2023
Når du føler deg svak
April 2023


“Når du føler deg svak”, Til styrke for ungdom, apr. 2023.

Når du føler deg svak

Hvordan kan vår svakhet forvandles til styrke?

Bilde
ung kvinne med pose over hodet

Illustrasjoner: Corey Egbert

Vi har alle svakheter – for eksempel bekymrer jeg meg noen ganger for ting jeg ikke kan kontrollere. Jeg sammenligner meg også noen ganger med andre. Hva med deg? Har du noen svakheter? Kanskje du strever med frykt eller fristelse. Kanskje du har en fysisk svakhet som forårsaker smerte eller vanskeligheter. Kanskje din svakhet er en kamp for å tilgi andre, eller til og med ønske å være sint på Gud for ting som har skjedd med deg. Vi har alle svakheter.

Faktisk så hadde apostelen Paulus noen svakheter. Paulus skrev at for å unngå å bli stolt, hadde Herren gitt ham en “torn i kjødet” (2 Korinter 12:7). Vi vet ikke hva det var, men det var en slags svakhet. Paulus ba ikke bare Herren, men tryglet Herren om å fjerne denne svakheten. Han tryglet ikke bare én gang, heller. Han tryglet tre ganger om at Herren måtte ta bort hans svakhet (se 2 Korinter 12:8).

Kanskje du har følt det på samme måte. Kanskje du har tryglet Herren mange ganger om å ta bort en bestemt torn i kjødet ditt. Men Herren fjernet ikke Paulus’ svakhet. Selv om Paulus stadig tryglet om at den måtte bli tatt bort, sa Herren: “Min nåde er nok for deg, for min kraft fullendes i skrøpelighet” (2 Korinter 12:9).

Tenk på den uttalelsen. Er det virkelig sant? Kan Kristi kraft virkelig kompensere for vår svakhet? Han valgte tross alt en ung mann som vokste opp sammen med en ugudelig far til å bli Abraham, far til mange nasjoner. Og han valgte en fange ved navn Josef for å forhindre sult i Egypt, og valgte en annen Josef, denne en ulærd 14 år gammel ung mann, til å gjengi sitt evangelium. Han ba også Gideon om å redusere sin hærstyrke til 300 da Gideon møtte en utallig hær, og han hjalp en fremmed enke ved navn Rut å starte en kongelig blodslinje.

Kan Kristi kraft virkelig forvandle vår svakhet til styrke?

Elias klarte alene å seire over mer enn 400 av Ba’als prester. Da Jeremia ble kalt av Gud, sa Jeremia: “Jeg forstår meg ikke på å tale, for jeg er ung” (Jeremia 1:6). Likevel virket han etter det som profet i rundt 40 år. Og Herren arbeidet gjennom en jødisk foreldreløs jente som het Ester, for å redde et helt rike. Faktisk utfører Herren sannelig mange mirakler gjennom vår svakhet!

Bilde
Jesus Kristus

Husk Frelserens ord: “Min kraft fullendes i skrøpelighet.” Når du føler deg svak på grunn av dine egne torner i kjødet, så husk at Gud kan og vil bruke deg, med svakhet og det hele, for å oppnå sine hensikter.

En venn av meg dro nylig til tempelet. Mens hun ventet i kapellet, la hun merke til en eldre mann som spilte orgel. Hun ble imponert over hvor godt han spilte – og enda mer imponert da hun la merke til at han ikke hadde noen noter. Han spilte flere sanger nesten perfekt. Hun sa: “Jeg fikk senere vite at denne mannen var blind. Han velsignet meg da jeg ble rørt av hans liv i innvielse.”

Jesu Kristi kraft er uendelig mye større enn noen svakhet du eller jeg kanskje strever med. Kanskje når vi føler oss svake, er det et tegn på at Kristi kraft snart vil virke i vårt liv hvis vi inviterer ham inn.

Frelserens nåde, eller hans styrkende kraft, er en viktig del av hans forsoning. Han “hjelper … oss å se og gjøre godt og bli gode på måter som vi aldri ville kunne erkjent eller oppnådd med våre begrensede jordiske evner.”1

Ved sin forsoning er Frelseren der for å hjelpe oss å omvende oss fra våre synder og også for å styrke oss når vi føler oss svake. Det kan være ting som du og jeg ærlig talt ikke kan gjøre – med våre egne begrensede evner – men med Kristi styrkende kraft kan vi det.

Herren sa til Moroni: “Du har vært trofast, derfor skal dine klær gjøres rene, og fordi du har sett din svakhet, skal du gjøres sterk og ta plass på det sted som jeg har beredt i min Faders boliger” (Ether 12:37).

Legg merke til at Herren ikke sa til Moroni: “Du vil være sterk i dette liv.” I Moronis tilfelle vil det å bli gjort helt sterk komme i det neste liv. Som president Nelson har undervist: For hver enkelt av oss i jordelivet, kommer “fullkommenhet … etterhvert. Fullt ut kan den først komme etter oppstandelsen, og kun ved Herren.”2

Etter å ha mottatt dette budskapet fra Herren, ga Moroni dagens lesere råd om hvordan de kunne holde fast ved Guds nåde. Han sa: “[Jeg vil] råde dere til å søke denne Jesus som profetene og apostlene har skrevet om, så den nåde som er i Gud Faderen og også i Herren Jesus Kristus og i Den hellige ånd, som bærer vitnesbyrd om dem, kan være i dere og forbli hos dere for evig” (Ether 12:41).

Bilde
ung kvinne

Når vi søker Jesus, vil vi føle hans styrkende kraft hjelpe oss med utfordringene vi står overfor. Når du føler deg svak, kan det være Herrens måte å innby deg til å benytte deg av hans styrke og kraft.

Noter

  1. David A. Bednar, “I Herrens styrke” (Ensign eller Liahona, nov 2004, 77).

  2. President Russell M. Nelson, “Fullkommenhet kommer etterhvert” (Ensign eller Liahona, nov. 1995, 88).

Skriv ut