2023
Tjene penger til misjon
April 2023


“Tjene penger til misjon”, Til styrke for ungdom, apr. 2023.

Alt makter jeg i Kristus

Ungdom forteller hvordan Kristus har styrket dem til å gjøre vanskelige ting (se Filipperne 4:13).

Tjene penger til misjon

Bilde
unge menn

Til å begynne med ville jeg ikke reise på misjon. Jeg tenkte det var mange andre ting jeg kunne gjøre i denne perioden, som å gå på universitetet eller arbeide hardt for å kjøpe en bil. Men så hørte jeg en tale fra vår profet, president Russell M. Nelson, der han snakket om tro og nevnte misjonærtjeneste. Jeg tenkte på at jeg har kunnskap om evangeliet kun fordi to misjonærer bestemte seg for å tjene. Så jeg snakket med biskopen om å reise på misjon.

Jeg innså at jeg måtte arbeide for å betale for misjonen, men det var vanskelig å finne arbeid under pandemien. En dag følte jeg meg stresset med hensyn til å tjene penger. Jeg bestemte meg for å be til Gud. Mens jeg grunnet, kom ordene “Selg flaskevann” til mitt sinn. Inntrykket var så sterkt! I Brasil selger folk ofte godsaker eller drikke på rødt lys. Umiddelbart hadde jeg mange spørsmål om å selge vann, men jeg følte meg inspirert til hvordan jeg skulle gjøre det. Jeg undersøkte litt, og bestemte meg for å selge vann på en mer profesjonell måte.

Det var tøft å selge vann, for det var ekstremt varmt. Den første dagen vi begynte å arbeide, var det brutale 38 grader Celsius og ekstremt fuktig, og vi klarte ikke å holde oss for lenge under parasollen fordi vi hadde kjølebagene under den. Den dagen arbeidet vi i fem timer uavbrutt under den brennende varme solen. I alle disse timene tenkte jeg: “Dette er for målet mitt. Jeg skal på misjon!” Innerst inne visste jeg at Herren var med meg og ville beskytte meg og hjelpe meg gjennom det.

Jeg er det eneste medlemmet av Kirken i min familie, så det som motiverer meg, er min tro på Jesus Kristus. Jeg vet at selv om jeg er alene på noen måter, er han der for meg. Og hvis vi gjør det han ber oss om, stoler på ham, vil han hjelpe oss å komme dit vi trenger å være.

Selv om vi kan ha mange stormer i livet, vet jeg at jeg kan velge å styrke min tro i prøvelser. Jesus Kristus har kraft til å hjelpe meg å komme nærmere ham og oppleve mirakler som jeg aldri ville opplevd uten prøvelser. Hvis jeg følger ham og omvender meg fra mine feiltrinn, vil alle mine ofre være for en stor hensikt, og det gir meg fred.

Ítalo O., Brasil

Skriv ut