2023
Generelle prinsipper, konkrete valg
Mars 2023


“Generelle prinsipper, konkrete valg”, Til styrke for ungdom, mars 2023.

Generelle prinsipper, konkrete valg

Hvordan anvender du generelle prinsipper i konkrete situasjoner i ditt liv?

Bilde
ung kvinne under et forstørrelsesglass

Illustrasjon: Josh Talbot

Her er tre sitater fra tre forskjellige profeter. Se om du kan oppdage et lignende tema:

“Vær kloke, hva mer kan jeg si?”

“Jeg kan ikke fortelle dere alle måter dere kan synde på.”

“Jeg lærer dem korrekte prinsipper, og de styrer seg selv.”

Det virker som om profeter gir oss prinsippene i Herrens evangelium og deretter overlater til oss å etterleve dem. De gir oss ikke hver minste detalj. Hvordan kan vi så ta deres læresetninger og anvende dem?

Hvordan anvender du profetens læresetninger?

Profeter gir oss bud fra Herren. De lærer oss også prinsipper og retningslinjer som hjelper oss å anvende evige sannheter og bud – for eksempel i veiledningen Til styrke for ungdom.

Men medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige lurer noen ganger på detaljene – de konkrete tingene vi skulle gjøre for best mulig å etterleve evangeliets prinsipper og bud. Folk lurer for eksempel kanskje på nøyaktig hva slags klær som viser riktig respekt for kroppen. Eller de kan lure på hva de skulle gjøre på sabbatsdagen for å holde den hellig.

Generelle prinsipper kan anvendes på forskjellige konkrete måter av forskjellige mennesker, men vi kan søke Herrens veiledning når vi tar våre individuelle valg, slik at vi kan komme nærmere Gud.

Et nyttig mønster

President Russell M. Nelson forklarte en gang hvordan han tok valg om å holde sabbatsdagen hellig:

“Jeg lærte av Skriftene at min oppførsel og min innstilling på sabbaten utgjorde et tegn mellom meg og min himmelske Fader. Med denne forståelsen trengte jeg ikke lenger lister over ting jeg skulle eller ikke skulle gjøre. Når jeg måtte avgjøre om en aktivitet var passende på sabbaten eller ikke, tenkte jeg ganske enkelt: ‘Hva slags tegn ønsker jeg å gi Gud?’ Dette spørsmålet gjorde mine valg om sabbaten krystallklare” (Generalkonferansen i april 2015 [Ensign eller Liahona, mai 2015, 130]).

Måten president Nelson tilnærmet seg dette konkrete spørsmålet på, kan vise oss et generelt mønster for å ta valg angående bud og retningslinjer. Her er én måte å uttrykke det på:

Du kan følge dette mønsteret med ethvert bud eller en hvilken som helst retningslinje – Visdomsordet, media og underholdning, musikk, seksuell renhet og til og med tiende. Det krever litt arbeid, men det er verdt det.

Når du studerer disse tingene, kan du lese hva Skriftene og vår tids profeter sier om dem, grunne og be til vår himmelske Fader. Den hellige ånd kan så hjelpe deg og inspirere deg til å ta gode valg.

Hva med andres valg?

Legg merke til at president Nelson ikke fortalte oss hvilke konkrete valg han tok vedrørende sabbatsdagen. Han viste oss hvordan vi kunne ta våre egne valg. Du kan gjerne ta mange av de samme valgene som han gjorde. Men hovedpoenget er å prøve å komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus gjennom våre valg.

Hvis du legger merke til noen andre i Kirken som ikke gjør alt nøyaktig slik du gjør, trenger du ikke å bekymre deg for at du må korrigere dem. Som Reyna I. Aburto, tidligere annenrådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap, en gang sa: “La oss følge Frelserens sti og øke vår medfølelse, redusere vår tendens til å dømme og slutte å være inspektører av andres åndelighet.” (generalkonferansen i oktober 2019 [Ensign eller Liahona, nov. 2019, 58]).

Du kan omfavne de riktige prinsippene som profeter underviser om. Du kan henvise andre til Frelseren, hans kjærlighet, hans medfølelse og hans bud. Du kan lese veiledningen Til styrke for ungdom. Du kan prøve å leve et trofast liv som en Jesu Kristi disippel, være et godt eksempel og fortelle om dine åndelige opplevelser.

Hvis du fokuserer på å elske Gud og elske andre, vil du bli veiledet til å ta de valgene som vil bidra til å gjøre deg og andre lykkelige.

Skriv ut