2023
Fred i møte med livets stormer
Mars 2023


“Fred i møte med livets stormer”, Til styrke for ungdom, mars 2023.

Fred i møte med livets stormer

Herren Jesus Kristus sier til deg under stormene i ditt liv: “Ti, vær stille.”

Bilde
Dieter F. Uchtdorf

Eldste Uchtdorf sammen med unge mennesker under bekjentgjørelsen av BYU–Pathway Worldwide 7. februar 2017.

Etter en hel dag med undervisning ved sjøen, foreslo Herren Jesus Kristus for sine disipler at de skulle krysse over til den andre siden av Genesaretsjøen. Etter at de hadde dratt, fant Jesus et sted å hvile på skipet og sovnet.

Snart kom det mørke skyer, og “da kom det en voldsom kastevind, og bølgene slo inn i båten så den holdt på å fylles” (se Markus 4:37).

Flere av Jesu disipler var erfarne fiskere og visste hvordan de skulle seile et skip. Men stormen raste, og de begynte å få panikk. Det virket som skipet var på nippet til å synke.

Gjennom det hele sov Jesus fortsatt.

Vi vet ikke hvor lenge disiplene strevde i stormen, men til slutt klarte de ikke å vente lenger. De vekket Jesus og ropte: “Mester, bryr du deg ikke om at vi går under?” (Markus 4:38).

Bilde
skip på sjø

Illustrasjoner: Adam Howling

Livets stormer

Vi opplever alle plutselige stormer i livet. Du ser kanskje på problemer rundt om i verden eller dine egne omstendigheter, og føler deg fortvilet, motløs og skuffet. Ditt hjerte kan være knust for deg selv eller noen du er glad i. Du kan være bekymret eller redd, og føle at håpet har forlatt deg for evig.

I disse stundene roper du kanskje ut som Jesu disipler: “Mester, bryr du deg ikke om at jeg går under?”

Da jeg var på din alder, var en av mine favorittsalmer “Mester, se uværet truer”.1 Jeg kunne forestille meg selv i båten når “bølgene slår mot sky”. Den viktige og vakreste delen av salmen følger: “Og havet og vinden han byde vil: Ti, vær still!” Så kommer det viktige budskapet: “Er han med i båtene , stol da på de kan ei i sjø eller storm forgå.”

Da disiplene ropte om hjelp, reiste Jesus seg, “og han truet vinden og sa til sjøen: Ti, vær stille! Og vinden la seg, og det ble blikk stille” (Markus 4:39).

Hvis du vil ta imot Jesus Kristus, “Fredsfyrsten” (Jesaja 9:6), i skipet ditt, kan du finne fred midt i de turbulente og skremmende stormene som virvler i deg og rundt deg.

De samme ordene som Jesus talte til Genesaretsjøen den stormfulle natten for lenge siden, sier han til deg under stormene i ditt liv: “Ti, vær stille.”

Bilde
skip i storm og stille

Stol på hans beroligende makt

Kan du forestille deg hva disiplene må ha følt da de så vinden, regnet og havet adlyde sin Herres befaling? Alt de kunne si var: “Hvem er dette, siden både vinden og sjøen adlyder ham?” (Markus 4:41).

Jesus Kristus er ulik alle som noensinne har vandret på denne jorden. Han kom for å frelse oss. I Getsemane hage betalte han prisen for alle våre synder. Han utholdt også all vår smerte og sorg. Denne store og endelige lidelsen fikk ham til å blø fra hver pore (se Lukas 22:44; Lære og pakter 19:18).

Det Herren gjorde av fullkommen kjærlighet er utenfor min evne til å fatte. Men jeg vet at han gjorde det for meg, for deg og for enhver sjel som noensinne har levd eller noensinne vil leve. Han ga alt slik at vi kunne motta alt.

Ingen vil noensinne oppleve det Jesus led, men du og jeg vil møte våre egne mørke og bitre stormer. Hvis du løfter ditt hjerte til Herren, vil han stille stormene dine, for han har opplevd dem alle. Han led så uselvisk for deg og har kraft til å styrke, oppmuntre og velsigne deg.

Han lover: “Fred etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!” (Johannes 14:27).

Måter å føle fred på

Herren Jesus Kristus har gitt deg måter å føle hans fred på. Han sa: “Lær av meg, og lytt til mine ord, gå frem i min Ånds saktmodighet, og du skal ha fred i meg” (Lære og pakter 19:23).

Lær av ham ved å studere hans liv og læresetninger i Skriftene. Oppløft din sjel i bønn. “Stå på hellige steder,” herunder tempelet (Lære og pakter 87:8, se også 45:32).

Lytt til hans ord fra levende profeter. Følg Den hellige ånds veiledning. Bruk den guddommelige gaven omvendelse. Kom til hans kirke for å bli innlemmet i fellesskapet, undervist og næret ved Guds gode ord.

Vandre i hans Ånds saktmodighet ved å gjøre ditt hjem til et sted hvor hans Ånd kan føles. Hjelp andre og tjen ham med glede. Husk: “Velg det rette, Guds fred vil komme til deg.”2 Streb etter å holde deg trofast og være en “Kristi fredelige etterfølger” (Moroni 7:3).

Hvis du vil lære, lytte og vandre med Herren, da kommer hans store løfte: Du vil ha hans fred.

Tro til å være stille

Med tro på Herren Jesus Kristus kan du “være stille” når livets stormer kommer over deg. Fred kommer kanskje ikke like umiddelbart som den gjorde for disiplene på Genesaretsjøen, men Herren vil styrke deg så du kan komme gjennom stormene du møter.

Min kjære venn, jeg vitner om at Jesus Kristus lever.

Han er glad i deg.

Han kjenner deg.

Han forstår deg.

Han vil ikke etterlate deg farløs når du trenger det.

Sann fred kommer bare i og gjennom ham. Hans fred er for alle som vil vende seg til ham.

Noter

  1. “Mester, se uværet truer”, Salmer, nr. 81.

  2. “Velg det rette”, Salmer, nr. 131.

Skriv ut