2023
Klar til å bli misjonær
Mars 2023


“Klar til å bli misjonær”, Til styrke for ungdom, mars 2023.

Klar til å bli misjonær

Hvordan vet du at du er forberedt til å reise på misjon?

Bilde
misjonærer

President Russell M. Nelson har minnet oss på hvor viktig misjonærarbeid er, og har oppfordret unge menn og unge kvinner til å forberede seg til å tjene.1 Å være heltidsmisjonær krever arbeid, men det samme gjør det å bli ett!

Misjonsforberedelse kan noen ganger føles overveldende fordi det virker som om det er så mange ting å gjøre:

“Jeg må spare penger.”

“Jeg burde studere Forkynn mitt evangelium.

“Hvordan kan jeg lage mat eller vaske klær selv?”

“Jeg burde gjøre en avtale med biskopen min.”

“Har jeg selvtillit nok til å dele evangeliet med andre?”

Disse tankene og bekymringene er forståelige. Det er imidlertid best å fokusere på det større formålet med din tjeneste.

Din grunn

Det er nyttig å spørre deg selv: “Hvorfor ønsker jeg å reise på misjon?”

Kanskje du føler at det er din plikt. Kanskje du gleder deg til å bo på et nytt sted eller lære et nytt språk. Kanskje du ønsker å bære ditt vitnesbyrd om Jesu Kristi forsoning eller læren om evige familier. Eller du tror, som president Nelson har sagt, at “alle fortjener sjansen til å kjenne til Jesu Kristi gjengitte evangelium”.2

Noen grunner til å reise på misjon er bedre enn andre, og det er mer enn én god grunn til å reise. Dine grunner skulle til syvende og sist dreie seg om din kjærlighet til Herren og hans gjengitte evangelium. Tenk på dine grunner, og om de vil hjelpe deg å tjene Herren “av hele [ditt] hjerte, og av all makt, sinn og styrke” (Lære og pakter 4:2). Og hvis du ikke har et ønske, kan du be til vår himmelske Fader om hjelp til å få det.

Bilde
søstermisjonær som yter tjeneste

Ditt vitnesbyrd

“Har jeg et vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium? Og tror jeg virkelig at han har kalt meg til å tjene?”

En misjonærs formål er å innby andre til å komme til Kristus. Hvis du innbyr folk til å lære om Jesus Kristus og hans evangelium, er det viktig å ha ditt eget vitnesbyrd.

Ditt vitnesbyrd behøver ikke å være fullkomment. Det vil alltid være plass til å bygge på det. Det som virkelig betyr noe, er grunnvollen: Jesus Kristus. Du kan selv bli kjent med ham ved å studere hans ord i Skriftene, be til vår himmelske Fader i hans navn og strebe etter å leve som ham.

Å være en god misjonær betyr ikke at du alltid er flink til å snakke med folk eller klarer å lære alle skriftsteder utenat (selv om du alltid kan jobbe med å forbedre dine ferdigheter). Så lenge du stoler på Herren, tror på ham og er villig til å utføre hans verk, vil han foredle din innsats og bidra til å gjøre deg til en effektiv misjonær.

Bilde
søstermisjonærer

Din tempelbegavelse

“Føler jeg meg forberedt til å dra til tempelet?”

Før du drar på misjon, vil du sannsynligvis motta din begavelse i tempelet hvis du ikke allerede har gjort det.

Tempelets velsignelser er “en grunnleggende, men ofte oversett del av forberedelsene til et kall til arbeidet.” Og “personlig verdighet er den viktigste forutsetningen for å motta tempelets velsignelser”.3 Når du forbereder deg og er verdig til å dra til tempelet og inngå hellige pakter med Gud, vil du også forberede deg til å bli en misjonær for ham (se Lære og pakter 105:33; 109:22).

Til slutt kan du ta et tempelforberedelseskurs. Men i mellomtiden kan du gjøre ditt eget studium og din egen forberedelse. President Nelson har anbefalt bestemte emner i Skriftene og i evangeliet som du kan studere for å lære om tempelet.4 Du kan også lære mer på temples.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
tjenestemisjonær ved en datamaskin

Verdig og forberedt

Igjen, det er mange aspekter ved misjonsforberedelse. Ja, du bør spare penger, holde deg fysisk i form og lære grunnleggende ferdigheter som å reparere klær eller lage mat. Du kan fortsatt ha disse målene.

Men ikke la detaljene overvelde deg. Den viktigste forberedelsen du kan gjøre, er den som gjør deg til et verdig og effektivt redskap i Herrens hender.

Hvis du føler deg utilstrekkelig, stresset eller usikker på å tjene, er det naturlig. Bare husk at Herren ønsker at du skal lykkes! Når du stoler på ham og følger Åndens veiledning, vil han hjelpe deg å forberede deg til å bli den beste misjonæren du kan være.

Skriv ut