2023
Vitner om oppstandelsen
April 2023


“Vitner om oppstandelsen”, Til styrke for ungdom, apr. 2023.

Kom, følg med meg

påske

Vitner om oppstandelsen

Vitner fra Det nye testamente om den oppstandne Frelser kan også hjelpe deg å få ditt eget vitnesbyrd.

Bilde
den oppstandne Jesus Kristus sammen med Maria Magdalena

He is Risen [Han er oppstått], av Greg K. Olsen

Søndag formiddag etter Jesu Kristi korsfestelse kom Maria Magdalena til graven hvor hans legeme hadde blitt lagt. Hun fant den store, tunge steinen rullet bort og graven tom.

Da hun trodde at Frelserens legeme var blitt tatt, gråt Maria. Noen nærmet seg henne og spurte: “Kvinne, hvorfor gråter du?”

Mary gjenkjente ikke røsten som talte til henne. Hun trodde det var gartneren, og sa: “Si meg hvor du har lagt ham, så vil jeg ta ham.”

“Maria,” svarte stemmen.

Maria visste umiddelbart hvem som sa navnet hennes. Det var Frelseren – nå herliggjort og oppstanden! (se Johannes 20:15–16).

Maria ble den første som fikk se at Jesus Kristus lever. Skriftene forteller oss at andre også var vitne til at han overvant døden. Hvordan kan deres opplevelser styrke din tro? Hvordan kan du, selv uten fysisk å se ham, vitne om at Frelseren lever?

To disipler på veien til Emmaus

Bilde
Kristus med disipler på veien til Emmaus

Road to Emmaus [Veien til Emmaus], av Greg K. Olsen

En dag, kort tid etter Kristi korsfestelse, fikk to disipler som reiste til Emmaus, selskap av en fremmed. Sammen drøftet de profetier om oppstandelsen. Denne samtalen fylte de sørgende disiplene med glede.

Da de kom til Emmaus, ba disiplene den fremmede om å bli hos dem. Under kveldsmåltidet velsignet og serverte den fremmede maten. Med ett gjenkjente disiplene den fremmede, men før de kunne si noe, forsvant den fremmede. De innså at Frelseren hadde vært sammen med dem hele tiden!

“Brant ikke vårt hjerte i oss?” spurte de hverandre. Ånden bekreftet at det virkelig var Jesus som hadde vært sammen med dem (se Lukas 24:13–34).

De ti apostlene

Jesus Kristus viste seg for 10 av sine apostler mens de snakket om vitnesbyrdene de hadde hørt om hans oppstandelse.

“Fred være med dere,” sa han. “Se mine hender og mine føtter, at det er meg selv! Rør ved meg og se! For en ånd har ikke kjøtt og ben, slik dere ser at jeg har” (Lukas 24:36, 39). Hver apostel så og kjente Frelserens hender og føtter med arr etter naglene.

Apostelen Tomas

Bilde
den oppstandne Kristus sammen med Tomas

The Doubtful Thomas [Tomas, tvileren], av Carl Heinrich Bloch

Tomas var ikke der da Frelseren viste seg for de andre apostlene. Han kunne ikke tro at Jesus virkelig hadde oppstått. Han sa: “Dersom jeg ikke får se naglemerket i hendene hans … vil jeg ikke tro!” (Johannes 20:25).

Åtte dager senere viste Jesus seg for apostlene igjen. Denne gangen var Tomas der og trodde. Jesus sa til Tomas: “Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror” (se Johannes 20:26–29).

Finn ditt eget vitnesbyrd

Jesus Kristus viste seg for andre etter sin oppstandelse (se Matteus 28:9–10; Apostlenes gjerninger 9:4–8; 1 Korinter 15:6). Selv om du kanskje ikke ser ham slik de gjorde, kan du likevel være et vitne.

Frelseren spurte sine disipler: “Hvem sier folk at Menneskesønnen er?” De svarte: “Noen sier døperen Johannes … eller en av profetene.”

Så spurte Jesus: “Men dere, hvem sier dere at jeg er?”

Peter svarte: “Du er Messias, den levende Guds Sønn.”

“Salig er du,” sa Jesus til Peter. “For det er ikke kjøtt og blod som har åpenbart dette for deg, men min Far i himmelen.” (Matteus 16:13–17).

Jesus sto foran Peter. Peter hadde gått og snakket med ham og sett mange av hans mirakler, men det ga ikke Peter hans vitnesbyrd. Jesus påpekte at Peters vitnesbyrd ble åpenbart av vår Far i himmelen. Han sa også at dette vitnesbyrdet er sikrere enn å se med våre øyne.

Selv uten fysisk å se Jesus Kristus, kan du personlig søke ham og lære mer om ham. Du kan utøve din tro på ham ved å holde hans bud. Ånden kan røre ved din sjel og gi deg et vitnesbyrd. I likhet med dem som faktisk så den oppstandne Frelseren, kan du også stå og vitne om at han lever, elsker oss og er der for oss i dag.

Bilde
tom grav

He Is Not Here [Han er ikke her], av Walter Rane

Skriv ut