2023
Generelle principper, specifikke valg
Marts 2023


»Generelle principper, specifikke valg«, Til styrke for de unge, mar. 2023.

Generelle principper, specifikke valg

Hvordan anvender man generelle principper i specifikke situationer i sit liv?

Billede
ung kvinde under et forstørrelsesglas

Illustrationer: Josh Talbot

Her er tre citater fra tre forskellige profeter. Se om I kan finde et fælles tema:

»O, vær vise; hvad mere kan jeg sige?«

»Jeg kan ikke fortælle jer alt det, hvori I kan begå synd.«

»Jeg lærer dem de korrekte principper, så styrer de sig selv.«

Det lader til, at profeter giver os principperne i Herrens evangelium og derefter overlader det til os at efterleve dem. De giver os ikke hver eneste lille detalje. Så hvordan modtager og anvender vi deres lærdomme?

Hvordan anvender I profeternes lærdomme?

Profeter giver os befalinger fra Herren. De lærer os også principper og retningslinjer, der hjælper os til at anvende evige sandheder og bud – for eksempel i hæftet Til styrke for de unge.

Men medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige bekymrer sig sommetider om detaljerne – de specifikke ting, vi bør gøre for bedst at efterleve evangeliets principper og befalinger. Folk kan for eksempel bekymre sig om, hvilken slags tøj der viser passende respekt for deres krop. Eller de undrer sig måske over, hvad de præcist skal gøre på sabbatsdagen for at holde den hellig.

Generelle principper kan anvendes på forskellige specifikke måder af forskellige mennesker, men vi kan søge Herrens vejledning, når vi griber os vores personlige valg an, så vi kan komme Gud nærmere.

Et nyttigt mønster

Præsident Russell M. Nelson forklarede engang, hvordan han greb valg om at holde sabbatsdagen hellig an:

»Jeg … lærte [ud fra skrifterne], at min handlemåde og min holdning på sabbatten var et tegn mellem mig og min himmelske Fader. Med den forståelse havde jeg ikke længere brug for lister over, hvad jeg måtte og ikke måtte. Når jeg skulle træffe beslutning om, hvorvidt en aktivitet var passende på sabbatten eller ej, spurgte jeg blot mig selv: ›Hvilket tegn ønsker jeg at vise Gud?‹ Det spørgsmål gjorde mine valg med hensyn til sabbatsdagen krystalklare« (aprilkonferencen 2015, Liahona, maj 2015, s. 130).

Den måde, som præsident Nelson greb dette specifikke spørgsmål an på, kan anvise os et generelt mønster for at træffe valg om bud og retningslinjer. Her er en måde, hvorpå man kan udtrykke det:

I kan følge dette mønster med enhver befaling eller retningslinje – visdomsordet, medier og underholdning, musik, seksuel renhed og tilmed tiende. Det kræver en indsats, men det er det hele værd.

Når I studerer disse ting, kan I læse, hvad skrifterne og nutidige profeter siger om dem, grunde over dem og bede til vor himmelske Fader. Dernæst kan Helligånden hjælpe jer og inspirere jer til at træffe gode valg.

Hvad med andres valg?

Bemærk, at præsident Nelson ikke fortalte os, hvilke specifikke valg han traf om sabbatsdagen. Han viste os, hvordan vi selv kan træffe vores valg. I træffer måske mange af de samme valg, som han gjorde. Men det vigtigste er at prøve at komme vor himmelske Fader og Jesus Kristus nærmere gennem vores valg.

Hvis I lægger mærke til én i Kirken, der ikke gør alt, præcist som I gør, behøver I ikke at bekymre jer om at rette på dem. Som Reyna I. Aburto, tidligere andenrådgiver i Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab, engang har sagt: »Lad os følge Frelserens sti og øge vores barmhjertighed, mindske vores tendens til at dømme og holde op med at være kontrollører af andres åndelighed« (oktoberkonferencen 2019, Liahona, nov. 2019, s. 58).

I kan favne de korrekte principper, som profeter belærer om. I kan pege andre mod Frelseren, hans kærlighed, hans barmhjertighed og hans bud. I kan læse hæftet Til styrke for de unge. I kan prøve at leve et trofast liv som Jesu Kristi disciple, være et godt eksempel og fortælle andre om jeres åndelige oplevelser.

Hvis I fokuserer på at elske Gud og elske andre, vil I blive vejledt til at træffe de valg, der vil gøre jer og andre glade.

Udskriv