2023
Katso profeettaan
Helmikuu 2023


”Katso profeettaan”, Nuorten voimaksi, helmikuu 2023.

Katso profeettaan

Profeettaan luottaminen ja uskominen sekä hänen seuraamisensa tuovat lohtua ja turvaa.

Kuva
World Trade Center, 11. syyskuuta 2001

Valokuva Getty Images

Kouluun kävellessäni tuntui siltä, että oli ihan tavallinen aamu. Mutta tämä ilmeisen merkityksetön päivä 13-vuotiaan elämässäni muuttui kouluun päästyäni aivan erilaiseksi.

”Kuulitko uutisen?” ystäväni kysyi.

”En”, vastasin. ”Mitä on meneillään?”

Kun menimme ensimmäiselle oppitunnille, opettajalla oli televisio päällä. Silloin näin uutisen syyskuun 11. päivän 2001 aamun kauheista tapahtumista Yhdysvalloissa. Kaapatut lentokoneet oli lennetty päin World Trade Centeriä New York Cityssä ja päin Pentagonia Washington D.C:n lähellä. Vielä yksi lentokone oli syöksynyt maahan pellolla Pennsylvaniassa. Tuhannet olivat saaneet surmansa tai loukkaantuneet. Se oli pelottava ja murheellinen päivä.

Siihen aikaan isäni oli hävittäjälentäjänä lentotukialuksella Yhdysvaltain laivastossa tavanomaisella puolen vuoden komennuksella. Seuraavina päivinä näin edelleen uutisia iskuista. Kuulin myös luokkatoverien ilmaisevan pelkoa ja vihaa. Kaikki tämä sai minut huolestumaan tulevaisuudesta ja siitä, mitä isälleni saattaisi tapahtua.

Kuva
suihkuhävittäjälentäjä lentokoneessa

Yhdysvaltain laivaston kapteeni Hal Murdock F/A-18F Super Hornet -koneen ohjaamossa laivaston lentoasemalla vuonna 2008.

Lohtua profeetan rukouksesta

Kolme viikkoa myöhemmin pidettiin yleiskonferenssi. Kuulin, kuinka profeetta, presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) sanoi, että me elimme vaikeita aikoja mutta ”Jumala, johon minä uskon – – on armon Jumala. Hän on rakkauden Jumala. Hän on rauhan ja luottamuksen Jumala, ja minä turvaan tällaisina aikoina Häneen lohtuna ja voiman lähteenä.”1

Viimeisessä kokouksessa presidentti Hinckley päätti puheensa rukoukseen. Hän rukoili, että uskon, rakkauden ja Kristuksen kaltaisen rakkauden siunausten avulla ja ”hellittämättömyyden hengellä [kaivaisimme] esiin ne kauhistuttavat pahuudet, joita tässä maailmassa on”. Hän rukoili Jumalalta ”suojelusta ja opastusta niille, jotka ovat aktiivisesti mukana taistelutoimien toteuttamisessa. Siunaa heitä, varjele heidän henkensä, säästä heidät pahalta ja vahingoilta. Kuule heidän rakkaidensa rukoukset heidän turvallisuutensa puolesta.” Hän rukoili Jumalaa myös sanoen: ”Säästä meidät ja auta meitä kulkemaan aina uskossa Sinuun ja Sinun rakkaaseen Poikaasi.”2

Kuva
Gordon B. Hinckley

Presidentti Gordon B. Hinckley pitää rukouksen lokakuun 2001 yleiskonferenssissa.

Olin usein kuullut profeetan sanovan, että hän rukoilee monien asioiden puolesta, mutta tämä oli ainutlaatuinen kokemus. En ollut koskaan kuullut profeetan lausuvan varsinaista rukousta yleiskonferenssissa. Kun kuulin profeetan rukoilevan, sain lohtua, jota en ollut tuntenut viikkoihin. Hän rukoili minun huolenaiheistani. Tunsin, että hän oli rukoillut perheeni puolesta. Vaikka hänen rukouksensa oli maailman puolesta, hämmästyin, että profeetan rukous voisi olla myös minun puolestani.

