2023
Jesus Kristus: Fred blant stormene
Mars 2023


“Jesus Kristus: Fred blant stormene”, Til styrke for ungdom, mars 2023.

Kom, følg med meg

Markus 4

Jesus Kristus: Fred blant stormene

Noen dager vil du kanskje føle store omveltninger på grunn av livets stormer. Men Jesus Kristus har kraft til å gi deg en fred som du ikke finner noe annet sted.

Bilde
Jesus Kristus befaler havet å være stille

Peace, Be Still [Ti, vær stille], av Yong Sung Kim

Halvveis i mitt siste år på videregående skole fikk jeg en stor overraskelse. Mor og far hadde blitt kalt til å presidere over Uruguay Montevideo misjon, noe som betydde at de skulle flytte til den andre enden av verden sammen med mine fire yngre søsken. Jeg var allerede stresset med hensyn til å fullføre videregående skole, men nå skulle jeg begynne på universitetet helt alene, med familien min på et annet kontinent. Jeg var skrekkslagen.

Overgangen fra videregående skole til universitetet var ekstremt vanskelig for meg. Selv om jeg var omgitt av vennlige romkamerater og tusenvis av elever, hadde jeg aldri følt meg mer alene. Presset på skolen var overveldende. Jeg visste ikke hva jeg ønsket å studere og syntes klassene var krevende. Jeg strevde meg også gjennom et følelsesmessig vanskelig forhold, noe som påvirket min psykiske helse enormt. Min frykt for fremtiden overveldet meg.

Snart gjorde min depresjon, frykt og ensomhet det vanskelig å fungere. Selv vanlige rutiner føltes umulige. En morgen ba jeg vår himmelske Fader om gi meg styrke til å klare meg gjennom dagen. “Jeg kan ikke fortsette å gjøre dette alene,” ba jeg. I et sjeldent øyeblikk med psykisk og følelsesmessig klarhet, kom ordene til mitt sinn: “Det behøver du ikke.” Fred kom over meg. Stormen i mitt sinn ble stillet.

De neste månedene (og årene) var ikke lette. Følelsen av depresjon og ensomhet forsvant ikke umiddelbart. Men for første gang forsto jeg på et personlig plan hva det betydde å ha en Frelser. Jeg visste at han forsto mine utfordringer og min smerte. Jeg visste at han var den eneste som kunne hjelpe meg, og det gjorde han.

Mange år senere er jeg hjemvendt misjonær, universitetsutdannet og lykkelig gift. Og jeg vet at jeg ikke ville ha nådd noen av disse målene hvis jeg ikke hadde stolt på Herren.

Bilde
ung kvinne

Foto: Getty Images

Ti, vær stille

Jesus sov i båten med sine apostler da det oppsto en voldsom storm. Apostlene vekket Jesus og sa: “Mester, bryr du deg ikke om at vi går under?” (Markus 4:38). Akkurat da de trodde de skulle dø i uværet, reiste Herren seg, “truet vinden og sa til sjøen: Ti, vær stille! Og vinden la seg, og det ble blikk stille” (Markus 4:39).

Hvor mange ganger har du lurt på: “Bryr du deg ikke om at jeg går under?” Noen ganger, når du lever gjennom vanskelige utfordringer, kan det være lett å føle seg ensom og forlatt. Du lurer kanskje på hvorfor Herren ikke stiller stormene dine. Det kan virke som om livet ditt aldri vil nå “blikk stille” som vers 39 snakker om.

En viktig del av denne historien er imidlertid prinsippet Frelseren underviste etterpå. Han sa: “Hvorfor er dere så redde? Har dere ennå ikke tro?” (Markus 4:40). I sitt øyeblikk med frykt og fortvilelse hadde apostlene glemt hvem de var sammen med. Guds Sønn, som hadde skapt jorden, sov i båten deres. Hvorfor skulle de frykte?

På samme måte har Frelseren makt til å stille enhver storm i ditt liv. Han kan helbrede din smerte, lette dine byrder og gi lys når du er i mørke. Din rolle i denne prosessen er å utøve stadig større tro på Jesus Kristus.

Finn styrke fra Herren

Å leve med økt tro kan gi deg mer av Kristi kraft. Da Razafimalaza fra Madagaskar var i ferd med å avslutte et vanskelig skoleår, døde tanten hans. Han var helt ute av seg. Det ble nesten umulig å konsentrere seg på skolen. Han forberedte seg til å ta årets avsluttende eksamener. Han ba: “Vær så snill å ta bort min sorg og gi meg styrke til å delta på eksamen i morgen.” Etter bønnen følte Razafimalaza seg styrket. “Det føltes som om jeg glemte hvor trist jeg var,” sa han. “Gud gir meg styrke til å gjøre hva som helst.”

Bilde
ung mann

Det er viktig å huske at noen ganger stiller Herren stormene i livet ditt, og andre ganger beroliger og trøster han deg mens stormen raser videre. Når du har tro på ham, stoler du også på hans vilje og tidsplan. Du tror at han vil hjelpe deg, uavhengig av når din fred og ro faktisk kommer.

Stole på hans tidsplan

En ung kvinne som heter Ann er kjent med skremmende følelser. “Jeg har alvorlig angst og mild ADHD,” sier hun. “Noen ganger får dette meg til å føle meg misforstått av andre, og det er vanskelig å ha et evig perspektiv. Jeg leste nylig i 1 Mosebok om Sara, som måtte vente i flere tiår før hun fikk barn. Jeg innså at jeg kanskje måtte vente lenge med å bli helbredet også. Jeg vet at Kristus ikke vil svikte meg når jeg opplever angst. Han er der for å hjelpe meg gjennom den.”

Bilde
ung kvinne

Å velge å stole på Herren betyr ikke at du må ignorere de enorme utfordringene i livet ditt. Det betyr imidlertid at du skulle “fokusere på vår Guds uendelige storhet, godhet og absolutte makt [og] stole på ham … med glede.”1 Når du er ensom, trist, engstelig eller venter på lovede velsignelser, husk dette spørsmålet: Venter du på “blikk stille” med et engstelig hjerte eller med et trofast hjerte?

Skriv ut