip vandaan en vlogen missies van 12 uur over vijandig gebied. Wanneer we ’s avonds naar het vliegdekschip terugkeerden, waren de zee en het weer rustiger dan dat het weer normaal gesproken in dat deel van de wereld zou zijn. Het is een wonderbaarlijke zegen dat iedereen thuis is gekomen. Ik weet uit eigen ervaring dat het gebed van de profeet voor ons is verhoord.’

Toen ik mijn vaders getuigenis van een antwoord op het gebed van de profeet las, vervulde de Geest mijn hart en kwamen deze woorden in mijn gedachten: volg de profeet, dan komt alles goed.

Afbeelding
gezin

Commandant Murdock en zijn gezin op de dag dat hij veilig thuiskwam na zijn stationering.

Leidraad voor moeilijke tijden

Vandaag de dag zijn er veel verwarrende en negatieve stemmen die ons proberen te misleiden en de dingen anders doen lijken dan ze werkelijk zijn door de waarheid te verdraaien.

Er is geprofeteerd dat Satan in onze tijd ‘in het hart van de mensenkinderen [zal] woeden en hen [zal] ophitsen tot toorn tegen hetgeen goed is’ (2 Nephi 28:20). Er zullen ‘oorlogen en geruchten van oorlogen’ (Mattheüs 24:6) zijn, benauwdheid en radeloosheid onder de natiën (zie Lukas 21:25) en ‘alle dingen zullen in beroering zijn’ (Leer en Verbonden 88:91). Daardoor zal het hart van velen bezwijken van vrees (zie Lukas 21:26).

Gelukkig kent de Heer ‘het einde vanaf het begin’ (Abraham 2:8) en zijn we niet aan ons lot overgelaten. Als teken van zijn liefde voor ons heeft Hij profeten geroepen om ons te zegenen en te leiden.3

De huidige profeet, president Russell M. Nelson, predikt Gods geboden en ontvangt openbaring om de kerk te leiden. Hij ziet dingen die wij niet kunnen zien en hij geeft ons leiding om ons te beschermen en te helpen. Hij heeft bijvoorbeeld beloofd dat je ‘niets te vrezen hebt4 als je geloof in Jezus Christus hebt.

Als we de profeet, zijn raadgevers in het Eerste Presidium en de leden van het Quorum der Twaalf Apostelen vertrouwen, geloven en volgen, krijgen we troost en veiligheid. Als we ons op hen en hun woorden richten, zullen ze ons niet op het slechte pad brengen.5 De Heiland heeft verklaard: ‘Hetzij door mijn eigen stem, hetzij door de stem van mijn dienstknechten, dat is hetzelfde’ (Leer en Verbonden 1:38).

Afbeelding
straaljagerpiloot

Commandant Murdock in de cockpit van een F/A-18C Hornet op een lange missie ergens tussen oktober–december 2001. Hij maakte een selfie met een boodschap voor zijn gezin. Hij zei: ‘Ik deed mijn zuurstofmasker af voor de foto zodat ze zouden weten dat ik het was.’

Afbeelding
straaljager

Een F/A-18C Hornet landt op het vliegdekschip USS Carl Vinson. De staarthaak aan de achterkant van de straaljager wordt op het vliegdek aan kabels vastgemaakt.

Jij kunt de waarheid leren kennen

Het is niet altijd makkelijk om de profeet en de apostelen te volgen. Het is verleidelijk om bij zogenaamde impopulaire of sociaal onaanvaardbare leringen zelf te kiezen welke leringen we wel en niet volgen. Maar hun woorden zijn gebaseerd op de onveranderlijke leer en eeuwige waarheden die we nodig hebben. ‘We vertellen de mensen soms niet wat ze willen horen’, zegt president Nelson. ‘Profeten zijn zelden populair. Maar we verkondigen wel altijd de waarheid!’6

Afbeelding
Russell M. Nelson met een jongeman

President Russell M. Nelson begroet mensen tijdens een devotional in Singapore op 20 november 2019.

We kunnen dit voor onszelf te weten komen. President Nelson heeft ook gezegd: ‘Vraag uw hemelse Vader of wij waarlijk de apostelen en profeten van de Heer zijn. Vraag of we openbaring hebben ontvangen [om de kerk te leiden].’7 De Heilige Geest kan de waarheden die ze onderwijzen bevestigen. Een andere manier om erachter te komen of hun woorden waar zijn, is door ze ‘in alle geduld en geloof’ (Leer en Verbonden 21:5) toe te passen. Doe het gewoon! Volg hun raad op en zie wat er gebeurt.

Ik ben dankbaar voor het getuigenis van de Heilige Geest dat ik als 13-jarige van de goddelijke roeping van een profeet heb ontvangen. Ik weet het nu met nog meer zekerheid. Als we de profeet en zijn leringen volgen, komt alles goed, ongeacht alle moeilijkheden om ons heen.

Noten

  1. Zie Gordon B. Hinckley, ‘De tijd waarin wij leven’, algemene oktoberconferentie 2001 (Liahona, januari 2002, 84).

  2. Zie Gordon B. Hinckley, ‘Tot w’u wederzien’, algemene oktoberconferentie 2001 (Liahona, januari 2002, 105).

  3. Zie Ulisses Soares, ‘Profeten spreken door de macht van de Heilige Geest’, algemene aprilconferentie 2018 (Liahona, mei 2018, 99).

  4. Russell M. Nelson, ‘De tempel en uw geestelijke fundament’, algemene oktoberconferentie 2021 (Liahona, november 2021, 96).

  5. Zie M. Russell Ballard, ‘Blijf in de boot en houd u vast!’, algemene oktoberconferentie 2014 (Liahona, november 2014, 90).

  6. Russell M. Nelson, ‘The Love and Laws of God’ (devotional aan de Brigham Young University, 17 september 2019), 3, speeches.byu.edu.

  7. Russell M. Nelson, ‘The Love and Laws of God’, 5, speeches.byu.edu.

Afdrukken