2023
Je Heiland en de toekomst die voor je ligt
April 2023


‘Je Heiland en de toekomst die voor je ligt’, Voor de kracht van de jeugd, april 2023.

Je Heiland en de toekomst die voor je ligt

Jezus Christus maakt al het goede in je toekomst op aarde en in de eeuwigheid mogelijk.

Afbeelding
jongevrouw

Christus bij het graf, Albin Veselka, met toestemming gebruikt

Jullie leven in een fascinerende tijd. Je hebt je huiswerk, vrienden, gezinstaken, misschien een baan, en andere bezigheden en hobby’s die je tijd en aandacht opslurpen.

En misschien vraag je je tegelijk af wat de toekomst jou te bieden heeft.

Hoe zal die zich ontvouwen? Wat zou je willen bereiken? Welk beroep zul je uitoefenen? Welke moeilijkheden zul je tegenkomen? Mijn antwoord op dat soort vragen is eenvoudig: ik weet het niet! Niemand weet precies wat de toekomst zal brengen.

Maar ik weet wel dat je toekomst je veel geweldige kansen zal bieden om te leren, te groeien en vooruitgang te maken. Ik wil je graag vertellen hoe je je toekomst optimaal kunt benutten en alle mogelijkheden van je eeuwige toekomst in het hiernamaals kunt verwezenlijken.

Vertrouw op een heerlijke toekomst

Al het goede in je toekomst en elke zegen van eeuwig belang is mogelijk dankzij de Heiland, Jezus Christus. Meer dan wat ook willen Hij en onze hemelse Vader dat je ervoor kiest om zoals Zij te worden, bij Hen terug te keren en het soort leven te leiden dat Zij leiden.

Zonder Jezus Christus zou je die prachtige kansen niet krijgen. Zonder Hem zou de dood het einde zijn. Dankzij de Heiland en zijn verzoening is onsterfelijkheid – dat wil zeggen voor eeuwig leven – iets wat alle mensen toekomt; en het eeuwige leven – dat wil zeggen voor eeuwig in Gods tegenwoordigheid leven – is iets wat mogelijk is voor iedereen die zich daarvoor kwalificeert. De onveranderlijke waarheden van het herstelde evangelie van Jezus Christus kunnen je leiden naar alles wat de Heiland nu en in de toekomst voor je in petto heeft.

Afbeelding
jongeman

Vergeet niet wie je bent

Vergeet bij alles wat je nu doet nooit wie je bent. Jij bent een zoon of dochter van God met onbeperkte, goddelijke mogelijkheden. Je geest heeft op aarde een stoffelijk lichaam gekregen. Samen zijn je geest en lichaam een levende ziel geworden, die het leven als sterveling ervaart op manieren die anders niet mogelijk zouden zijn (zie Leer en Verbonden 88:15). Het is aan jou om je van je goddelijke identiteit bewust te zijn en daardoor keuzes te maken die je sterfelijke leven en je eeuwige leven vormgeven.

Afbeelding
jongeren

Begrijp de toekomst van je ziel

Uiteindelijk komt de tijd dat je zult sterven. Je lichaam en geest zullen gescheiden worden en in die toestand kun je, ‘geen volheid van vreugde […] ontvangen’ (Leer en Verbonden 93:34). Maar dankzij Jezus Christus zul je uit de dood opstaan. Dat kun je niet ontlopen – je zult opstaan!

Je lichaam zal volmaakt worden hersteld en nooit meer van je geest gescheiden worden. Dan zul je een eeuwige ziel zijn. Maar zal je ziel het celestiale koninkrijk waardig zijn? Dat bepaal jij door er nu voor te kiezen om Jezus Christus te volgen en de gaven te ontvangen die Hij aanbiedt. In de Schriften staat dat we ‘datgene [zullen] genieten wat [wij] bereid zijn te ontvangen’. Helaas zullen sommigen niet ‘bereid zijn te genieten van hetgeen zij hadden kunnen ontvangen’ (Leer en Verbonden 88:32; cursivering toegevoegd).

Wat ben jij bereid te ontvangen en te genieten? Ontvang jij de vrede en vreugde die toekomt aan hen die Jezus Christus ernstig zoeken en volgen? Verheug je je in de hoop op het eeuwige leven en ‘in Hem die de gever is van [dat] geschenk’? (Leer en Verbonden 88:33.) Als je antwoord ‘Ja!’ is, zul je die gaven en alle andere gaven moeten aannemen die Jezus Christus zo bereidwillig aan jou, en aan allen die ze willen ontvangen, heeft gegeven.

Afbeelding
jongeren

Zoek de zegen van bekering

Soms val je voor verleiding en zonde. Als dat gebeurt, biedt de Heiland je liefdevol de kans aan om te veranderen. Dat noemen we bekering. Satan wil dat je bekering als iets negatiefs ziet wat je moet vermijden. Ook wil hij dat je denkt dat er na zonde geen weg terug is. Dat is gewoon niet waar.

Er is altijd een weg terug. Jezus Christus is de weg. Je bent voor Hem nooit buiten bereik. Hij staat met open armen klaar en wil je graag genezen, reinigen, zuiveren en heiligen. Als je je tot de Heiland wendt en stappen zet om je te bekeren, zul je voelen hoeveel Hij van je houdt. Hij zal je vergeven en je hart veranderen. Dankzij Jezus Christus kun je het elke dag een beetje beter doen en een beetje beter zijn!

Afbeelding
jongeren

Neem toe in kracht en volhard tot het einde

Soms zul je verdriet en leed ervaren. De Heiland kan je in die moeilijke momenten sterken, zodat je tot het einde toe kunt volharden, zoals Hij dat heeft gedaan.

Jezus heeft bereidwillig al je zonden en pijnen op Zich genomen en heeft al je smarten en lijden doorstaan. Ondanks dat alles heeft Hij het niet opgegeven. Hij heeft intens geleden, omdat Hij je heel erg liefheeft! (Zie 1 Nephi 19:9–10.) Hij heeft zijn leven neergelegd, en drie dagen later heeft Hij de dood overwonnen en werd Hij de eerste die uit de dood is opgestaan.

Omdat de Heiland tot het einde volhard heeft, heeft Hij de macht om je te sterken. De Heiland heeft beloofd: ‘Vertrouw op Mij en volhard tot het einde, en u zult leven; want aan hem die tot het einde volhardt, zal Ik het eeuwige leven geven’ (3 Nephi 15:9).

Afbeelding
jongemannen

Vertrouw op je Heiland

Ik ben optimistisch over je toekomst. Je hebt zoveel om naar uit te kijken! Kom in geloof tot Jezus Christus, dan kun je je toekomst vol vertrouwen tegemoet treden.

Op zekere dag zul je voor de Heiland staan om geoordeeld te worden. Op dat moment zul je ongelooflijk blij zijn dat je in zijn heilige tegenwoordigheid bent. Je zult moeite hebben de juiste woorden te vinden om Hem te danken voor zijn oneindige, volmaakte liefde en zoenoffer, waardoor je voor eeuwig bij Hem en je familie kunt wonen.

Jezus Christus is jouw Heiland. Ik vraag je om op Hem te vertrouwen en Hem tot het middelpunt van je leven te maken. Hij zal je zin en hoop geven, en het onmogelijke mogelijk voor je maken. Met Hem aan je zijde, kunnen geweldige prestaties en ervaringen die je je nu nauwelijks kunt indenken, de jouwe zijn.

Dankzij Hem ligt er een geweldige, opwindende toekomst voor je, zowel hier als in het hiernamaals!

Afdrukken