2023
Dela med dig av det du älskar
Juli 2023


”Dela med dig av det du älskar”, Vägledning för de unga, juli 2023.

Dela med dig av det du älskar

Din kärlek till evangeliet, till andra och till Herren ger dig kraft att dela med dig av evangeliet.

Bild
Jesus Kristus, origami, smartphone, nål och tråd, bro, Mormons bok

I denna avsikt, av Yongsung Kim, Havenlight.com

Jag besökte floden Ribble i närheten av Preston i England för första gången när jag verkade som ung missionär i den brittiska missionen. Där döpte aposteln och missionären Heber C. Kimball de första omvända till Jesu Kristi återställda kyrka utanför Nordamerika i juli 1837.

När jag stod på en bro med utsikt över floden och tänkte på vad som hade hänt där, fick jag ett överväldigande vittnesbörd om Jesus Kristus och hans återställda evangelium.

Min mission var en underbar, avgörande upplevelse i mitt liv. I dag tänker jag ofta på vilken glädje det har gett mig att ägna en stor del av mitt liv åt att sprida Jesu Kristi evangelium. Jag kan inte komma på något som är viktigare.

Behovet att dela med sig av evangeliet

Föreställ dig att du hade varit en Jesu Kristi lärjunge vid tiden för hans uppståndelse. Hur underbart skulle det inte ha varit att träffa honom och höra hans budskap?

Den uppståndne Herrens överväldigande budskap var en inbjudan och befallning att sprida hans evangelium. Han sa: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar!” (Matteus 28:19) och ”Gå ut i hela världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen” (Markus 16:15).

President Russell M. Nelson har förkunnat: ”Jesu Kristi evangelium har aldrig behövts mer än vad det behövs i dag … Vi har det heliga ansvaret att dela med oss av Jesu Kristi kraft och frid till alla som vill lyssna och som låter Gud råda i sina liv.”1

Herren behöver dig nu

Du lever i en unik och avgörande tid – den sista tidsutdelningen före Jesu Kristi andra ankomst. Profeten Joseph Smith profeterade att innan Herren kommer tillbaka, ”[ska] Guds sanning … gå fram kraftfullt, ädelt och oförskräckt, tills den genomträngt varje kontinent, förkunnats i varje trakt, täckt varje land och ljudit i varje öra, tills Guds avsikter har utförts och den store Jehova säger att verket är fullbordat.”2

Vem ska hjälpa till med att uppnå det? Du!

Du behöver inte vara heltidsmissionär för att sprida evangeliet. Herren behöver att du nu gör spridandet av hans glädjerika, evigt betydelsefulla evangelium i ord och handling till ett sätt att leva och en del av den du är.

Fokusera på kärlek

Den viktigaste anledningen till att vi delar med oss av evangeliet är för att Herren har bett oss göra det. Ibland kan det här vara en utmaning, men jag lovar att när du fokuserar på Herren Jesus Kristus och hur mycket du älskar honom och hur mycket han älskar dig, blir du vägledd i dina ansträngningar.

Bild
förstoringsglas över en bild av Jesus Kristus

Han har uppstått, av Greg Olsen

Din kärlek till evangeliet, till andra och viktigast av allt, din kärlek till Herren ger dig kraften att ta emot hans gudomliga inbjudan att sprida hans evangelium.

Älska evangeliet

Herren har sagt: ”Lär av mig” (Läran och förbunden 19:23; Matteus 11:29). Ju mer du studerar evangeliet och lär dig om Jesus Kristus och hans heliga mission som Frälsare och Återlösare, desto mer växer din kärlek till evangeliet.

Du delar med dig av din kärlek till evangeliet när du lever efter det. Aposteln Paulus lärde: ”Var ett föredöme för de troende i ord och gärning, i kärlek, tro och renhet” (1 Timoteusbrevet 4:12). Oftast är människor mottagliga för evangeliet eftersom de har haft en positiv upplevelse med medlemmar i kyrkan. Kamouflera dig inte andligen. ”[Låt] ert ljus lysa” (Matteus 5:16) och visa andra att evangeliet är en viktig del av den du är och det du gör.

Älska andra

Tänk på dina vänner. Delar du med dig av filmer, musik och mat som du tycker om till dem? Delar du med dig av dina talanger och hobbyer? Du kanske har undrat om de kommer att kännas vid evangeliet om du delar med dig av det till dem. Du får aldrig veta om du inte försöker. President Nelson har sagt: ”Alla förtjänar möjligheten att få lära sig om Jesu Kristi återställda evangelium.”3

Nå ut i kärlek till vänner, familjemedlemmar, grannar, klasskamrater och andra – och kom ihåg att de är dina bröder och systrar och älskade barn till din Fader i himlen – då blir det lättare för dig att dela med dig av evangeliet till dem.

Älska Herren

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är vårt budskap till världen att Jesus Kristus lever! Han har gjort det möjligt för oss alla att nå frälsning och upphöjelse.

Du kommer att känna Herrens kärlek till dig när du begrundar allt han har gjort för dig. Din själ kommer att fyllas av kärlek till honom och du upptäcker att du inte kan låta bli att berätta om de underbara sanningar du har fått av honom.

Hur stor ska då inte er glädje vara

Min andligt inspirerande upplevelse på bron över floden Ribble som ung missionär gav mig den eviga glädje som utlovas dem som delar med sig av evangeliet (se Läran och förbunden 18:15).

Som en Herren Jesu Kristi apostel är jag ännu mer säker i dag på att spridandet av evangeliet är en glädje och ett djupt uttryck för vår kärlek till det återställda evangeliet, till Guds barn och till Herren.

Bild
Quentin L. Cook med ungdomar

Äldste Cook talar med ungdomar som har evakuerats från vulkanen Taal i Batangas i Filippinerna den 15 januari 2020.

Jag vittnar om att när du tar emot Herrens inbjudan och delar med dig av det du älskar, hjälper du honom bygga upp sin kyrka och förbereda världen för hans återkomst, när ”han ska regera som konungarnas Konung och … herrarnas Herre.”4 Jag ber att du ska följa honom och dela med dig av hans evangelium under hela ditt liv.

Skriv ut