2023
Als zwakheden wringen
April 2023


‘Als zwakheden wringen’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2023.

Als zwakheden wringen

Hoe kan zwakheid in kracht worden veranderd?

Afbeelding
jongevrouw met een zak over haar hoofd

Illustraties, Corey Egbert

We hebben allemaal zwakheden – bijvoorbeeld: ik maak me soms zorgen over dingen die ik niet in de hand heb. Ik vergelijk mezelf soms ook met anderen. En jij? Heb jij zwakheden? Misschien worstel je met angst of verleiding. Misschien heb je lichamelijke gebreken die pijn of last veroorzaken. Misschien heb je moeite om anderen te vergeven, of ben je soms zelfs boos op God om wat je allemaal is overkomen. We hebben allemaal zwakheden.

Zelfs de apostel Paulus had zwakheden. Zo schreef hij dat de Heer hem een ‘doorn in het vlees’ had gegeven om hem van hoogmoed te weerhouden (2 Korinthe 12:7). We weten niet wat die doorn was, maar het was een soort zwakheid. Paulus vroeg de Heer niet slechts om deze zwakheid bij hem weg te nemen, hij smeekte het Hem. En hij smeekte niet één keer. Hij smeekte de Heer drie keer om zijn zwakheid weg te nemen (zie 2 Korinthe 12:8).

Misschien heb jij je ook weleens zo gevoeld. Misschien heb je de Heer vaak gesmeekt om een bepaalde doorn in je vlees weg te nemen. Maar de Heer nam Paulus’ zwakheid niet weg. Hoewel Paulus bleef smeken of die zwakheid mocht worden weggenomen, zei de Heer: ‘Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht’ (2 Korinthe 12:9).

Denk daar eens over na. Is dat echt waar? Kan Christus’ macht onze zwakheid echt compenseren? Tenslotte koos Hij een zoon van een goddeloze vader om de vader van vele naties te zijn, en noemde hem Abraham. En Hij koos een gevangene met de naam Jozef om hongersnood in Egypte te voorkomen. Ook koos Hij een andere Jozef, de ongeschoolde 14-jarige Joseph, om zijn evangelie te herstellen. Hij zei tegen Gideon dat hij zijn leger tot driehonderd man moest terugbrengen toen Gideon voor een grote legermacht stond. En hij hielp een buitenlandse weduwe, Ruth, een koninklijke bloedlijn te beginnen.

Kan Christus’ macht onze zwakheid echt in kracht veranderen?

Het lukte Elia om helemaal alleen van ruim vierhonderd priesters van Baäl te winnen. Toen Jeremia door God werd geroepen, zei Jeremia: ‘Ik kan niet spreken, want ik ben nog maar een jongen’ (Jeremia 1:6). Vervolgens diende hij veertig jaar als profeet. En de Heer gebruikte een Joods weesmeisje, Esther genaamd, om een heel koninkrijk te redden. De Heer verricht in feite veel wonderen door middel van onze zwakheid!

Afbeelding
Jezus Christus

Denk aan de woorden van de Heiland: ‘Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.’ Als je denkt zwak te zijn vanwege de doornen in je vlees, bedenk dan dat God jou, met zwakheid en al, voor zijn doeleinden kan en zal gebruiken.

Een vriendin van me is onlangs naar de tempel gegaan. Terwijl ze in de kapel wachtte, zag ze een bejaarde man op het orgel spelen. Ze was onder de indruk van zijn orgelspel – en toen ze merkte dat hij het uit zijn hoofd deed, was ze nog meer onder de indruk. Hij speelde meerdere liederen bijna volmaakt. Ze zei: ‘Ik kwam er later achter dat deze man blind was. Zijn toegewijde leven raakte mij diep en versterkte mij.’

De macht van Jezus Christus is oneindig veel groter dan de zwakheden waarmee we worstelen. Als onze zwakheid begint te wringen, is dat misschien wel een teken dat Christus’ macht binnenkort in ons werkzaam zal zijn als we Hem uitnodigen.

De genade van de Heiland, ofwel zijn instaatstellende kracht, is een belangrijk aspect van zijn verzoening. Hij ‘helpt ons om goed te zien, te doen en te worden op manieren die ons beperkt menselijk verstand en vermogen te boven gaan’.1

Op grond van zijn verzoening kan de Heiland ons helpen ons van onze zonden te bekeren en ons ook sterken als we zwak zijn. Er zijn misschien dingen die jij en ik – met al onze beperkingen – gewoonweg niet alleen voor elkaar krijgen, maar met de instaatstellende kracht van Christus wél.

De Heer zei tegen Moroni: ‘U bent getrouw geweest; daarom zullen uw kleren gereinigd worden. En omdat u uw zwakheid hebt gezien, zult u sterk worden gemaakt, ja, zodat u zult neerzitten in de plaats die Ik heb bereid in de woningen van mijn Vader’ (Ether 12:37).

Besef wel dat de Heer niet tegen Moroni zei: ‘U zult in dit leven sterk zijn.’ In het geval van Moroni is volledig sterk worden gemaakt iets voor het hiernamaals. President Nelson heeft terecht gezegd dat wij stervelingen nog ‘in afwachting van volmaaktheid zijn’ […] We bereiken die pas na de opstanding en alleen door de Heer.’2

Nadat Moroni deze boodschap van de Heer had ontvangen, legde hij aan hedendaagse lezers uit hoe ze in Gods genade konden blijven. Hij schreef: ‘En nu wil ik u aansporen die Jezus – over wie de profeten en de apostelen hebben geschreven – te zoeken, opdat de genade van God de Vader, en ook van de Heer Jezus Christus, en van de Heilige Geest, die van Hen getuigt, in u zal zijn en voor eeuwig in u zal verblijven’ (Ether 12:41).

Afbeelding
jongevrouw

Als we Jezus zoeken, zullen we ondervinden dat zijn versterkende macht in ons kan werken. Als je zwakheid wringt, zou dat een manier kunnen zijn waarop de Heer je uitnodigt om een beroep op zijn kracht en macht te doen.

Noten

  1. David A. Bednar, algemene oktoberconferentie 2004 (Liahona, november 2004, 77).

  2. Russell M. Nelson, algemene oktoberconferentie 1995 (Liahona, november 1995, 88).

Afdrukken