2023
Din Frelser og fremtiden foran deg
April 2023


“Din Frelser og fremtiden foran deg”, Til styrke for ungdom, apr. 2023.

Din Frelser og fremtiden foran deg

Jesus Kristus gjør alle gode ting mulig i din fremtid her og i evigheten.

Bilde
ung kvinne

Christ at the Tomb [Kristus ved graven], av Albin Veselka, brukt med tillatelse

Du er i en fascinerende periode av livet. Du har skolearbeid, vennskap, familieansvar, kanskje en jobb, så vel som andre aktiviteter og hobbyer som legger beslag på tiden og fanger oppmerksomheten din.

Samtidig lurer du kanskje på hva fremtiden vil bringe:

Hva ligger foran deg? Hva ønsker du å utrette? Hva vil du arbeide med? Hvilke utfordringer vil du møte? Mitt svar på slike spørsmål er enkelt: Jeg vet ikke! Ingen vet nøyaktig hva fremtiden vil bringe.

Men jeg vet at fremtiden din rommer mange fantastiske muligheter til å lære, vokse og utvikle deg. Jeg vil gjerne fortelle deg hvordan du kan få mest mulig ut av fremtiden din her, og realisere alle mulighetene for din evige fremtid i livet som kommer.

Anerkjenn din strålende fremtid

Alt godt i fremtiden og enhver velsignelse av evig betydning er mulig på grunn av Frelseren Jesus Kristus. Mer enn noe annet ønsker han og vår himmelske Fader at du skal velge å bli som dem og vende tilbake for å bo hos dem og leve den slags liv de lever.

Uten Jesus Kristus ville denne strålende muligheten gå tapt. Uten ham ville døden være slutten. På grunn av Frelseren og hans forsoning er udødelighet – å leve evig – en realitet for alle, og evig liv – å leve evig i Guds nærhet – er en mulighet for alle som kvalifiserer seg. De uforanderlige sannheter i Jesu Kristi gjengitte evangelium kan veilede deg til alt som Frelseren har i vente for deg nå og i fremtiden.

Bilde
ung mann

Husk hvem du er

I alt du nå gjør, glem aldri hvem du er. Du er en sønn eller datter av Gud med ubegrenset, guddommelig potensial. Din ånd kom til jorden i et fysisk legeme. Sammen er ånden og legemet ditt en levende sjel som er i stand til å oppleve jordelivet på måter som ellers ikke ville vært mulig (se Lære og pakter 88:15). Din oppgave er å la din sanne identitet som et Guds barn forme avgjørelsene du tar nå og for evigheten.

Bilde
unge mennesker

Forstå din sjels fremtid

Til slutt vil tiden komme da du vil dø. Din kropp og ånd vil bli adskilt, og i denne tilstanden “kan [de ikke] motta en fylde av glede” (Lære og pakter 93:34). Men takket være Jesus Kristus vil du oppstå. Du kan ikke gjøre noe fra eller til – du vil oppstå!

Kroppen din vil bli fullkomment gjenopprettet, for aldri igjen å bli adskilt fra din ånd. Du vil da være en evig sjel. Men vil din sjel være verdig til Det celestiale rike? Du avgjør ved å velge å følge Jesus Kristus i dette liv og motta gavene han tilbyr. Skriftene lærer oss at vi vil “nyte det som [vi] er villige til å motta”. Dessverre vil noen ikke være “villige til å nyte det som de kunne ha mottatt” (Lære og pakter 88:32, uthevelse tilføyd).

Hva er du villig til å motta og nyte? Vil du motta den fred og glede som kommer ved oppriktig å søke og følge Jesus Kristus? Vil du fryde deg over håpet om evig liv og “over ham som er gavens giver”? Lære og pakter 88:33. Hvis svaret ditt er “Ja!” vil du ønske å ta imot disse gavene og de andre gavene Jesus Kristus så villig har gitt deg og alle som vil motta dem.

Bilde
unge mennesker

Omvendelsens velsignelse

I dette liv vil du noen ganger falle i fristelse og synde. Når dette skjer, gir Frelseren deg kjærlig evnen til å forandre deg. Det kalles omvendelse. Satan vil at du skal se på omvendelse som noe negativt som bør unngås og frykte at det ikke finnes noen vei tilbake fra synd. Dette er ganske enkelt ikke riktig.

Det finnes alltid en vei tilbake. Jesus Kristus er veien. Du er aldri utenfor hans rekkevidde. Han står med åpne armer rede og villig til å helbrede, rense, lutre og helliggjøre deg. Når du vender deg til Frelseren og gjør noe for å omvende deg, vil du føle hvor høyt han elsker deg. Han vil tilgi deg og forandre hjertet ditt. Takket være Jesus Kristus kan du gjøre det bedre og bli bedre for hver dag!

Bilde
unge mennesker

Tilegn deg styrke til å holde ut til enden.

Til tider vil du oppleve sorg og lidelse. Gjennom disse vanskelige øyeblikkene kan Frelseren styrke deg til å holde ut til enden, slik han gjorde.

Jesus påtok seg villig all din synd og smerte og utholdt alle dine kvaler og lidelser. Gjennom det hele var han ikke en som ga opp. Han led dypt fordi han elsker deg dypt! (se 1 Nephi 19:9–10). Han oppga sitt liv, og tre dager senere overvant han døden og ble den første som skulle oppstå.

Fordi Frelseren holdt ut til enden, har han kraft til å styrke deg. Han sa: “Se hen til meg og hold ut til enden, og dere skal leve, for den som holder ut til enden, vil jeg gi evig liv” (3 Nephi 15:9).

Bilde
unge menn

Se hen til din Frelser

Jeg er optimistisk over fremtiden din. Du har så mye å se frem til! Når du kommer til Jesus Kristus i tro, kan du nærme deg din fremtid med frimodighet.

En dag i fremtiden vil du stå foran Frelseren for å bli dømt. I det øyeblikket vil du bli overveldet av glede over å være i hans hellige nærhet. Du vil streve med å finne ord for å takke ham for hans uendelige, fullkomne kjærlighet og sonoffer som gjør det mulig for deg å leve sammen med ham og din familie for evig.

Jesus Kristus er din Frelser. Jeg oppfordrer deg til å se hen til ham og gjøre ham til midtpunktet i ditt liv. Han vil gi deg mening og håp og gjøre det umulige mulig for deg. Med ham ved din side vil fantastiske prestasjoner og erfaringer som du knapt kan forestille deg nå, kunne bli dine.

På grunn av ham ligger en fantastisk og spennende fremtid foran deg, både her og etter dette livet!

Skriv ut