2023
Fred til at gå livets storme i møde
Marts 2023


»Fred til at gå livets storme i møde«, Til styrke for de unge, mar. 2023.

Fred til at gå livets storme i møde

Herren Jesus Kristus stilner stormene i jeres liv ved at sige: »Ti stille, hold inde!«

Billede
Dieter F. Uchtdorf

Ældste Uchtdorf med unge ved bekendtgørelsen af BYU–Pathway Worldwide den 7. februar 2017.

Efter Herren Jesus Kristus en hel dag havde undervist ved søen foreslog han sine disciple, at de tog over til den anden side af Galilæasøen. Da de var taget af sted, fandt Jesus et sted på skibet, hvor kan kunne hvile sig, og faldt i søvn.

Snart blev skyerne mørke, »og der kom en voldsom hvirvelstorm, bølgerne slog ind over båden, så den var lige ved at fyldes« (se Mark 4:37).

Adskillige af Jesu disciple var erfarne fiskere og vidste, hvordan man sejlede. Men stormen rasede, og de begyndte at gå i panik. Skibet syntes at være ved at synke.

Alligevel sov Jesus igennem det hele.

Vi ved ikke, hvor længe disciplene kæmpede i stormen, men til sidst kunne de ikke vente længere. De vækkede Jesus og råbte: »Mester, er du ligeglad med, at vi går under?« (Mark 4:38).

Billede
et skib på havet

Illustrationer: Adam Howling

Livets storme

Vi står alle over for pludselige storme i livet. I ser måske på problemer rundt om i verden eller jeres egne omstændigheder og føler jer fortvivlede, mismodige og skuffede. Jeres hjerte kan være sønderknust for jer selv eller nogen, I elsker. I er måske bekymrede eller bange og føler, at håb har forladt jer for evigt.

I disse tider råber I måske ligesom Jesu disciple: »Mester, er du ligeglad med, at jeg går under?«

Da jeg var på jeres alder, var en af mine yndlingssalmer »Mester, se uvejret truer.«1 Jeg kunne forestille mig, at jeg var i båden, da »bølgerne [slog] mod sky.« Den afgørende og smukkeste del af salmen lyder således: »Til havet og vinden han sige vil: Ti vær stil!« Så kommer det vigtige budskab: »Er han med i skibene, stol derpå, de kan ej i sø eller storm forgå.«

Da disciplene havde bedt om hjælp, »rejste [Jesus] sig, truede ad stormen og sagde til søen: »Ti stille, hold inde!« Og stormen lagde sig, og det blev helt blikstille« (Mark 4:39).

Hvis I byder Jesus Kristus, »Fredsfyrsten« (Es 9:6), velkommen i jeres skib, kan I finde fred midt i de turbulente og skræmmende storme, der hvirvler inden i og omkring jer.

De samme ord »ti stille, hold inde«, som Jesus sagde til Galilæasøen den stormfulde nat for længe siden, siger han til stormene i jeres liv.

Billede
skibe i storm og fred

Stol på hans beroligende kraft

Kan I forestille jer, hvordan disciplene må have haft det, da de så vinden, regnen og havet adlyde deres Mesters befaling? Alt de kunne sige, var: »Hvem er dog han, siden både storm og sø adlyder ham?« (Mark 4:41).

Jesus Kristus er ulig alle, der nogensinde har været på denne jord. Han kom for at frelse os. I Getsemane have betalte han prisen for alle vores synder. Han udholdt også al vores smerte og sorg. Denne store og uendelige lidelse fik ham til at bløde fra hver pore (se Luk 22:44; L&P 19:18).

Det, Herren gjorde af fuldkommen kærlighed, overgår min fatteevne. Men jeg ved, at han gjorde det for mig, for jer og for enhver sjæl, der nogensinde har levet eller kommer til at leve. Han gav alt, så vi kunne modtage alt.

Ingen vil nogensinde opleve, hvad Jesus led, men I og jeg vil opleve vores egne mørke og bitre storme. Hvis I løfter jeres hjerte til Herren, vil han stilne jeres storme, for han har oplevet dem alle. Han led så uselvisk for jer og har magt til at styrke, opmuntre og velsigne jer.

Han lover: »Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!« (Joh 14:27).

Veje til fred

Herren Jesus Kristus har givet jer måder at føle hans fred på. Han sagde: »Lær af mig, og lyt til mine ord; vandr i min Ånds sagtmodighed, så skal du få fred i mig« (L&P 19:23).

Lær af ham ved at studere hans liv og lærdomme i skrifterne. Opløft jeres sjæl i bøn. »Stå … på hellige steder«, herunder templet (L&P 87:8; se også 45:32).

Lyt til hans ord fra levende profeter. Følg Helligåndens vejledning. Brug omvendelsens guddommelige gave. Kom til hans kirke for at blive ført ind i fællesskabet, undervist og næret af Guds gode ord.

Vandr i hans Ånds sagtmodighed ved at gøre jeres hjem til et sted, hvor hans Ånd kan føles. Hjælp andre og tjen ham med glæde. Husk, at I kan »få fred, når ret du handler.«2 Stræb efter at forblive trofaste og at være »Kristi fredsommelige tilhængere« (Moro 7:3).

Hvis I vil lære, lytte og vandre med Herren, så kommer hans store løfte: I vil få hans fred.

Tro til at holde inde

Med tro på Herren Jesus Kristus kan I være rolige når livets storme kommer over jer. Freden er måske ikke så umiddelbar, som den var for disciplene på Galilæasøen, men Herren vil styrke jer til at komme igennem de storme, I møder.

Min kære ven, jeg vidner om, at Jesus Kristus lever.

Han elsker jer.

Han kender jer.

Han forstår jer.

Han vil ikke efterlade jer trøstesløse i nødens stund.

Sand fred kommer kun i og gennem ham. Hans fred gælder alle, der vil vende sig til ham.

Noter

  1. »Mester, se uvejret truer«, Salmer og sange, nr. 54.

  2. »Vælg kun ret«, Salmer og sange, nr. 155.

Udskriv