Erityinen kirje

Muutamia kuukausia myöhemmin perheemme sai kirjeen isältä. Hän kirjoitti, että samana päivänä, jolloin presidentti Hinckley rukoili, hän ja kaikki lentotukialuksella olleet olivat aloittaneet tehtävän pysäyttääkseen Amerikkaan hyökänneiden tulevat hyökkäykset.

”Kun olen pohtinut profeetan lausumaa rukousta”, isä kirjoitti, ”olen huomannut useita merkittäviä seikkoja. Emme kärsineet lainkaan loukkaantumisia emmekä menetyksiä koko tehtävän aikana. Toisinaan lentäjätoverini ja minä huomasimme lentävämme vihollisalueen yllä 12 tuntia kestävissä tehtävissämme monen kilometrin päässä lentotukialuksesta. Kun palasimme lentotukialuksen luo laskeutuaksemme hävittäjäkoneillamme yöllä, meri ja sää pysyivät tyyninä paljon pidempään kuin milloin sää yleensä muuttuu huonoksi siellä päin maailmaa. Kaikkien pääseminen kotiin on ihmeellinen siunaus. Tiedän omasta kokemuksestani, että profeetan meidän puolestamme lausumaan rukoukseen vastattiin.”

Kun luin isäni todistuksen siitä, kuinka profeetan rukoukseen vastattiin, Henki täytti sydämeni ja mieleeni tulivat nämä sanat: ”Katso profeettaan, niin kaikki järjestyy.”

Kuva
perhe

Komentaja Murdock ja hänen perheensä sinä päivänä, kun hän palasi turvallisesti kotiin komennukselta.

Opastusta haasteellisiin aikoihin

Nykyään on monia hämmentäviä ja kielteisiä ääniä, jotka yrittävät johtaa meitä harhaan ja saada asiat näyttämään erilaisilta kuin ne todella ovat vääristelemällä ja vääntelemällä totuutta.

On myös profetoitu, että meidän päivinämme Saatana ”riehuu ihmislasten sydämissä ja yllyttää heitä vihaan sitä vastaan, mikä on hyvää” (2. Nefi 28:20). Tulee olemaan ”taistelun ääniä ja sanomia sodista” (Matt. 24:6) sekä ahdistusta ja epätoivoa kansakuntien keskuudessa (ks. Luuk. 21:25), ja ”kaikki on levottomuuden vallassa” (OL 88:91). Sen seurauksena monet lamaantuvat pelosta (ks. Luuk. 21:26).

Onneksi Herra tuntee ”lopun alusta asti” (Abr. 2:8) eikä ole jättänyt meitä ilman apua. Merkkinä rakkaudestaan meitä kohtaan Hän on kutsunut profeettoja siunaamaan ja opastamaan meitä.3

Nykyajan profeetta, presidentti Russell M. Nelson opettaa Jumalan käskyjä ja saa ilmoitusta kirkon ohjaamiseksi. Hän voi nähdä asioita, joita me emme näe, ja hän antaa johdatusta, joka suojelee ja auttaa meitä. Hän on esimerkiksi luvannut, että jos uskotte Jeesukseen Kristukseen, ”teidän ei tarvitse pelätä4.

Profeettaan, hänen neuvonantajiinsa ensimmäisessä presidenttikunnassa ja kahdentoista apostolin koorumin jäseniin luottaminen ja uskominen sekä heidän seuraamisensa tuovat lohtua ja turvaa. Jos keskitymme heihin ja heidän sanoihinsa, he eivät johda eivätkä voi johtaa meitä harhaan.5 Vapahtaja on julistanut: ”Olipa se puhuttu minun omalla äänelläni tai minun palvelijoideni äänellä, se on sama” (OL 1:38).

