2023
Sådan behandlede Frelseren kvinder
Marts 2023


»Sådan behandlede Frelseren kvinder« Til styrke for de unge, mar. 2023.

Sådan behandlede Frelseren kvinder

Vi kan følge Jesu Kristi eksempel på at vise venlighed og respekt for kvinderne i vores liv.

Billede
Jesus Kristus og Maria Magdalene

Illustrationer: Rose Datoc Dall

I Det Nye Testamente belærte Jesus Kristus ofte om uventede ting. (Som i: Det er meningen, at vi skal elske vores fjender og bede for dem, der forfølger os?1)

Nogle af disse lærdomme trodsede datidens kultur. Men Frelseren prøvede ikke at passe ind. Han prøvede at undervise i en højere lov og vise os, hvordan vi skulle behandle hinanden. Han var et eksempel på kærlighed, der ikke var begrænset til bestemte aldre, køn eller nationaliteter.

På Jesu tid blev kvinder generelt behandlet som mindreværdige. Og i nogle kulturer i dag bliver kvinder ikke almindeligvis behandlet med respekt. Måske bor I sådant et sted. Hvis det er tilfældet, kan I være et kristuslignende eksempel for jeres lokalsamfund ved at være venlige og respektfulde mod alle – inklusive pigerne og kvinderne i jeres liv.

Billede
kvinder på Kristi tid

Jesus tog sig af sin mor

Jesu Kristi første offentlige mirakel var et, der hjalp hans mor. Hun var ansvarlig for at hjælpe med at folk fik mad til et bryllup. Da de løb tør for drikke, forvandlede Jesus vand til vin, så der var nok til gæsterne.

Ordlyden af Jesu svar til sin mor i den samtale kan lyde barsk for vores nutidige ører: »Hvad vil du mig, kvinde?« (Joh 2:4). Men Joseph Smith tydeliggjorde, at Jesus spurgte sin mor, hvad hun havde brug for: »Kvinde, hvad vil du have, at jeg skal gøre for dig?«2 Og dengang var det, at kalde nogen »kvinde«, en respektfuld tiltaleform. Han sagde i bund og grund: »Min frue, alt hvad du beder mig om i tro, vil jeg skænke dig.«3

Spol omkring tre år frem i tiden. Lige inden Jesus døde på korset, var en af de sidste ting, han gjorde, at sørge for, at der blev taget hånd om hans mor.

»Han [sagde] til sin mor: ›Kvinde, dér er din søn.‹ Derpå sagde han til disciplen: ›Dér er din mor.‹ Fra den time tog disciplen hende hjem til sig« (Joh 19:26-27).

Jesus behandlede udstødte kvinder med respekt

Vi har mindst to eksempler på, at Frelseren behandlede kvinder, som samfundet havde udstødt, med respekt.

På Frelserens tid så de fleste jøder ned på det samaritanske folk. Men da Jesus Kristus mødte en samaritansk kvinde ved en brønd, behandlede han hende med medfølelse og respekt. Men større var det, at det var mens han talte med hende, at han først åbenbarede sig som den lovede Frelser!4 (Se Joh 4).

I en anden situation blev en kvinde grebet i en alvorlig synd. I henhold til jødisk lov skulle hun stenes til døde. Da lederne bragte denne kvinde til Frelseren, stillede han dem et spørgsmål, der fik dem til at stoppe op og tænke. De stenede hende ikke. Så opfordrede Frelseren hende til at omvende sig og sagde: »Gå, og synd fra nu af ikke mere« (Joh 8:11).

Jesus viste sig for kvinder efter sin opstandelse.

Da Jesus var opstået, besøgte han først Maria Magdalene, som sørgede ved hans grav (se Joh 20:11-18). Andre kvinder – Johanna, såvel som Maria, Jakobs mor – var blandt de første, der så den opstandne Herre. Engle opfordrede dem til at bære deres vidnesbyrd om det, de havde set. (Se Luk 24:1-10).

Billede
kvinder på Kristi tid

Vi kan følge hans eksempel

Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel på at have respekt for kvinder?

Vores profet, præsident Russell M. Nelson, har meget erfaring på dette område. Han opdrog ni døtre og en søn med sin hustru Dantzel. Da hun døde, giftede han sig med Wendy Nelson.

»Vi respekterer søstrene – ikke kun i vores umiddelbare familie, men alle de vidunderlige søstre i vores tilværelse,« har han sagt.5

Lad os fylde denne måned med modig, kristuslignende kærlighed og venlighed til kvinderne i vores liv. I er stærke nok til at ændre verden, et forhold ad gangen!

Noter

  1. Se Matt 5:43-44.

  2. Se Joseph Smiths oversættelse af Johannes 2:4 (Joh 2:4, fodnote a i den engelske SDH-udgave af Bibelen).

  3. Robert og Marie Lund, »Frelserens respekt for kvinder«, Liahona, mar. 2015, s. 51.

  4. Se M. Russell Ballard, »Retskafne kvinder«, Liahona, dec. 2002, s. 34)

  5. Russell M. Nelson, »Vores hellige forpligtelse til at ære kvinder«, aprilkonferencen 1999 (Liahona, juli 1999, s. 46).

Udskriv