Kuva
suihkuhävittäjälentäjä

Komentaja Murdock F/A-18C Hornet -koneen ohjaamossa pitkän tehtävän aikana jossakin vaiheessa lokakuun ja joulukuun 2001 välillä. Hän otti selfien ja laittoi mukaan viestin perheelleen. Hän sanoi: ”Laitoin happinaamarin alas valokuvaa varten, jotta he tietäisivät, että se olen todella minä.”

Kuva
suihkuhävittäjä

F/A-18C Hornet laskeutuu lentotukialus USS Carl Vinsonille. Koneen takaosassa olevalla koukulla napataan kiinni yhdestä lentokannella olevista pysäyttävistä vaijereista.

Sinä voit tietää totuuden

Aina ei ole helppoa seurata profeettaa ja apostoleja. Kun heidän opetuksensa ovat epäsuosittuja tai tuntuvat yhteiskunnallisesti paheksutuilta, saattaisi olla houkuttelevaa valita, mitä opetuksia hyväksyy. Mutta heidän sanansa perustuvat muuttumattomaan oppiin ja iankaikkisiin totuuksiin, jotka meidän tulee tuntea. ”Emme ehkä aina kerro ihmisille, mitä he haluavat kuulla”, presidentti Nelson on opettanut. ”Profeetat ovat harvoin suosittuja. Mutta me opetamme aina totuutta!”6

Kuva
Russell M. Nelson nuoren miehen kanssa

Presidentti Russell M. Nelson tervehtii ihmisiä hartaustilaisuudessa Singaporessa 20. marraskuuta 2019.

Me voimme saada omakohtaisen tiedon siitä. Presidentti Nelson on opettanut myös: ”Kysy taivaalliselta Isältäsi, olemmeko me todella Herran apostoleja ja profeettoja. Kysy, olemmeko saaneet ilmoitusta [johtaaksemme kirkkoa].”7 Pyhä Henki voi vahvistaa sinulle totuudet, joita he opettavat. Toinen tapa saada selville, ovatko heidän sanansa totta, on soveltaa niitä elämääsi ”kaikessa kärsivällisyydessä ja uskossa” (OL 21:5). Tee yksinkertaisesti niin! Toimi sen mukaan, mitä he opettavat, ja katso, mitä tapahtuu.

Olen kiitollinen siitä Pyhän Hengen todistuksesta, jonka sain 13-vuotiaana profeetan jumalallisesta kutsusta. Olen siitä vielä varmempi tänään. Jos katsomme profeettaan ja noudatamme hänen opetuksiaan, me pärjäämme kyllä, onpa ympärillämme millaisia haasteita tahansa.

Viitteet

  1. Gordon B. Hinckley, ”Aika, jota elämme”, lokakuun 2001 yleiskonferenssi (Liahona, tammikuu 2002, s. 84).

  2. Gordon B. Hinckley, ”Kunnes taasen kohdataan”, lokakuun 2001 yleiskonferenssi (Liahona, tammikuu 2002, s. 105).

  3. Ks. Ulisses Soares, ”Profeetat puhuvat Pyhän Hengen voimalla”, huhtikuun 2018 yleiskonferenssi (Liahona, toukokuu 2018, s. 99).

  4. Russell M. Nelson, ”Temppeli ja hengellinen perustuksenne”, lokakuun 2021 yleiskonferenssi (Liahona, marraskuu 2021, s. 96).

  5. Ks. M. Russell Ballard, ”Pysykää veneessä ja pidelkää kiinni!”, lokakuun 2014 yleiskonferenssi (Liahona, marraskuu 2014, s. 90).

  6. Russell M. Nelson, ”The Love and Laws of God”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 17. syyskuuta 2019, s. 3, speeches.byu.edu.

  7. Russell M. Nelson, ”The Love and Laws of God”, s. 5, speeches.byu.edu.

Tulosta